Gravid efter upprepade missfall
Jag hade "bara" två missfall bakom mig så det blev aldrig någon utredning. Det var svårt att bli gravid (1:an 2008, 2:an 2011).
Våren 2012 tyckte jag att min mens strulade, var ovanligt liten etc, så jag kontaktade en gynekolog. Fick tid för undersökning och piller för att ordentligt rensa livmodern på slemhinnerester. Han tyckte även att han såg polyper i livmodern så jag fick remiss för att ta bort dessa. Tydligen (vilket jag fick veta efteråt) stod det även med att de skulle spola mina äggledare. Han sa att jag skulle ringa direkt jag plussade nästa gång så skulle vi se till att det gick vägen.
I början av mars 2013, precis innan vi skulle åka och fira min mormors födelsedag, tog jag ett test. Mensen var en vecka sen och jag visste att jag skulle plussa. Ringde och fick en tid för VUL ett par veckor senare.
Tillbaks hos gynekologen skedde följande konversation:
G: Du är absolut gravid.
J: Vad bra.
G: Du är väldigt gravid.
J: Vad bra, då kanske det går vägen denna gång då.
G: Du väntar tvillingar.
J: Nej.
G: Jo, det är tvillingar.
J: Nej.
*G vrider på skärmen*: Se här, en, två.
*J tittar på skärmen*: Nä.
Tiden fram till KUB-ul var nervös. Det var på KUB-ul som det upptäcktes att graviditet 2 gått åt skogen. Men de två små grynen från v7+2 levde och frodades.
Efter KUB-en blev det nervös väntan till RUL men även där sprattlade de omkring som två vilddjur.
Halvvägs in i graviditeten svullnade ena fotleden upp kraftigt. Fick göra ultraljud av benet och då man hittade en förträngning (gammal) i ett blodkärl och inte kunde vare sig bekräfta eller dementera en propp så blev det att få blodförtunnande sprutor resten av graviditeten.
Det där att tvillingar "alltid" kommer tidigt gällde inte mina pyren. De fick vräkas v40+0. Tyvärr så ville de inte ut då heller utan det slutade i snitt då min kropp inte orkade mer efter 40 timmar. Ut kom två perfekta grabbar där det inte märktes ett dugg på dem att vi försökt få ut dem i nästan 2 dygn. Den enda som tagit stryk var jag.
För en vecka sen blev de 4 år. Det var min historia det!