Hur förbereder jag min man med ångestsymptom bäst för förlossningen??
Jag och min man väntar vårt första barn ihop och befinner oss just nu i v 22. Ingen av oss har barn sedan innan. Min man har en viss ångestproblematik som återkommer då och då och som yttrar sig i att vid minsta lilla tecken på att nåt är fel kroppsligt (det räcker med att huden på handen gör ont för då tror han tex att han fått en allergisk reaktion från farliga kemikalier på jobbet) så mår han väldigt dåligt. Tryck över bröstet, tycker det snurrar i huvudet - ja, ångest. Vid vårt bröllop höll han också på att svimma inför vigseln pga att han skulle stå i centrum. Han oroar sig helt enkelt väldigt mycket för saker och ting och jag i min tur oroar mig nu för att han kommer få en ångestattack vid förlossningen och inte kunna vara det stöd som jag behöver. Jag är oftast den som får vara stark för oss båda men just i den stunden så måste jag få känna att jag kan lita på att det är han som finns där för mig.
Jag har bett min man att gå till en kurator el dyl och prata om det här och förklarat att det är viktigt för mig inför förlossningen. Jag har även erbjudit mig att följa med honom om det skulle kännas bättre. Men min man vägrar. Han tror inte att det skulle hjälpa utan säger att han hanterar ångesten genom att vi spelar spel när den uppkommer så att han får annat att tänka på. Han är också helt övertygad om att förlossningen inte kommer innebära några som helst problem för honom, men saker är den att han avskyr att ens befinner sig på ett sjukhus.
Jag har lugnt och sansat förklarat för min man att jag kommer be min mamma vara redo att komma till förlossningen just ifall min man inte skulle klara av situationen. Han vill såklart inte alls det. Och min högsta önskan är naturligtvis att det är VÅR stund, men jag är redan själv lite förlossningsrädd och behöver verkligen känna att han pallar trycket.
Jag inser mitt i detta också att det är fel att lägga ytterligare press på min man och säga till honom att skärpa sig för jag vet att ångest är en svår problematik. Så jag behöver tips från er hur jag ska gå till väga! Min ide nu är att få honom att förbereda sig väl inför vad som komma skall för jag vill verkligen att han ska inse vad som kan komma att ske på förlossningen - just nu tror jag inte han har en aning. Finns det någon bra bok jag kan ge honom? Bra film eller podd eller dylikt? Förlossningspodden lyssnar jag själv på men är svårt att få igång min man. Har även bett hans mor om hjälp, kanske kan hon tala honom tillrätta.
Någon som varit i samma situation? Hur löste ni den?