• mileythebunny

IVF nov-dec 2017

Hej! Jag tänkte hoppa in i den här tråden om det är ok. Glad

Vi har precis börjat vår resa, det blir första IVF-försöket. Jag ska göra det långa protokollet med Gonal-f 250 dos. Jag var lite besviken för jag har hört att det långa ger fler biverkningar, och det korta går ju lite fortare, men jag hade lågt amh så det blir det långa. Jag ska börja med sprej dag 21 efter att mensen kommer nu om en dag eller två, så det blir inte äggplock förrän i januari och jag är såå otålig.

Ni som gör/gjort det långa protokollet, har ni känt mycket biverkningar av nedregleringen?

Och vet nån vad som anses normalt amh? Jag har 4,4...

• mileythebunny
    FlatEric skrev 2017-11-21 20:04:59 följande:
    Jag bor i Finland och här tar man också en spruta Gonapeptyl när embryot är sex dagar gammalt. Tar ni också den? Den sprutan var hemsk i jämförelse med Gonal F och Otrivelle. Nålen var tjock och väldigt stor dos. Usch. Fick också värk i livmodern/äggstocken efteråt och magen svullnade upp lite grann. 

Den 4.12 är det testdag. Kommer att vara en pina att tvingas leva i osäkerhet så länge. 
    Åh, så spännande, håller tummarna! 

Men fy, Gonapeptyl hoppas jag att jag slipper, jag erkänner att jag tycker det är jobbigt nog med Gonal F. När jag skulle test-sticka hos sköterskan var jag helt genomsvettig. Självklart värt det, förhoppningsvis, men ändå svårt att vänja mig. Min man är spruträdd och var helt vit i ansiktet, haha.
  • mileythebunny
    Percafluviatilis skrev 2017-11-21 21:42:00 följande:
    Enligt vår läkare var allt mellan 0,7-6 normalt men det fanns en "low normal" och den var mellan 0,7-1,2 eller något sånt. 4,4 låter ju tvärtom bra? Men vet att man kan använda en annan enhet också, kanske det som skett?
    Tack för ditt svar! Det kanske har med att jag är äldre att göra, jag är 37... Vad jag har förstått så spelar ett lägre värde mindre roll när man är yngre, för att äggen är av bättre kvalitet då, men när man är äldre påverkar värdet mer, men jag vet inte, tycker också det låter lite konstigt. Nåja, det är väl bara att lita på läkarna och hoppas på det bästa!
  • mileythebunny
    Skywalker skrev 2017-11-21 21:19:52 följande:
    Hej och välkommen!

Jag gör långa protokollet. Började med nässprayen i torsdags och känner hittills inga biverkningar. Skönt (och lite jobbigt, borde jag känna nåt? Alltid finns det nåt att oroa sig över hehe).

Hm.. har du fått besked att 4,4 är lågt amh? Stressar mig som vid första provtagningen hade 1,1 och då fick höra att det visserligen var lite lågt för min ålder men inte katastrofalt enligt hur jag uppfattade läkaren... :/
    Så kul, då får jag följa dig lite och se hur det går Hoppas du slipper biverkningar hela vägen, man har ju verkligen nog redan med all oro och förväntan.

Jag tror inte du behöver stressa över dina värden. Jag är som sagt redan 37 och tror kanske det var därför det ansågs lägre, och min läkare sa att 'det var lite lågt'...

Lycka till, hoppas vi får höra om hur processen går!
  • mileythebunny
    Percafluviatilis skrev 2017-11-23 11:47:01 följande:

Nu kom mensen! Väntar på att kliniken ska ringa upp :)

Hur gick det, får ni komma igång nu?

Jag väntar också på min mens, aldrig längtat så efter den, haha. Men med det långa protokollet blir det lite segt, för när mensen börjar och man får klartecken så börjar ju det hela med att vänta 21 dagar tills det är dags att börja nedregleringen med sprejen. Men men, vad gör några veckor när man har väntat så här länge...

Lycka till!!
  • mileythebunny

Hej igen,

Jag undrar över hur länge man behöver vänta mellan försöken. Säg att du gör ett ivf-försök som misslyckas, och inga ägg i frysen, utan börjar istället på ett helt nytt försök. Måste man vänta en cykel eller flera eller kan man gå direkt på? Jag går ju långa protokollet också, så tar ju totalt fyra-fem veckor extra som det är redan...

Det är såklart väldigt individuellt, det fattar jag, men är ändå nyfiken på era erfarenheter eller vad ni fått höra från andra. Man räknar ju månaderna lite hela tiden...börjar vi då och där, sen det och det, då kanske vi skulle kunna ha BF då eller då om det går bra hela vägen, men om inte, så kanske då eller då...så håller jag på, haha!

Tack, och heja alla er som kämpar!Glad

• mileythebunny
    Skywalker skrev 2017-11-26 16:50:32 följande:

Hej alla!

Jag är inne på dag 11 med spray (synarel) och ännu ingen blödning. Planen är att börja med sprutor på onsdag men måste ju få blödningen först så är nu lite orolig att den ska bli sen och att allt ska bli förskjutet. (Läst att blödningen "ska" komma 7-12 dagar efter spraystart.)

Hej Skywalker,

I mina papper från rmc står det att blödningen ska komma 8-14 dagar efter sprejstart, tänkte att den marginalen kanske kan lugna lite?

Jag har samma sprej (har inte börjat dock) så vore ju konstigt om det skiljer sig mellan klinikerna?

Lycka till!
  • mileythebunny
    Skywalker skrev 2017-11-28 09:16:29 följande:

Vad spännande med några ruvare här i tråde, hoppas så för er!

Jag var och lämnade blodprov för att se om jag blivit nedreglerad och kan blrja med sprutorna imorgon eller om jag måste fortsätta spraya ett tag. Har dock fått lite spottings nu så hoppas verkligen det går enligt plan. Orkar inte vänta mer nu... :P

Lycka till! Håller tummarna, så himla trist om man tvingas skjuta upp något steg i behandlingen! Jag är också rädd för det, och jag har ju inte ens börjat spreja än, haha!
  • mileythebunny
    Skywalker skrev 2017-11-28 20:30:22 följande:
    Tack! Precis, nu vill man att det bara ska flyta på... Dessutom har vi inte så många veckor att spela på innan jul och röda dagar så det gör mig nervös.

När börjar du spraya?
    Jag börjar inte spraya förrän den 15/12, en evighet bort!
  • mileythebunny
    GotToHaveFaith skrev 2017-11-29 12:13:50 följande:

Jag plussade i morse, helt ofattbart och jag har lite svårt att först! :') Nu hoppas vi så att lilla pyret får stanna där tills augusti!

Wow, grattis! Så härligt, håller tummarna att allt går bra hela vägen!
Svar på tråden IVF nov-dec 2017