• slyter

Ta hand om pappas fru?

Min pappa och hans fru träffades när jag var i 12-års åldern. Hon har aldrig varit särskilt trevlig mot mig och gjort klart att hon inte ser mig som en del av hennes familj. Jag ser inte heller henne som en del av min familj.

Jag bodde varannan vecka hos mina föräldrar efter deras skilsmässan men nåt år efter att pappa träffat sin nya kvinna så flyttade han till hennes stad ca 10 mil bort. Då blev det varannan helg, i bästa fall, för ofta hade de andra planer så umgänget med mig blev inställt. Till slut var jag knappt där alls, jag ville inte och pappa la inte två strån i kors för att träffa mig.

Pappa och nya frun har inga gemensamma barn men de och hennes barn har fungerat som en sammansvetsad familj. Jag har stått utanför som en ovälkommen gäst. I vuxen ålder har min relation med pappa varit dålig och i perioder obefintlig. Jag har vart väldigt ledsen för hur han behandlat mig.

Pappa är en bra bit över 80 år nu och bor på ett äldreboende sen några år tillbaka. Sen han flyttade dit har vi träffats mer. Jag hälsar på 1-2 ggr i månaden och då träffas vi ju utan hans fru som bor kvar i deras lägenhet. Jag och pappa har så smått börjat reparera vår relation. han har antytt att han ångrar sin del i hur det blivit mellan oss. Jag är glad för det. 

Men så i förra vecka ringde en sköterska från sjukhuset och berättade för mig att pappas fru ramlat och brutit lårbenet. Hennes barn bor långt borta (en utomlands, en i andra ändan av landet). Nu ville de att jag skulle komma och vara med på nåt möte om nya fruns behov efter benbrottet. 

Jag blev först helt häpen att de ens ringde mig, jag är ju inte släkt eller ens vän med henne. Sen förstod jag att de försökt få med hennes barn men de inte kunnat komma. Jag har ingen alls lust. Inte för att jag inte har tid med nåt möte, men för att jag inte har lust att engagera mig i den här kvinnan. Ingen lust alls faktiskt. 

Jag sa det till sköterskan, att jag inte är anhörig och att de får kontakta hennes egna barn om de vill ha nån med på mötet. Det hade de gjort, sa hon men ingen kunde. Idag ringde nya fruns son och var skitarg för att jag inte ställer upp. Han antydde också att jag borde hälsa på hans mamma, för han kunde inte komma dit förrän om flera dagar. Jag mumlade nåt halvt till svar, men ju mer jag tänker på det så vill jag verkligen inte!

Har jag skyldighet att ställa upp för henne? Ska jag plötsligt vara familj nu när det kommer till att ställa upp?

• Svar på tråden Ta hand om pappas fru?
  • Legionären
    sslyter skrev 2017-11-15 13:20:26 följande:

Det var tydligen pappas fru som sagt att de kunde ringa mig när hennes barn inte kunde komma. Vet inte om hon vill att jag kommer eller för hennes talan, men det var hennes förslag i alla fall.

Sen när hennes son ringde och var arg så var det väl för att vården ringt honom och meddelat att jag inte tänkte komma.

Jag vet inte riktigt vad ett sånt här möte går ut på. När pappa kom till boendet var jag inte inbjuden att delta på möten, kanske för att frun gjorde det? Hon är helt klar i huvudet vad jag förstår, bara brutit benet nu. 

Emellanåt känner jag mig skyldig som säger nej. Och emellanåt känns det som att nej, jag ska fan inte... Alltid svårt att säga nej, men det här vill jag verkligen inte göra för henne. 

Du behöver inte känna dig skyldig, du är inte skyldig henne någonting alls! Det är väl fortfarande hennes barn som får ansvara för sin egna mamma?
  • Anonym (X)

Hur mycket ställer hennes barn upp för din pappa?

• fluu

Jag hade bett henne att fara och flyga. Gällande hennes barn kan du ju fråga hur mycket de ställer upp för din pappa.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Aiyana

Säg nej! Du är inte skyldig henne någonting Och börjar du hjälpa till så är det lätt att de börjar ta dig för given och kräva mer och mer. Håll dig helt utanför, låt hennes barn ta hand om henne och fixa allt och framför allt, ha inget dåligt samvete. 

• sslyter
    fluu skrev 2017-11-15 13:46:49 följande:

Jag hade bett henne att fara och flyga. Gällande hennes barn kan du ju fråga hur mycket de ställer upp för din pappa.

De har en bra relation till min pappa vad jag vet. Han har varit mer som en pappa för dem än vad han varit för mig. Fast nu när de bor långt bort träffas de väl inte lika ofta som tidigare. 

Men situationen är annorlunda. Jag har ingen relation alls till pappas fru, och bara precis börjat få lite bättre relation till pappa nu när hans fru inte sätter agendan för om vi ska ses eller inte. 
  • Anonym (Lia)

Du ska absolut inte ta detta på dig. De vände dig ryggen och sket i sig när du var barn och nu får de stå sitt kast och klara sig själva.

• Anonym (Hanna)

Det var klantigt och dumt av sköterskan som ringde dig att pressa dig.

Man har idag, år 2017, inte ens ansvar eller skyldighet att ställa upp för sina egna föräldrar om man inte orkar/vill. Det gör man om man tycker det känns OK. Man får säga nej.

I ditt fall skulle jag absolut säga nej.

• sslyter
    Anonym (Hanna) skrev 2017-11-15 14:27:57 följande:

Det var klantigt och dumt av sköterskan som ringde dig att pressa dig.

Man har idag, år 2017, inte ens ansvar eller skyldighet att ställa upp för sina egna föräldrar om man inte orkar/vill. Det gör man om man tycker det känns OK. Man får säga nej.

I ditt fall skulle jag absolut säga nej.

Det var inte sköterskan som pressade. Hon frågade eftersom hon fått mitt namn som anhörig att kontakta efter att barnen inte kunde delta.

Det var sonen till pappas fru som försökte pressa mig, främst genom att han var arg över att jag inte ställde upp (han fick väl veta det från vården som ringde igen, eller från sin mamma som fått veta att jag inte tänkte komma).

Jag svarade honom bara lite halvdant, varken eller. Men om han ringer igen tänker jag inte svara. 

Tack för stöttning att jag inte behöver känna mig skyldig. Ingen i min omgivning (familj, vänner) tycker heller det. Men ändå gnager samvete där när man säger nej.

Ärligt talat vill jag aldrig träffa min pappas fru mer i hela mitt liv, så otrevlig och elak har hon varit mot mig genom åren.
  • sextiotalist
    sslyter skrev 2017-11-15 14:33:14 följande:
    Det var inte sköterskan som pressade. Hon frågade eftersom hon fått mitt namn som anhörig att kontakta efter att barnen inte kunde delta.

Det var sonen till pappas fru som försökte pressa mig, främst genom att han var arg över att jag inte ställde upp (han fick väl veta det från vården som ringde igen, eller från sin mamma som fått veta att jag inte tänkte komma).

Jag svarade honom bara lite halvdant, varken eller. Men om han ringer igen tänker jag inte svara. 

Tack för stöttning att jag inte behöver känna mig skyldig. Ingen i min omgivning (familj, vänner) tycker heller det. Men ändå gnager samvete där när man säger nej.

Ärligt talat vill jag aldrig träffa min pappas fru mer i hela mitt liv, så otrevlig och elak har hon varit mot mig genom åren.
    Om sonen ringer och om du svarar. Så säg exakt vad du skrev i sista meningen.
  • Plupp73

Ställ inte upp för dem då du inte har en relation till varesig henne eller hennes barn som är positiv. Dessutom kommer de att lämpa över ALLT praktiskt på dig om de kan, och det är tungt jobb att rodda alkt runt åldrande föräldrar. Om man då inte ens hade en bra relation medan de levde.....

Du kan ju alltid gå igenom med sonen hur hans mamma behandlat dig om han ringer igen. Han skällde på dig eftersom det blev väldigt obekvämt för honom framöver. Han kommer att kallas till en hel del möten, men har valt att bo där han bor.

Du kan släppa ditt dåliga samvete, ställ inte upp på det här!!

Svar på tråden Ta hand om pappas fru?