• Sidy

Väger min 7-åriga son för mycket? Vad väger Era söner?

Känner mig både ledsen och upprörd efter dagens besök hos skolsköterskan!

Min son blev mätt och vägd bl.a.

Han är 7 år om ett par månader och är 131 cm. läng och väger 31,5 kg.

En pigg och aktiv pojk med flera sport aktiviteter i veckan.

Ganska "tränad" (gillar egentligen inte att beskriva en 7 åring på det sättet), rejäl i kroppen om man säger så och inga tecken på övervikt enligt mig.

Men sköterskan tyckte vi gemensamt skulle ta tag i detta med hans vikt?!

Först ett enskilt samtal utan min son och sedan ett möte tillsammans med honom!

Är detta verkligen riktigt?

Vad väger Era 7 åriga söner och hur långa är dom?

• Svar på tråden Väger min 7-åriga son för mycket? Vad väger Era söner?
  • Sidy

Jill79 då är Din son ändå 10 cm längre än min.

Jag tycker bara att det blev så stort "pådrag", jag kan absolut inte se något fet på min sons kropp!!

• Sidy

snedtak, ssk. tog detta med mig idag när min son satt med!

Det var hörsel och synkontroll, vikt och längd kontroll.

Som avslut tog hon upp detta till disskution när min son sitter jämte.

Hon sa även att många föräldrar ogillar detta med BIM listor för barn, men övervikt måste tas tag i meden gång!

Nu har hon bokat in ett enskilt samtal med mig och även ytterligare samtal där min son skall vara med.

Min son är inte ens fyllda 7 år så jag anser att det är MITT ansvar att styra hans vikt. (förhindra övervikt)

Han skall INTE sitta med i dessa disskutionerna!

Saken är den att han HAR enligt mig inga tecken på övervikt även om denna BIM lista tydligen anser det????

• Sidy

Tack för att Ni tagit Er tid och svara!

Självklart är det mitt ansvar och jag ska självklart ha lite extra koll eftersom ssk. regerat på vikten.

Men jag blev upprörd över att hon tog det direkt framför min son, vi borde pratat om detta i enrum.

Här hemma pratar vi ofta om att alla människor ser olika ut, långa, korta, olika hudfärg, hårfärg, längd m.m. och man får ALDRIG säja något till någon kompis, klasskompis m.m. om utseende.

Så för mig blev detta bara "för mycket", hoppas Ni förstår.

Ni får gärna fortsätta svara på vad Era söner har för vikt och längd!

• Sidy

Tack Anonym (nä) för Ditt fina svar!

Det är såklart känsligt för mig som mamma att få detta till mig, speciellt när jag ALDRIG någonsin har reflekterat på detta när det gäller min son.

Han är ingen data/tv spel kille, han vill alltid vara ute och cykla, sparka sparkcykel, åka inlines m.m.

Han går i gymnastik, fotboll och friidrott så han verkligen ÄLSKAR att vara igång och röra sig.

Och som jag skrev tidigare har han sedan 4-5 års ålder sett "tränad ut" i kroppen.

(missförstå mig inte men han har fast/muskler kropp)

Så han har alltid varit "stabil" i sin kropp och detta tycker jag också att ssk. borde sett till.

Jag kanske förstorar upp det, skolsköterskan gör såklart bara sitt jobb....

• Sidy

Tack för Ditt svar Ferott!

Nu är det ju inte så att jag å något sätt känner mig kränkt!

Ser det tvärtemot som en stor fördel att vi i Sverige har denna förmånen att våra skolbarn blir regelbundet undersökta.

Det jag reagerade över var att detta togs upp inför min son!

Eftersom jag som förälder aldrig ens funderat på att min son skulle väga för mycket blev jag förvånad.

Självklart positivt att man tar tag i detta med vikten i tidigt ålder.

Jag var intresserad av att veta vad Era söner i ungefär samma lår väger och hur långa dom är?

Min son blir för övrigt 7 år om 2 månader.

Vill verkligen påtala att jag inte känt mig kränk, vilket för mig är ett ord som jag tycker används i tid och otid i dagens samhälle.

• Sidy

Anonym (Trötter)

Du har helt rätt!

När jag skrev ett par månader menade jag precis som Du skriver 2 månader!

Jag vill återigen förtydliga att jag aldrig påstått att jag känner mig kränkt!!

Självklart är detta med vikten en otroligt viktig del när det gäller ett barns hälsa och bra att man reflekterar över det i tidig ålder.

Vad jag reagerade över var att ssk. tog upp det när min son sitter med.

Jag tycker att det i första hand skulle diskuteras med mig som vårdnadshavare utan min son.

Självklart är det mitt ansvar som förälder att se till att mitt barn får näringsrik och nyttig mat som han mår bra av. Även mitt ansvar att ha koll på socker och fett intag.

Jag arbetar själv som ssk. där stor del av mitt arbete omfattar just matintag.

Någon undrade hur vi som föräldrar "ser ut", längs och vikt?

Både jag och sonens pappa är långa, jag är 1.77 och hans pappa är 1.88.

När det gäller vår vikt är jag på gränsen till att väga för lite (enligt BMI) och pappan väger nog precis som han bör till sin längd men uppfattas "större" pga mycket styrketräning och bollsport.

Tanken med mitt inlägg var att få veta hur Era 7-åringar väger i förhållande vis till deras längd.

Tack alla Ni som svarat och lagt Er tid på att kommentera mitt inlägg????????

Svar på tråden Väger min 7-åriga son för mycket? Vad väger Era söner?