Hen / Han / Hon
Jag använder hen när 1) om verklig person vars kön är okänt, eller 2) om fiktiv person vars kön inte är relevant, samt 3) om verklig person som inte vill könas.
Svårare än så är det ju inte.
Jag använder hen när 1) om verklig person vars kön är okänt, eller 2) om fiktiv person vars kön inte är relevant, samt 3) om verklig person som inte vill könas.
Svårare än så är det ju inte.
i storleksordning kan man säga detta om en individ eller flera individer
"en person"
"flera personer"
"folk grupp"
"massa personer"
eller om man pratar om större folkgrupper så kan man ju säga
"örebros invånare"
"stockholms invånare"
det har man gjort i åratal innan Hen kom in i bilden, det fanns inte under en längre tid o om det verkligen saknades ett ord hade de säkert kommit på något istället för individ, person, människ etc.
Typisk situation för oss:
"Vi har fått läkartid till dr.Karlsson för ett av barnen. Det är en ny läkare för oss, hoppas att HEN är lika bra som vår förra läkare."
Hen används när man inte vet könet på personen man talar om, i de fall könet inte bör anges (tex urval situationer) samt där personen själv anges att hen inte identifierar sig som varken kvinna eller man.
Jag har svårt att förstå vad som är så enormt provocerande med ordet. Varför känner folk sig hotade av det? Om man tydligt identifierar sig som ett kön och har ett namn som avspeglar det könet är sannolikheten liten att man kommer att benämnas med hen.
Begreppet "hen" är lika abstrakt som ordet "Gud" medan exempelvis orden "hon" och "han" är lika konkreta som "berg", "sten" och "grus". Orden "hon" och "han" lämnar inte frågor om ordens innebörd medan begreppet "hen" springer rakt ur en frågeställning utan svar.
Det är en enkel fråga om duck, duck, goose och vad en gås har att göra bland ankor. Är det något som du själv kan motivera?
Nja, uppenbarligen är jag rätt kass på att förklara grammatik... (om man ska döma av den här diskussionen).
Jag har alltid varit intresserad av grammatik och jag har läst en del lingvistik på universitetet. Jag arbetar även med språk, men liksom praktiskt, inte med undervisning.
Du kan visst få skicka frågor, men jag kanske inte alltid kan svara. (eller förklara bra)
Det är alltså mkn telefon som lägger till frågetecken, de ska egentligen vara smileys... ungefär så här:
Det är bara det att jag läser många studenttexter med undermåligt språk. Mitt problem är att jag inte alltid kan förklara VAD som är fel med en mening, bara ATT det är fel. Då önskar jag mig en egen grammatikexpert. ????