• Anonym (Alexandra)

Kan nog inte få barn...

Hej familjeliv. Måste skriva av mig lite och kanske få prata med nån som har det liknande...

Jag är en ung tjej på 19 som bara vill ha barn men spenderat hela min uppväxt med att tro jag aldrig velat ha barn.

Min fästman har 2 barn sedan tidigare och jag vill verkligen ge han ett barn och vet att jag är så redo som man kan bli (man kan aldrig bli helt) trots ung ålder.

När jag var 13.5 år fick jag pstav insatt pga riklig mens och väldig smärta vid menstruation... Fick ny och tog sen ut den, hade pstav i 4 år, tog ut den för att min mens kom tillbaka och krånglade trots pstav. Väntade på att den skulle bli normal men de blev den aldrig, så hade jag ppiller i 4 mån ungefär, tog sen bort dom... Sen i maj har vi nu försökt bli gravida, men mensen började krångla den 1 juni tills för 3 mån sedan, jag tog hjälp då och då hittade läkaren att jag har PCO men sa inte att jag försöker bli gravid så inte utrett om det är PCOS... Känner mej så JÄVLA värdelös. Är 19 och kan typ inte bli gravid, känner mej inte som en kvinna ens. Varför ska jag drabbas för när jag inte trott jag velat ha barn och nu bara vill ha ett barn av mitt egna???!!! Min man säger att går det inte så får vi adoptera så jag kan få ett eget men jag vill inte det, vill kunna va normal och ha ett eget, som en kvinna borde!? Sitter och lipar varje dag för detta även nu, är så besviken på min egna kropp... Kan detta vara nåt straff pga att jag misshandlat den så mycket? Sedan blir jag så arg på alla som gör abort hit och dit i olika åldrar för att dom känner att ett barn inte passar just nu... När inte ens jag som är 19 kan få ett barn, kanske inte ens har ägglossning och har jag det är det bara den ena sidan som släpper... Fyfan. Förlåt om jag upprör någon, inte min mening. Bara mår så skit att jag vill lämna min man ibland så han kan få fler barn med någon som är riktig kvinna, hur ska jag leva med detta och vad kan jag göra ens själv? Vill heller inte ta hjälp av läkare och bli gravid via hormoner och konstväg... Vill bara kunna va som de flesta andra o att det ska funka som det ska :( förlåt

• Svar på tråden Kan nog inte få barn...
  • Anonym (Väx upp)

Du är ju uppenbarligen för omogen för att skaffa barn. För det första kan många med PCOS få barn, det går att medicinera. Tänk på hur du uttrycker dig, det finns många som kämpar med både pcos och annat här, visa lite repekt och förståelse och sluta bete dig som en barnunge.

För det andra förstår jag inte hur du resonerar när du pratar om riktig och normal kvinna? Att ha en sjukdom eller att ha svårt/inte kunna få barn gör absolut inte någon till mindre riktig kvinna. Vilken nonsens och skuldbeläggande!

Förutom att det är otroligt respektlöst hur du utrycker dig så är det dessutom väldigt barnsligt och naivt att sitta här och skrika och tigga sympati för dina eventuella problem när du inte ens blivit utredd.

Hoppas för både din och det potentiella barnets skull att du väntar några år och hinner läsa på, skaffa dig en utbildning och förhoppningsvis växa upp till en mer ödmjuk och logisk person innan du sätter barn till livet.

• Anonym (Herregud)
    Anonym (Väx upp) skrev 2017-11-14 16:05:24 följande:

Du är ju uppenbarligen för omogen för att skaffa barn. För det första kan många med PCOS få barn, det går att medicinera. Tänk på hur du uttrycker dig, det finns många som kämpar med både pcos och annat här, visa lite repekt och förståelse och sluta bete dig som en barnunge.

För det andra förstår jag inte hur du resonerar när du pratar om riktig och normal kvinna? Att ha en sjukdom eller att ha svårt/inte kunna få barn gör absolut inte någon till mindre riktig kvinna. Vilken nonsens och skuldbeläggande!

Förutom att det är otroligt respektlöst hur du utrycker dig så är det dessutom väldigt barnsligt och naivt att sitta här och skrika och tigga sympati för dina eventuella problem när du inte ens blivit utredd.

Hoppas för både din och det potentiella barnets skull att du väntar några år och hinner läsa på, skaffa dig en utbildning och förhoppningsvis växa upp till en mer ödmjuk och logisk person innan du sätter barn till livet.

Håller med ! Väx upp TS Innsn du skaffar barn du låter som en fjortis
  • Anonym (vad)
    Anonym (Alexandra) skrev 2017-11-14 15:51:03 följande:

Hej familjeliv. Måste skriva av mig lite och kanske få prata med nån som har det liknande...

Jag är en ung tjej på 19 som bara vill ha barn men spenderat hela min uppväxt med att tro jag aldrig velat ha barn.

Min fästman har 2 barn sedan tidigare och jag vill verkligen ge han ett barn och vet att jag är så redo som man kan bli (man kan aldrig bli helt) trots ung ålder.

När jag var 13.5 år fick jag pstav insatt pga riklig mens och väldig smärta vid menstruation... Fick ny och tog sen ut den, hade pstav i 4 år, tog ut den för att min mens kom tillbaka och krånglade trots pstav. Väntade på att den skulle bli normal men de blev den aldrig, så hade jag ppiller i 4 mån ungefär, tog sen bort dom... Sen i maj har vi nu försökt bli gravida, men mensen började krångla den 1 juni tills för 3 mån sedan, jag tog hjälp då och då hittade läkaren att jag har PCO men sa inte att jag försöker bli gravid så inte utrett om det är PCOS... Känner mej så JÄVLA värdelös. Är 19 och kan typ inte bli gravid, känner mej inte som en kvinna ens. Varför ska jag drabbas för när jag inte trott jag velat ha barn och nu bara vill ha ett barn av mitt egna???!!! Min man säger att går det inte så får vi adoptera så jag kan få ett eget men jag vill inte det, vill kunna va normal och ha ett eget, som en kvinna borde!? Sitter och lipar varje dag för detta även nu, är så besviken på min egna kropp... Kan detta vara nåt straff pga att jag misshandlat den så mycket? Sedan blir jag så arg på alla som gör abort hit och dit i olika åldrar för att dom känner att ett barn inte passar just nu... När inte ens jag som är 19 kan få ett barn, kanske inte ens har ägglossning och har jag det är det bara den ena sidan som släpper... Fyfan. Förlåt om jag upprör någon, inte min mening. Bara mår så skit att jag vill lämna min man ibland så han kan få fler barn med någon som är riktig kvinna, hur ska jag leva med detta och vad kan jag göra ens själv? Vill heller inte ta hjälp av läkare och bli gravid via hormoner och konstväg... Vill bara kunna va som de flesta andra o att det ska funka som det ska :( förlåt

Varför sa du inte till läkaren att du försöker bli gravid?

Ni har bara försökt i ett halvår än. Även om du inte har PCO så är det fullt normalt att det tar upp till ett år av försök innan man lyckas.

Du är inte mindre kvinna för det. Och det är garanterat inget "straff". Sedan kan man visst få svårare att bli gravid om man verkligen "misshandlat" sin kropp, men det är fortfarande inget "straff", bara en konsekvens.

Sedan undrar jag vad du menar med "jag vill verkligen ge han ett barn" (sic).
    Du är ung, och när man är ung vill man oftast att allt ska hända direkt. Ibland är det kanske bra om allt inte händer exakt när man vill det så man får tid till eftertanke. När du skriver att du vill ge honom ett barn och att du inte känner dig som en riktig kvinna så ger det intrycket att det kanske inte riktigt är för egen del som du vill ha barn just nu. Men det är bara ett intryck jag får.
  • Anonym (gal)

Du är 19, ni har bara försökt sedan maj, du har inte blivit utredd för PCOS. Vart brinner det? 

För din och ditt framtida barns skull så hoppas jag att det tar några år för er att lyckas få ett barn, för det låter som att du behöver mogna lite.

• LFF

Jag förstår att du är ledsen och besviken över din egen kropp.

MEN! PCO och PCOS är ingen "dödsdom" för att få biologiska barn. Ägglossning kan man "tvinga" fram med hjälp av medicinering. 

Du är 19 år. Det är ingen ålder alls. Du har precis gått ut gymnasiet, du har hela livet framför dig. Gå till gynekologen, berätta exakt det du sagt här om att du och din fästman vill få barn. Gör en ordentlig utredning. Kontakta din VC eller MVC för att få någon att prata med angående dina känslor runt problematiken att bli gravid. Stressa inte in i något. Ni har dessutom inte försökt speciellt länge. Det är först när man försökt i ett helt år som det görs en ordentlig fertilitetsutredning och i många landsting finns det dessutom en undre åldersgräns innan utredning görs.

Ta det lugnt, andas!

• Rydén91

Hej jag är 26 och när jag var i din ålderså var jag gravid och vet hur det är att ha gått på p piller p stav sen jag var 14 år men man får räkna med att kroppen tar tid för den att återstålla sig! Första gången jag var gravid tog de 6 mån innan jag blev gravid och hade ett missfall innan gäller bara att inte ge upp och prata med din läkare! Båda ska vara med på ansvaret för att skaffa barnet inte bara för att andra vill. För mig blev allt helt knas blev tvungen till abort för familj, släkt, vänner, ex å hans mamma kränkte mig fler tal ggr det är en jobbig sits såva noga ta hand om dig sj först förstår din förtvivlan prata med din läkare utred de som ev kan vara fel.

Lycka till

• Anonym (Alexandra)

Är ledsen om jag förolämpat någon... Men jag har PCO så ni behöver inte kasta skit på mej och säga att jag förolämpar dom med PCO osv... Har själv fått se mina äggstockar och den vänstra är full med äggblåsor/ägg som inte släppt. Kul att man får skit för det?!

Och menar inte att jag vill ge han ett barn så, men vill ha barn någon gång och nu känns det bara hopplöst, och vill ha det med honom om jag förklarar så... Funderat på varför jag inte sa att jag försökte bli gravid, men är nog för att när jag ringde och bokade tid berättade jag detta och det första läkaren sa var att jag ska fundera på att sätta in spiral men hon inte vill tvinga mej. Ursäktar om jag låtit omogen, men är förfan uppgiven och är ledsen över att många andra gör abort hit och dit och blir gravida lätt medans jag inte ens kan. Men förlåt för mina känslor...

• Anonym (Alexandra)

*verkar inte kunna lika lätt menar jag.

• Anonym (Va?)
    Anonym (Väx upp) skrev 2017-11-14 16:05:24 följande:

Har hon PCO så har hon fortfarande rätt till sina känslor, känner hon sig som mindre kvinna så gör hon det för att hon känner så, inte för att förolämpa andra.
  • Anonym (C)
    Anonym (Alexandra) skrev 2017-11-14 18:05:25 följande:

Är ledsen om jag förolämpat någon... Men jag har PCO så ni behöver inte kasta skit på mej och säga att jag förolämpar dom med PCO osv... Har själv fått se mina äggstockar och den vänstra är full med äggblåsor/ägg som inte släppt. Kul att man får skit för det?!

Och menar inte att jag vill ge han ett barn så, men vill ha barn någon gång och nu känns det bara hopplöst, och vill ha det med honom om jag förklarar så... Funderat på varför jag inte sa att jag försökte bli gravid, men är nog för att när jag ringde och bokade tid berättade jag detta och det första läkaren sa var att jag ska fundera på att sätta in spiral men hon inte vill tvinga mej. Ursäktar om jag låtit omogen, men är förfan uppgiven och är ledsen över att många andra gör abort hit och dit och blir gravida lätt medans jag inte ens kan. Men förlåt för mina känslor...

Men VAR har du fått ifrån att du inte kan få barn, har du läst på nätet? PCO betyder inte på något sätt att du inte kan utan bara att du möjligtvis kan behöva få hjälp med det. Prata ordentligt med läkaren så de kan förklara för dig.
  • Anonym (Alexandra)

Kom på en till grej om detta med "riktig" kvinna. Prata med flera som har problem/svårt att bli gravida, detta är känslor/tankar de flesta har som har problem med detta. För vi lever i en värld där kvinnor ska föda barn och det ska funka. Varför Tror du det är tabu att prata om såna här problem ofta osv? Och folk bara säger "det är klart du kan få barn, du är skapt för det"

Klart man känner sej lite misslyckad då när det inte funkar som samhället förväntar sej att det ska...

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (C) skrev 2017-11-14 18:10:14 följande:

Men VAR har du fått ifrån att du inte kan få barn, har du läst på nätet? PCO betyder inte på något sätt att du inte kan utan bara att du möjligtvis kan behöva få hjälp med det. Prata ordentligt med läkaren så de kan förklara för dig.

Skrev sen att jag inte kan lika lätt iallafall... Men har man PCO har man inte alltid ägglossning och har man det kan man ja otur att ha det en gång per år eller mindre, inte utrett hur min ägglossning är men känns som jag kan ha den oturen, har väl lätt att tänka för negativt om detta kanske :(
  • Anonym (-.-)

Du är 19 år och försökt i 6 månader och påstår att du inte kan få barn? Efter ett års försök kan du ju gå och undersöka dig och ta reda på om det du tror stämmer. Vet dock inte om det finns någon åldersgräns?

• elyse

Jag förstår att du är ledsen, men det finns ett flertal metoder, bl.a. receptfria, som kan fungera bra för att bli gravid. Jag har PCO och det var inte alls svårt att googla fram alternativ.

De "vanliga" metoderna med bidrottninggele och rosenrot kanske du redan har testat?

ProgesterAll är en lotion för oss med PCO. Jag har blivit gravid på första försöket två gånger med den.

• Anonym (Lili)

Att andra gör abort påverkar inte på något sätt din förmåga att få barn, så släpp det helt.

Du blir bara bitter annars.

Du är 19 år och har försökt i 6 månader. Förstår att det kan kännas länge, men det är inget ovanlig tid alls.

Du kan ju se om du kan få hjälp, men tror de flesta fertilitetsmottagningar har en åldersgräns på typ 25 år.

Du har ju liksom minst 20 år på dig att bli gravid, varför så bråttom att "ge han ett barn"?

• Snuttis2

Det är fullt normalt att det tar mellan 9-16 mån att bli gravid (beroende på ålder) så även om ni försökt en tid behöver det inte betyda att något är fel. Pco kan påverka fertiliteten men behöver heller inte alls vara ett problem , precis som någon ovan skrev så går det att medicinera .

Min bästa vän har pco o rätt tydlig hormonpåverkan och var helt säker på att hon var infertil. Hon har idag två söner o blev gravid på några enstaka månader .

Jag tycker inte att du ska stressa detta även om jag förstår din längtan . Du är ung o har tid, se till att stå på egna ben med en trygg bas och res eller gör annat först. När barnen väl kommer blir livet annorlunda : )

Utredning brukar vara åldersgräns på typ 25 år tror jag!

• Anonym (C)
    Anonym (Alexandra) skrev 2017-11-14 18:19:58 följande:

Skrev sen att jag inte kan lika lätt iallafall... Men har man PCO har man inte alltid ägglossning och har man det kan man ja otur att ha det en gång per år eller mindre, inte utrett hur min ägglossning är men känns som jag kan ha den oturen, har väl lätt att tänka för negativt om detta kanske :(

Men just därför får man hjälp. Har du ingen ägglossning får du mediciner som framkallar det. Jag förstår att det är lätt att tänka negativt men det är ingen dödsdom... Du behöver inte börja planera för adoption än
  • LFF
    Anonym (Alexandra) skrev 2017-11-14 18:11:18 följande:

Kom på en till grej om detta med "riktig" kvinna. Prata med flera som har problem/svårt att bli gravida, detta är känslor/tankar de flesta har som har problem med detta. För vi lever i en värld där kvinnor ska föda barn och det ska funka. Varför Tror du det är tabu att prata om såna här problem ofta osv? Och folk bara säger "det är klart du kan få barn, du är skapt för det"

Klart man känner sej lite misslyckad då när det inte funkar som samhället förväntar sej att det ska...

Jag förstår helt och fullt hur du menar med "riktig kvinna". Jag har varit där och haft de känslorna. I mitt fall var det två missfall och känslan av att inte kunna behålla en graviditet som gav mig den känslan. Den är förödande. Av den orsaken och min egen erfarenhet tycker jag att du ska gå till någon och prata om detta. Du får kontakt med kuratorer via tex MVC eller VC.

Men kom även ihåg att du fortfarande är väldigt ung, så ge absolut inte upp hoppet än på många, många år! Det finns hjälp att få!
Svar på tråden Kan nog inte få barn...