• Anonym (Orolig)

Gravid i v. 14, precis fått veta , druckit alkohol

Precis fått veta att jag är gravid i v. 14. Har alltid haft oregelbunden mens och jag har haft små blödningar nu även om jag tydligen har varit gravid.

Tog ett test förra veckan iallafall eftersom jag inte riktigt har känt mig som vanligt och det visade positivt . Trodde det var mycket tidigare men gjorde vul igår och fick veta att jag är i v. 13+3 .

Jag vill väldigt gärna ha barnet , trodde tillochmed att jag kanske inte kunde bli gravid pga olika anledningar. Men problemet är att jag har druckit alkohol flera gånger . Försökte räkna och senaste gången jag festade ordentligt (en väns 30-årsfest) borde jag ha varit i v. 4-5 men efter det har jag druckit ett glas vin till maten flera gånger i veckan (nästan varje dag) och vid några tillfällen på helgerna druckit 2-3 glas.

Är så rädd för att det har påverkat barnet . Försökt googla men det står så olika . Är det nån som vet mer och kanske kan lugna mig? Eller borde jag göra abort pga det här även om jag vill ha barnet? Vill ju verkligen inte det :(

• Svar på tråden Gravid i v. 14, precis fått veta , druckit alkohol
  • Anonym (Sara)

Självklart ska du inte göra abort. Du behöver nog inte oroa dig. Men gå och prata med din barnmorska om det.

• Anonym (E)

Ring och prata med din barnmorska istället för att skriva här på familjeliv, då får du ett riktigt svar. Finns de som upptäckt att de varit gravida långt efter v 21 som har druckit och rökt och som sen fått friska barn men ring mvc och berätta om din oro.

• Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2017-11-16 09:02:02 följande:

Ring och prata med din barnmorska istället för att skriva här på familjeliv, då får du ett riktigt svar. Finns de som upptäckt att de varit gravida långt efter v 21 som har druckit och rökt och som sen fått friska barn men ring mvc och berätta om din oro.

Och självklart tycker jag inte att du ska göra abort.
Svar på tråden Gravid i v. 14, precis fått veta , druckit alkohol