• FrökenBlåklocka
    Kokonattsu skrev 2017-11-29 14:19:58 följande:

Vad får man veta på första mötet?

Vi fick info och genomgång av hälsan typ vad vi haft tidigare och om vi är friska osv. Jag fick en gyn undersökning (igen hurra!). Sen informerade läkaren om vad han anser är rätt behandling för oss och sen möte med barnmorska om medeciner och planering för när allt skall ske.

Kortfattat hur vår dag var.

Karusellen för oss startar slutet av januari.
  • FrökenBlåklocka
    Kokonattsu skrev 2017-11-29 16:57:50 följande:

Ok på så vis. Man lär bli van vid dessa gyn undersökningar. Synd att vi inte får gå på möte det här året när man ändå inte får köra igång på en gång. Hur upplevde du personalen?

När skickades eran remiss? Om ni nu går den vägen.

Jag gillade både läkaren och barnmorskan. Trevliga och hjälpsamma med alla frågor man hade.
  • FrökenBlåklocka
    Kokonattsu skrev 2017-11-29 17:23:38 följande:

Den skickades den 20 november så det är väl därför vi får komma nästa år. Brukar ju alltid vara mycket i december överallt.

Det låter ju bra det. Blir spännande att höra mer hur det går för er.

För oss skickades remissen till Umeå den 26 oktober och den 15 nov kom bokningen för tiden idag.

Nu är de bara sitta lugnt I båten å vänta på slutet av januari.

Om du inte redan äter folsyra så börja ta det och två tabletter dagligen rekommenderade dem i sina papper.
  • FrökenBlåklocka
    Kokonattsu skrev 2017-11-29 21:28:35 följande:

Hittade nu på apotekets hemsida. Är på 500mg men det står att man inte ska ta mer än 1 tablett om dagen. Hur stark dos sa de på kliniken?

De sa till mig att om man tar tex multivitamin så kan man lägga till en extra folsyra tablett.

Enligt kliniken vill de man tar 2 tabletter på 500mg.

Jag kör med bara folsyra och då 2 tabletter dagligen men min mage verkar inte riktigt gilla det. :(
  • FrökenBlåklocka
    Kokonattsu skrev 2017-11-30 09:11:32 följande:

Ok då vet jag. Du kanske bara ska ta en om dagen om du inte blir så bra med två tabletter. Du får ju ändå rekomenderad dos per dag. Går ju också att äta sådant som har mer folsyra i sig istället.

Ja eller lägga till nån mat med fibrer i sig för att kompensera typ. Nåja jag köper dålig mage och hoppas de belönar sig i slutändan för mig.
  • FrökenBlåklocka
    Kokonattsu skrev 2017-12-01 11:16:33 följande:

Har fått en tid på onsdag på IVF kliniken. Känns både spännande och lite läskigt när jag var förberedd att få nästa år nån gång.

Åh vad roligt höra!! Jag var nervös fram till jag satt framför läkaren då släppte allt och de kändes bara skönt vara där äntligen. 

Du får meddela hur er behandling blir! 

Ska hålla tummarna för er!! Hjärta
  • FrökenBlåklocka
    Kokonattsu skrev 2017-12-01 14:10:11 följande:
    Jag är både glad och ändå inte. Känns inte som jag hunnit smälta det riktigt. Det gick så fort helt plötsligt. Det är lätt att säga att man vill att det ska gå fort men när det plötsligt gör det, blir det som chock. Tur jag har sambon med om mina tankar skulle fara iväg som när vi fick besked om vår utredning.

Tack :). Håller tummarna för er också. Det känns ofattbart att inse att man snart kan ha en liten krabat i magen ;P.

Du skrev tidigare än ni skulle vänta till slutet av januari? Har ni börjat med hormonbehandling redan eller blir det då? Eller ska de ta äggen då?
    Åh känner igen exakt de känslorna! 
    De är nog just vetskapen att jag snart kanske har en liten krabat som både skrämmer mig och glädjer mig i samma anda. 

Jag hade otur att få mensen dagen efter besöket och eftersom jag har en rätt så regelbunden mens så lär den komma igen om cirka 30 dagar vilket är nyårsafton. Då de har stängt fram till och med 9 januari, tror jag det var, så kan jag inte börja ta sprutorna på mensen i slutet av december eftersom de är ingen på plats att ta emot ultraljudsbesked och blodprovsbeskedet från mitt landsting. 

Så vi måste vänta på min mens som beräknas komma nån gång i slutet av januari innan vi kan börja hela karusellen med sprutor, äggplock och återförning av ägg. Så förhoppningsvis har jag en livs levande liten krabat i magen under februari! 
  • FrökenBlåklocka
    Kokonattsu skrev 2017-12-01 14:30:52 följande:

När det är landstinget som betalar försöken i Västerbotten. Visst är det tre gratisförsök? Hur fungerar det? Någon som vet?

Tre fullskaliga försök enligt vad jag hört och det jag hittar på 1177
  • FrökenBlåklocka
    Kokonattsu skrev 2017-12-01 15:30:04 följande:
    Aha på så vis. Ja det var ju otur, men vi lär ju inte hinna innan de stänger heller. Vi blir nog ganska lika i våra försök :). De har stängt rätt så länge. Försöker ni ändå under tiden medan ni väntar tills januari? Vet inte hur er utredning såg ut dock. Vi fick till svar ofrivilligt barnlösa, alltså normala värden men de kunde inte säga varför det inte har gått för oss.
    Vi har inte heller något svar på varför de blivit som de blivit för oss men de misstänker att sambon han nån infektion som gör att min kropp sen stöter bort embryot. Vi blir ibland gravida men de resulterar i missfall eller missed abortion för oss. Det vill säga vi kommer till vecka 7-8 och vid ultraljud finns inga hjärtslag.
    Så vi for se om första IVF behandlingen fungerar alls för oss när vi har sperma från han och ägg från mig eller om vi måste få donerat för att de skall fungera. 

Vi får se hur vi gör men om de har rätt med infektion och med tanke på hur länge vi har försökt så är det nog knappt någon idé att prova. Visserligen kan man väll ha de trevligt tills slutet av januari och skadar ju aldrig prova på. Eller så vilar man och bara försöker motivera och vila upp sig inför månader med känslor åt alla håll. 

Just IVF känns just nu känns värre nu när jag vet att jag kommer få in ett embryo men även om jag testar mig när de säger lär jag inte kunna slappna av förrän om 9 månader. Går alltid på ett tidigt ultraljud privat och kollar runt vecka 7-8 för att se om hjärtat slår eller inte. 
    Kokonattsu skrev 2017-12-01 15:34:41 följande:
    Ok, då var det som jag tyckte jag har hört. Vet du om det sköts per automatik med betalningen? Tänkte om man behövde göra något särskilt.

Jag tror inte vi behöver göra något alls mer än betala patientavgiften (om man då inte har frikort då går ju patientavgiften på den, tag med frikortet om ni nu inte tillhör Västerbottens landsting). 
  • FrökenBlåklocka
    Kokonattsu skrev 2017-12-01 21:08:49 följande:
    Men gu så jobbigt för er att gå i genom det. Kan inte ens föreställa mig den bedrövelsen gång på gång. Förstår din oro men nu ska vi verkligen hoppas det går vägen för er :). Tror du inte det blir lite lättare att slappna av när du passerar vecka 7-8? Men det är lättare sagt än gjort, brukar vara svårt att stänga av hjärnan även om man vill.

Vi har lyckats en gång när vi började bli gravida för drygt tre år sen som blev ett tidigt missfall men behövde en skrapning ändå. Sen har jag varit skengravid några gånger :/.

Ok vad bra. Ska komma ihåg att ta med det.
    Jag tror mycket av stressen och oron släpper om jag bara får se ett hjärta slå på tidigt ultraljud! Sen lär man ha en oro som ligger jämt hela vägen tills förlossning och sen börjar en ny typ av oro efter det... Obestämd
    Nå de enda jag önskar nu är att det skall fungera och gärna på första försöket! 

Jag undrar om man anses om högrisk graviditet eller vanlig efter ett IVF?
  • FrökenBlåklocka
    Pitebo skrev 2017-12-02 20:01:54 följande:

Hej allihopa!

Jag och min man genomförde en IVF på IVF kliniken i våras. Så jag kanske kan svara på någon av era frågor.

Vi gjorde vår utredning i Skellefteå efter upprepade missfall och långt mellan våra graviditeter. Ingen av oss har barn sedan tidigare. Utredningen visade toppsimmare och massor av ägg hos mej. Minns inte mitt AMH, men det var en ganska hög siffra. Inte pcos-högt, men högt. Vi skickades på remiss så vårt landsting betalade kalaset. Vi behövde inte fylla i nåt papper eller så för detta, det går automatiskt.

Vi gjorde vår utredning på hösten och fick tid på kliniken i december. I januari vart det uppstart.

24 ägg plockade man ut, befruktade dessa genom vanlig IVF. På dygn två var 18 befruktade, och de delade sej som de skulle. Då vi haft upprepade missfall ville både vi och kliniken långtidsodla, alltså så embryot blir en blastocyst vilket inträffar ca dygn fem. Då kan man se lite mer vilka som är med i matchen så att säga. Fick en fruktansvärd översstimulering efter äggplocket och i och med detta valdes totalfrys på våra 10 blastocyster som höll "fryskvalite".

Kliniken ville att jag skulle ha en naturlig mens mellan översstimulering och återförande så det vart bara till att vänta. Och sen två månader senare var det dags. Man tinade en liten eskimå och denna klarade upptiningen fint och återfördes sex dagar efter min ägglossning. Och vet ni vad? Den där lilla nerfrysta eskimåblastisen sparkar just i skrivande stund i min mage. Och i februari tittar vår dotter ut! Och i frysen ligger kanske ett litet syskon bland de andra nio och väntar på "varmare tider".

Lycka till nu, nu har en fantastisk och stundvis kämpig tid framför er!

Men gud så härligt att höra!! Hjärta
    Du är mer än välkommen och sticka in massas tips och råd och stöd under vägen! 

Och grattis! 
Svar på tråden IVF Umeå uppstart dec 2017