tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-16 19:15:56 följande:
Oj, vad sent många av era barn sov hela natten. Vi kanske har olika definitioner av vad en natt är. Sen kunde ju mina också vakna ibland och kom in till oss för lite sällskap ända upp i tioårsåldern.
Jo, det är klart, man menar säkert helt olika saker!
Sova hela natten = 6 timmar sammanhängande sömn med korta vakenperioder som väcker föräldrarna men de behöver inte gå upp och natta om/mata
eller
sova hela natten = minst 8 timmar sammanhängande sömn helt utan vakenperioder
Då skiljer det såklart rätt många år mellan...
För att förtydliga:
ettan - första året sov max 2 h sammanhängande, däremellan vaken minst 20 minuter upp till 3 timmar då man som förälder behövde mata eller iallafall bära/vagga barnet till sömns = själv sov man kanske 20 min, vaken 2 h, sov 2 h vaken, 45 min, sov 1 h , vaken 2 h, sov 1,5 h sen var det morgon...
Andra året sov bättre, vaknade kanske 5 ggr men behövde bara klappas lite (20-30 min) för att somna om, gick till vår säng ca kl 21, gick upp senast 05.30 för att det var morgon... Tredje året sov ännu bättre, vaknade ca 22-23 och gick över i vår säng, vaknade ca 3 ggr/natt och väckte oss men behövde bara klappas om/stoppas om (5 min) , införde sovmorgon = man behövde inte gå upp före 06.00.... Fjärde året, ännu bättre, vaknade max 2ggr per natt men somnade om självoch vaknade inte förrän ca 06.30.
Tvåan - sov 8-10 h utan att varken äta eller vakna mellan 6 mån och 1 år. Sen ändrades det till att bli som ettans mönster mellan 1 år och 4 år...
Trean - ville sova själv till skillnad från de andra 2. Vaknade inte alls lika mycket och länge som de andra utan kanske 5 ggr/natt första året, ville äta ersättning då, sen 3 ggr/natt andra året, behövde nappen, men eftersom barnet vägrade sova nära oss utan sov bara bra i eget rum så behövde man själv vakna och gå iväg mitt i natten = vaknade till ordentligt och hade svårt att somna direkt, sen från 3 års ålder så krånglar varje kväll, och varje natt skriker barnet rätt ut (nattskräck? mardrömmar?) och man får stå och prata lugnande i 30 min här och där (1-3 ggr/natt), har även börjat gå in till oss och sova i vår säng och sparka på oss och väcka oss varje natt sen 4 års ålder!