Inlägg från: JakobK |Visa alla inlägg
  • JakobK

Hen / Han / Hon

För oss 30+ (såvida man inte är vänsterfeminist) så tror jag hen ofta känns främmande eller onaturligt och kopplat till feminism på vänsterkanten. För yngre generation tror jag det är mer naturligt att använda, kanske ett måste t o m. Men jag har inte bra koll på det.

Hmm kanske lite som att en del 40-talister eller äldre inte alltid förstår att  ordet n****r är något fel i att säga, medan de flesta i den yngre generationen känner direkt att det är fel och att ordet är väldigt laddat.

• JakobK
    Stårschan skrev 2017-11-14 09:06:32 följande:

Jag har nästan börjat förlika mig med detta förhatliga lilla ord, eftersom det ju faktiskt fyller ett tomrum i de fall som man inte vet om man talar om en man eller kvinna.

Men det som retar gallfeber på mig är när folk säger 'hen' trots att det tydligt framgått att det exempelvis är en flicka man pratar om! Varför är det så himla farligt att använda det svenska språket på ett korrekt sätt? Är det en 'hon' så är det en 'hon', och det ligger ingen värdering i det. Det gör bara ditt uttalande tydligare.

Ja precis, när folk säger hen till någon som tydligt är en hon så har inte inte förstått meningen med ordet. Men det finns ju vissa som säger att man ska få identifiera sig som vem som helst och vad som helst. Kanske det är så de tänker då när de använder hen.
  • JakobK
    stor grön drake skrev 2017-11-14 12:02:06 följande:

Typisk situation för oss:

"Vi har fått läkartid till dr.Karlsson för ett av barnen. Det är en ny läkare för oss, hoppas att HEN är lika bra som vår förra läkare."

Hen används när man inte vet könet på personen man talar om, i de fall könet inte bör anges (tex urval situationer) samt där personen själv anges att hen inte identifierar sig som varken kvinna eller man.

Jag har svårt att förstå vad som är så enormt provocerande med ordet. Varför känner folk sig hotade av det? Om man tydligt identifierar sig som ett kön och har ett namn som avspeglar det könet är sannolikheten liten att man kommer att benämnas med hen.

Jag tror det finns flera anledningar, vissa är emot allt vad nya "nymodigheter" heter. Men ordet hen är också till viss del kopplat till vänsterfeminism och genuspedagokik, Särskilt då hen kan användas till att neutralisera skillnader mellan kön, just något man vill inom främst vänsterfeminism, eller likhetsfeminism. Så om man är väldigt emot den typen av feminism så kan man nog rygga lite åt ordet hen också. 
  • JakobK
    Afterlife skrev 2017-11-15 08:45:03 följande:
    Nu är inte jag den du citerade men jag skulle vilja veta vad du föreslår att man använder som personligt pronomen i tredje person singular för en person där könet är okänt?
    Ex:
    "Flickan därborta, HON ser glad ut"
    "Pojken ska gå till affären, HAN ska handla"
    "Läkaren ska undersöka mig, undrar vad ??? hittar"
    Jag skulle säga "Undrar vad hen hittar", men det flyter inte lika bra när man säger det som att säga han eller hon. 

Det jag menar är när jag säger "hen" så är det bekvämare rent fysiskt i munnen att säga han eller hon, så det är synd tycker jag att det blev ordet "hen" som ska få ersätta han och hon.
  • JakobK
    Digestive skrev 2017-11-15 21:14:40 följande:

För min del så används det praktiskt - när närmare vetskap om kön inte finns - och jag förstår inte hur en del får det till ett personligt pronomen, när det inte används som ett sådant i det här fallet.

Hade det används som ett personligt pronomen så hade ordet "hen" ersatt "hon" eller "han" och någonting sådant syftar man inte på när ordet används praktiskt.

Då är det väl när det handlar om en person vars kön inte kan bestämmas?
  • JakobK
    Digestive skrev 2017-11-15 22:15:26 följande:
    Ja, när vetskap om könet inte finns. Om det var så du menade?
    Nej, jag menar det finns ju personer som säger sig identifiera sig som varken kvinna eller man, det är den andra betydelsen av ordet "hen". Det kan vara att de anatomiskt är både och eller att de känner sig mer som det ena könet trots att de är födda som det andra.
  • JakobK
    Digestive skrev 2017-11-16 11:27:16 följande:
    Svenska Akademien placerar ordet i ordklassen könsneutrala pronomen dit exempelvis "en" tillhör. Vad jag menar med demonstrativa pronomen är att ordet kan ersätta "denna" eller "denne" gramatiskt men inte "hon" eller "han" överhuvudtaget - utan "hen" används när personliga pronomen inte ens är tillgängliga.
    Men hen betyder ju också det 3:e könet - han, hen, hon. Så det kan ju då vara personligt.
Svar på tråden Hen / Han / Hon