• Virriga Vera

Handdiskmedel i diskmaskin

Har en Rörstrand Astoria servis som aldrig används eftersom den inte går att diska i diskmaskin. Kom på den fenomenala idén att det kanske funkar med Yes handdiskmedel. Naturligtvis endast några droppar eftersom det skummar för mycket annars. Kommer servisen att fixa det?

• Svar på tråden Handdiskmedel i diskmaskin
  • BuoBä

Det är en bra idé - om du planerar skumparty i köket. Det blir extrema mängder skum även av minimala mängder diskmedel. Jag känner folk som provat...

• Carambolan

Kan du inte bara diska den som vanligt i maskin då, om alternativet ändå är att skänka bort den...? Jag har en gammal guldkantad servis som egentligen ska handdiskas men den verkar inte ha lidit nämnvärt av att köras på lägsta temperatur i maskinen ett antal gånger.

• BuoBä

Det som brukar hända är att dekoren bleks efter ett tag, och att glasyren kan bli ful. Om alternativet är att skänka bort den antar jag att den inte betyder jättemycket för dig varken monetärt eller emotionellt. Då är det väl bara att köra den i diskmaskinen så den blir använd och slänga den när den blir tråkig?

• Farfallos

Du måste berätta varför du helt enkelt inte bara tar och diskar den för hand?

• Virriga Vera

Vi har tyvärr kört några tallrikar i diskmaskinen 1gång och de är nu helt oanvändbara eftersom dekoren har "krullat" och släpper. Servisen är fantastiskt fin, har ca 30 kuvert, ett 10 tal karotter och 3 st kaffekannor och är ett arvegods. Jag hade gärna behållit den men efter att ha varit skåpvärmare i snart 20 år så vill vi kunna använda den och det kommer aldrig att hända om den ska handdiskas. Det var meningen att jag&min syster skulle dela den, men ingen av oss har använt den.

• viseversa
    Virriga Vera skrev 2017-11-12 21:52:14 följande:

Vi har tyvärr kört några tallrikar i diskmaskinen 1gång och de är nu helt oanvändbara eftersom dekoren har "krullat" och släpper. Servisen är fantastiskt fin, har ca 30 kuvert, ett 10 tal karotter och 3 st kaffekannor och är ett arvegods. Jag hade gärna behållit den men efter att ha varit skåpvärmare i snart 20 år så vill vi kunna använda den och det kommer aldrig att hända om den ska handdiskas. Det var meningen att jag&min syster skulle dela den, men ingen av oss har använt den.

Men sälj den istället. Varför skänka bort något som du kan få betalt för? Lägg ut den på blocket eller Tradera. Men var noga med att du INTE skickar den om den ligger på Tradera. Då får köparen hämta den på plats helt enkelt. Att skicka en hel servis med postnord och att allt ska hålla hela vägen är lika icke troligt som att elefanter kommer befolka månen.
  • Virriga Vera
    viseversa skrev 2017-11-12 22:12:50 följande:
    Men sälj den istället. Varför skänka bort något som du kan få betalt för? Lägg ut den på blocket eller Tradera. Men var noga med att du INTE skickar den om den ligger på Tradera. Då får köparen hämta den på plats helt enkelt. Att skicka en hel servis med postnord och att allt ska hålla hela vägen är lika icke troligt som att elefanter kommer befolka månen.
    Jag har kollat och det är en svårsåld servis, jag antar att det är just för att den inte går att maskindiska. Det känns dessutom bättre att skänka den till Erikshjälpen där pengarna går till något bra, och vi slipper besväret att sälja.
  • viseversa
    Virriga Vera skrev 2017-11-12 22:33:48 följande:
    Jag har kollat och det är en svårsåld servis, jag antar att det är just för att den inte går att maskindiska. Det känns dessutom bättre att skänka den till Erikshjälpen där pengarna går till något bra, och vi slipper besväret att sälja.
    Kollade också och den är väldigt fin. Varför kan du inte bara diska den för hand? Jag menar så ofta kommer den inte användas att det inte är så jobbigt att diska för hand.
  • Virriga Vera
    viseversa skrev 2017-11-13 08:05:22 följande:
    Kollade också och den är väldigt fin. Varför kan du inte bara diska den för hand? Jag menar så ofta kommer den inte användas att det inte är så jobbigt att diska för hand.
    Det är ju det som är problemet, jag vill använda den dagligen. Vill inte ha glas och servis som inte används, det tar för stor plats.
  • Arguan

Hej!
    Jag är intresserad av servisen. Har du fortfarande den kvar? Vilka delar har du isf?

Med vänlig hälsning Elin

• Virriga Vera
    Arguan skrev 2018-01-13 10:58:25 följande:

Hej!
    Jag är intresserad av servisen. Har du fortfarande den kvar? Vilka delar har du isf?

Med vänlig hälsning Elin

En släkting ville ha den så den är borta nu.
Svar på tråden Handdiskmedel i diskmaskin