Sams skrev 2017-11-23 20:07:00 följande:
Hur köper du daggkåpa? Munkpeppar har jag varit inne på men kände inte av PMS förra månaden så tänkte avvakta ett tag och se hur det fortsätter. Jag påverkas mycket om jag tänker på allt så förutom när jag är här inne försöker jag hålla undan tankarna. I början tänkte jag mycket på graviditet och googlade massor, då fick jag alla möjliga symtom och PMS-känningar. Nu verkar det ha lugnat sig lite. Är på ÄL+3-4 och har inte känt något alls, innan hade jag känningar hela tiden.
Mannen har försökt erbjuda sovande tjänst men jag vill att han ska vara med aktiv

. Nästa år vet jag redan två månader som vi kommer missa helt för att jag är iväg... Känns segt men finns inget att göra åt det så får acceptera att det är som det är. Undrar om det skulle gå att frysa in sperma och ta med sig på resan
Vi har knappt berättat för någon att vi försöker. Jag har en vän som vet om det och min syster, vet inte om mannen har sagt något till någon vän. Vi är inte i det optimala läget för att bilda familj men med tiden som springer iväg tyckte vi båda att det var läge att börja. Däremot har alla andra säkert synpunkter om de skulle få reda på det. Jag tänker att vi får ta det som det kommer. Först ska vi lyckas bli gravida och efter det tar det ca 9 månader innan pyret kommer ut. Under den tiden ska vi nog hinna ordna till det ganska bra

Jag brukar plocka det, växer lite här och var och är jättelätt att känna igen på bladen. Man kan nog köpa det som te i nån hälsokost eller på nätet, men har inte kollat upp det. Annars kan man odla i kruka med.
Se där, trodde nästan att det bara var jag som var sån.

Läsa eller höra om symptom och så vips har man dem alla. Fast jag har nog aldrig haft så mycket äl-känningar som nu, sen jag började med munkpepparn. Hade fullt upp med jobb så hade ingen koll på dagarna, så det var iaf inte inbillning när molvärken och sekretet började komma. Körde du med några tester den här vändan?
Haha, vad vänligt av honom då! Men ja, man vill ju gärna göra barn tillsammans, båda vid medvetande. Och tack, du gjorde min morgon där. Ta med en termos och testa?

Bara den mentala bilden alltså.. termos och pipett. XD
Jag vete tusan om jag tror på något optimalt läge egentligen. Det är så himla mycket som "ska" vara klart och på plats innan man ens börjar försöka, men mig veterligen har folk skaffat barn i alla möjliga situationer genom tiderna och de har vuxit upp och varit älskade och lyckliga.
Vi är inte heller i någon optimal situation, vi bor i ett torp med 1 rok, jag blir arbetslös till årsskiftet och makens jobb strular. Skulle vi vänta tills vi har fasta, välbetalda jobb, ett hus färdigt för barn, och allt därtill som man "måste ha" så hade jag garanterat varit för gammal för att ens kunna bli gravid.
Men som du säger så ska man lyckas bli gravid först, och sen har man nästan ett år att lösa det som man faktiskt måste ha på riktigt, vilket egentligen inte är så mycket beroende på vilka värderingar man har som person. Kläder och blöjor, mat om man inte ska amma, en vagn och/eller bärsjal/sele. Brukar ju bli en del presenter också, så visst går det med lite jäklar anamma.