Tack tjejer! Hoppas snart det är eran tur.
Själva ÄP (Äggplocket) gick bara bra. Har hört att det kan göra mindre ont om man har mycket ägg, vilket gör att äggstockarna är väldigt stora. Då är det tydligen så svullet och lättplockat. Men har inte fått detta bekräftat av ngn med utbildning utan bara läst här på FL.
Jag tyckte mer att hela grejen var jobbig.
Vårt IVF gick till så här:
Började spruta med bemfola, minns inte vilket dygn efter mens men kanske tre?
Efter några dagar var det besök och VUL för att kolla till äggmognaden. Under detta besök kan man se om man ska fortsätta på samma dos eller sänka/höja för att få fram rätt antal ägg.
Tror även att vi var på två sådana VUL, kanske även blodprov? Minns inte riktigt faktiskt.
Sedan när äggblåsorna såg bra ut började vi spruta orgalutan, vilket är en spruta som förhindrar ÄL. Så då var det två sprutor varje kväll.
ÄP bokades in och vi gjorde ett uppehåll i sprutandet dagen innan ägglossningsprutan. Ja jag vill minnas att det var så. Sedan var det dags för ovitrellsprutan, tror det var 24h innan ÄP. Då mognar äggen till. Den måste tas på exakt klockslag.
Sedan var det ÄP. Då kommer man dit på morgonen. Mannen lämnar "bidrag" och själv får man vackert vänta på sin tur. Ni kommer få byta om till sexiga landstingskläder bestående av skorta, mössa, blåa plastsockar och lårhöga vita strumpor. Eran partner måste också bära operationsmössa. Mycket snyggt! Innan ingreppet får ni en infart i armvecket, där igenom får ni morfin och lugnande. Innan vill jag minnas att man även fick Alvedon. Ni ska även kissa innan.
Dela rum får ni räkna med också, dock skynke mellan.
ÄP görs i ett annat rum, typ operationsrum med en gynstol, här görs även återförandet. Man kan se in till embryologerna genom en glasruta. Det är där inne magin sker. Ingreppet gick ganska fort, en kvart kanske. Man får bedövning i slidväggen med sprutor, vill minnas att det var två stycken. Efteråt får ni fika och ligga kvar på rummet om ni vill. Man kan blöda, men det gjorde inte jag. Och även känna sej öm.oxh uppblåst, vilket man kan göra.även innan Äp. Hur många ägg man fått ut får man veta efter en stund och även vilket befruktningsätt som kommer användas. Detta hänger på spermierna om jag förståt det rätt, vilket alltid är dagsform. Sen är det bara att fara hem och hålla tummarna. Efter ett dygn vet man hur många som befruktats. Och då tror jag även man får veta insättningsdag. Många befruktade ägg brukar betyda långtidsodling alltså dygn fem. Färre embryon brukar sättas in dygn två eller tre. De embryon som inte används vid återförandet långtidsodlar man eller fryser in, men det är inte alla som får till frysen. Under återförandet får ni ta på er samma sexiga utstyrsel och vänta i rummet ni väntade inför ÄP. Nu ska ni även vara kissnödiga, det underlättar ÅF. Detta går snabbt och gör inte ont. Som ett vanligt VUL typ. Efteråt går man bara hem. Nu är ni s.k ruvare. Man kan dock känna sej lite öm och uppblåst efter ÄP men efter återförandet känner ni ingenting. Testdag samt gravtest får ni av kliniken.
Är det positivt meddelar ni detta till kliniken via telefon. Då får ni ett VUL i ca vecka 7. Vi fick runt vecka 11 då det var semestertider. Vid VUL ska det finnas ett pickade litet hjärta. Efter detta är eran tid på kliniken över för denna gång. Nu skriver ni in er hos mödravården och behandlas som vilken graviditet som helst. Men jag har vart öppen med att vi gjort IVF,.vilket egentligen inte påverkar annat än möjligtvis KUB och NUPP. Då måste ni säga till annars kan siffrorna bli fel.
Kom även ihåg att kraftigare överstimulering så som jag fick är ovanligt. Så.der är inget jag tycker ni ska oroa er över.
Har ni några fler fundering kanske jag kan.svara på dem.. Så fråga på.