Inlägg från: Dementoria |Visa alla inlägg
  • Dementoria

vad har ni för efterrätt på julen förutom risgröt om ni nu har det?

Heilena skrev 2017-11-18 18:57:00 följande:

Vitost med blana såklart! ;)

Mamma är uppvuxen i Västerbotten, så då är det ett självklart alternativ varje år!

Ska bli spännande i år då min sambo som är från Östergötland ska följa med upp och smaka..

Vad är vitost med blana?
    Amidina skrev 2017-11-17 09:04:09 följande:

Äggost! Rätt från Bohuslän som är så vansinnigt god att vår familj från Skåne anammat den. :D

Jag har aldrig ätit äggost men det ser så himla gott ut. Man måste ha en speciell äggostform va? Funderar på att köpa en och göra en äggost i jul :)

Som svar till TS äter vi inte så mycket efterrätt hemma men om vi är ute och äter julbord "på lokal" eller hos någon annan brukar jag ta lite ris a la Malta och knäck.
  • Dementoria
    Aniiee skrev 2017-11-18 19:42:32 följande:
    Blana är i alla fall vispgrädde vispat med messmör, så mycket vet jag =P
    Jag googlade och det är tydligen vanlig "smaklös" hemlagad "färskost" med den där messmörssåsen. Jag tyckte det lät spännande, roligt att testa sådana där lokala specialiteter!
  • Dementoria
    fredsduvan skrev 2017-11-18 20:26:01 följande:
    vad är det?
    Sjukt gott och sjukt mastigt.

Digestivekex, karamelliserad kondenserad mjölk, grädde, banan och riven choklad. Vissa har maränger på också. Googla. Och lova att du testar det även om det låter knasigt, det är tamejtusan något av det godaste som finns!
Svar på tråden vad har ni för efterrätt på julen förutom risgröt om ni nu har det?