• LejonSa

    En fråga om FP

    Får man lov att vara hemma 2-3 veckor innan BF utan att ta FP? Chefen har godkänt det. Men tänker hur FK tänker? Sgi osv?

  • Svar på tråden En fråga om FP
  • nnnnnnnn

    Ring och prata med FK. De har inte varit glasklara på den punkten.

    Jag blev rådd att ta FP före barnet föddes för att inte ha en period utan lön och utan sysselsättning före barnet kom. Men handläggaren jag pratade med kändes rätt osäker på om det var 100% nödvändigt, men för att inte riskera något så tog jag FP 2-3 veckor före barnet kom, sen tog jag en period utan FP när barnet kommit för att spara dagar.
    TÄnkte lite såhär med: om det går åt skogen så har jag iallafall fått ut 3 veckors FP som jag kunde lägga undan och ha i reserv.

  • LejonSa
    nnnnnnnn skrev 2017-11-13 20:15:28 följande:

    Ring och prata med FK. De har inte varit glasklara på den punkten.

    Jag blev rådd att ta FP före barnet föddes för att inte ha en period utan lön och utan sysselsättning före barnet kom. Men handläggaren jag pratade med kändes rätt osäker på om det var 100% nödvändigt, men för att inte riskera något så tog jag FP 2-3 veckor före barnet kom, sen tog jag en period utan FP när barnet kommit för att spara dagar.

    TÄnkte lite såhär med: om det går åt skogen så har jag iallafall fått ut 3 veckors FP som jag kunde lägga undan och ha i reserv.


    Helt sant!

    Ska ringa dom imorgon. tack för svar!
  • Seven Costanza

    Före första barnet behövs det inte eftersom SGI automatiskt är skyddad sista sex månaderna före BF. Under graviditeten med kommande barn (som väl din fråga gäller) så beror det på vilken omfattning på sysselsättning man har. Om man jobbat i den omfattning som ens SGI är baserad på i minst sex månader närmast att man vill gå hem/dra ner på arbetstid så kan man gå ner i tid eller sluta jobba sex månader före BF precis som med första barnet MEN om man är inne i någon form av SGI-skydd efter tidigare barn såsom jobbar deltid och fyller upp med FP för att skydda SGI, eller är arbetssökande eller studerar med CSN/inom eget yrkesområde för att skydda SGI så har jag förstått det som att man måste ha sysselsättning i form av arbete/semester/arbetssökande/studier/föräldrapenning etc hela vägen fram till barnet föds. Men dubbelkolla självklart med FK

Svar på tråden En fråga om FP