• LFF

Kan nog inte få barn...

Jag förstår att du är ledsen och besviken över din egen kropp.

MEN! PCO och PCOS är ingen "dödsdom" för att få biologiska barn. Ägglossning kan man "tvinga" fram med hjälp av medicinering. 

Du är 19 år. Det är ingen ålder alls. Du har precis gått ut gymnasiet, du har hela livet framför dig. Gå till gynekologen, berätta exakt det du sagt här om att du och din fästman vill få barn. Gör en ordentlig utredning. Kontakta din VC eller MVC för att få någon att prata med angående dina känslor runt problematiken att bli gravid. Stressa inte in i något. Ni har dessutom inte försökt speciellt länge. Det är först när man försökt i ett helt år som det görs en ordentlig fertilitetsutredning och i många landsting finns det dessutom en undre åldersgräns innan utredning görs.

Ta det lugnt, andas!

• LFF
    Anonym (Alexandra) skrev 2017-11-14 18:11:18 följande:

Kom på en till grej om detta med "riktig" kvinna. Prata med flera som har problem/svårt att bli gravida, detta är känslor/tankar de flesta har som har problem med detta. För vi lever i en värld där kvinnor ska föda barn och det ska funka. Varför Tror du det är tabu att prata om såna här problem ofta osv? Och folk bara säger "det är klart du kan få barn, du är skapt för det"

Klart man känner sej lite misslyckad då när det inte funkar som samhället förväntar sej att det ska...

Jag förstår helt och fullt hur du menar med "riktig kvinna". Jag har varit där och haft de känslorna. I mitt fall var det två missfall och känslan av att inte kunna behålla en graviditet som gav mig den känslan. Den är förödande. Av den orsaken och min egen erfarenhet tycker jag att du ska gå till någon och prata om detta. Du får kontakt med kuratorer via tex MVC eller VC.

Men kom även ihåg att du fortfarande är väldigt ung, så ge absolut inte upp hoppet än på många, många år! Det finns hjälp att få!
Svar på tråden Kan nog inte få barn...