• Pennie22

Bästa antidepressiva medicinen mot ångest?

Hej!

Någon som har tips på antidepressiva mediciner? Dela gärna med erfarenheter. Är sjukskriven nu mot ångest och även underaktiv sköldkörtel.blodproverna visar inte jättehöga värden men har börjat ta lägsta dosen levaxin (sköldkörtelhormon) Har haft tryck i bröstet fram och tillbaka i 2 månader. Får även tryck i huvudet och halsen. Har fått gäspattacker ibland och känner mig yr då och då. Har jättelätt för stt bli ledsen och är mycket labil..Har inte haft panikångest utan har mer än ångest som ligger och gror hela tiden och blir värre om jag anstränger mig. Läkaren har inte velat ge mig antidepressiva tabletter i första hand..dock känner jag att nu får det räcka orkar inte mer....har vart hemma i snart en månad och tagit det lugnt och känner ingen skillnad :/

• Svar på tråden Bästa antidepressiva medicinen mot ångest?
  • nevermind

Jag började med Sertralin men det funkade inte för mig. Efter några veckor bytte jag till Escitalopram, funkade utmärkt. Blev sjukt fet dock.

• Pennie22
    Spunky skrev 2017-11-22 14:19:28 följande:

Bli hemligt kär i någon?

Då blir man glad bara av att tänka på personen... ;)

Piller löser inga problem. De gör en avtrubbad. Tror inte på piller själv.

Alla har svackor. Det är normalt. Förstå det så kanske du lättare kan ta dig ur dom. Livet är tufft. Men också glädjerikt. Fokusera på det trevliga omkring. Det finns. Våga se det.

Haha..jag bor i hus och har en sambo och husdjur...förolämpande att du skriver fokusera på det trevliga...det finns...våga se det :D whatever svarar jag på det...hade det vart så lätt o lösa hade jag gjort det...men har inte med det att göra... :D
  • Pennie22
    nevermind skrev 2017-11-22 16:23:06 följande:

Jag började med Sertralin men det funkade inte för mig. Efter några veckor bytte jag till Escitalopram, funkade utmärkt. Blev sjukt fet dock.

Haha :) härligt att du mådde bättre men tråkigt att du gick upp i vikt :(
  • Spunky
    Pennie22 skrev 2017-11-22 19:33:32 följande:

Haha..jag bor i hus och har en sambo och husdjur...förolämpande att du skriver fokusera på det trevliga...det finns...våga se det :D whatever svarar jag på det...hade det vart så lätt o lösa hade jag gjort det...men har inte med det att göra... :D

Så vad är problemet?
  • Pentra

Magnesium kan vara en väldigt bra hjälp på vägen. Magnesiumbrist ger depression och ångest, och depression och ångest tär på och förbrukar kroppens magnesium. En ond spiral så att säga. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Emmy)
    Spunky skrev 2017-11-22 14:19:28 följande:

Bli hemligt kär i någon?

Då blir man glad bara av att tänka på personen... ;)

Piller löser inga problem. De gör en avtrubbad. Tror inte på piller själv.

Alla har svackor. Det är normalt. Förstå det så kanske du lättare kan ta dig ur dom. Livet är tufft. Men också glädjerikt. Fokusera på det trevliga omkring. Det finns. Våga se det.

Du bör nog inte uttala dig om sådant du inte har erfarenhet av. Jag blev hemifrån lärd detsamma som du säger. Den lärdomen förstörde 15 år av mitt 32-åriga liv. Går idag på mirtazapin och har det liv jag alltid drömt om och som jag aldrig hade fått utan medicin. Jag hade ångest, social fobi, var ständigt deprimerad och sömnlös och klarade inte av att ha ett arbete. Till slut orkade jag inte mer och ringde då min vårdcentral och sa att jag inte orkar leva såhär längre. Idag jobbar jag. Sover om nätterna och har sällan ångest. Ibland fungerar det bara inte att "rycka upp sig". Är man sjuk behöver man medicin. Man kan vara så sjuk i själen att man inte fungerar som människa utan hjälp av mediciner och då är det bra om man får stöd i det och inte blir tillsagd att rycka upp sig och göra det ena med det andra.

Till TS: Stå på dig och kräv det du vill ha. Byt läkare om det behövs. Man vet nog själv när man behöver antidepressiv medicin och en bra läkare kan säga vilken medicin som passar just dig.
  • Anonym (Citalopram)

Som några sagt är det nog väldigt olika hur man reagerar på olika preparat. Jag fick Citalopram efter år av panikångest och ökad ständig ångest och Citalopram hjälpte mig. Det klippte av ångesten redan efter en vecka och har inte gett några märkbara biverkningar eller gjort mig avtrubbad på något sätt. Var så rädd för medicin innan och kämpade emot i åratal, men även om jag aldrig blir som innan den psykiska ohälsan så är mitt liv och mående sååååå mycket bättre. Kram på dig!

• Luffi

Det är ju olika men det vet du ju också och jag har väl provat ett par kan man väl säga så tänkte ge lite input även om du skulle till läkaren idag och troligen läser detta när du kommer hem.

Venlaflaxin- åt jag under en längre period och de funka bra på huvudet men skit på kroppen. Blev yr och vinglig ofta och sluta med dem var ett helvete. Skulle inte börja med dem igen då jag sett för mycket skit från den medicinen.

Atarax- mildare ångestdämpande och är som sagt mildare, kan väl inte säga att jag tyckte de hjälpte så värst men kanske hjälper om man har mildare former :)

Mirtazapin- fick dem mot sömn och inte mot ångest så vet inte vad de gjorde åt det riktigt men sömnen hjälpte det inget med, somna men drömde HELA TIDEN så var lika trött när jag vakna. Kvitta om jag sov 10 minuter eller timmar, drömde lika jävligt ändå.

Hoppas du får en medicin som passar dig och hjälper dig :)

• Spunky
    Anonym (Emmy) skrev 2017-11-23 22:54:11 följande:

Du bör nog inte uttala dig om sådant du inte har erfarenhet av. Jag blev hemifrån lärd detsamma som du säger. Den lärdomen förstörde 15 år av mitt 32-åriga liv. Går idag på mirtazapin och har det liv jag alltid drömt om och som jag aldrig hade fått utan medicin. Jag hade ångest, social fobi, var ständigt deprimerad och sömnlös och klarade inte av att ha ett arbete. Till slut orkade jag inte mer och ringde då min vårdcentral och sa att jag inte orkar leva såhär längre. Idag jobbar jag. Sover om nätterna och har sällan ångest. Ibland fungerar det bara inte att "rycka upp sig". Är man sjuk behöver man medicin. Man kan vara så sjuk i själen att man inte fungerar som människa utan hjälp av mediciner och då är det bra om man får stöd i det och inte blir tillsagd att rycka upp sig och göra det ena med det andra.

Till TS: Stå på dig och kräv det du vill ha. Byt läkare om det behövs. Man vet nog själv när man behöver antidepressiv medicin och en bra läkare kan säga vilken medicin som passar just dig.

Jag har kanske hanterat min livssituation (som du inte vet något om) annorlunda än dig så ditt sätt är kanske inte rätt för alla.

Det är bra konstigt att antidepressiva ges till vita människor med två ben och två armar. Aldrig till de riktigt fattiga och utsatta som just trampat på en landmina... fast det har väl aldrig slagit er.

Man bör väl fokusera på att röja problemen istället för symptomen är vad jag försöker säga.
Svar på tråden Bästa antidepressiva medicinen mot ångest?