Glinda från Oz skrev 2017-11-16 13:43:45 följande:
Jag tycker det är hemskt att du inte tar det här på allvar. Hur skulle du själv känna om det var du som blev misshandlad och folk trodde du ljög för att du hade Asperger? Det här har helt uppenbarligen gått ganska långt, det finns brottsmisstankar och någon (troligtvis mamman) anser inte att barnet ska vara med pappan pågrund av det här, ändå tror du att barnet ljuger.
Hur kommer du fram till att jag inte tar det på allvar? Om det var mitt jobb, min uppgift att ta hand om det där barnet, så skulle jag ta det på högsta allvar. Men då skulle jag också se hur barnet berättar om det och få en uppfattning om det kan vara så att barnet av någon konstig anledning har hittat på det här.
Men nu är det inte mitt jobb att prata med barnet - och jag har stöttat barn i liknande situationer, så jag vet vad jag pratar om. Utan det är bara frågan om det överhuvudtaget kan vara möjligt att ett barn kan ljuga om sånt. Och då får man säga ja, det är möjligt.
Det är som skillnaden mellan en polis som får försöka luska fram om någon kanske ljuger och en socialarbetare som ska stödja personen - två olika roller. Även den som verkar vara offer kan ju ljuga. Även en tjej som säger att hon blivit våldtagen kan ljuga. Men det är klart att man ska stödja personen och inte låta den märka ifall man misstänker tidigt att hen ljuger. Då ska man ha lite mera indicier först.