Leva med deprimerad
Hej,
Jag lever med en deprimerad sambo. Jag kan väldigt lite om sjukdomen och har också gjort ett val att inte bli någon medberoende partner, dvs min sambo pratar m sina kompisar om sjukdomen (och de flesta av dem är i samma situation av långvarig nedstämdhet), äter medicin och gått till psykolog mellan varven.
Dock märker jag beteenden som prokastrinering och undvikande, uppskjutande av saker. Jag ser ju direkt att sådana saker är förklaring till en del av det dåliga måendet, o det vet min sambo säkert också, men likväl fortsätter undvikandet. Ex betala räkningar, sköta bokföring för sitt företag. Jag har även kommit på honom under senaste månaderna med att ha sagt upp sina försäkringar (alltså inte betalat så de förfallit) som a-kassa, fack, sjuk och olycksfall etc. Sådana saker som kan ha långtgående konsekvenser för hela familjen om något illa skulle hända. Detta är bara ett axplock och jag har kommit på honom med andra saker varför tilliten också är något rubbad. Så fort jag ställer "rätt" frågor så erkänner han, men annars så döljer han sitt beteende rätt väl (och sedan brukar jag inte öppna hans post, att Lindorff skickar räkningar är numera vardagsmat för mig efter att ha levt med min sambo i många år, har känt till depression sedan 2011).
Är det någon som känner igen sig? Antingen som deprimerad eller som närstående? Hur kan en göra för att stötta? Stjälpa? Vilka krav går att ställa? Måste jag kräva att ta över hans ekonomi (jag vill inte vara hans morsa utan kärlekspartner, men samtidigt vill jag inte att han ska få betalningsanmärkningar, må dåligt, att jag ska leva med den oro jag har etc.)? Finns det något typiskt manligt beteende? Kan graviditet vanligen utlösa "pappadepressioner"? Min sambo tränar sällan och begraver sig i jobb - vad göra åt detta?
Tacksam för tips,
Jag är nog så förstående men känner att den här sjukdomen tar kål på min tillit och vårt liv tillsammans, så jag behöver mer insikt och hjälp.
Tack!