Hur blir man trygg i sig själv?
Jag TROR att du skall börja med att skita i vad andra tycker om dig.
Var den du är, få kanske mindre vänner men vänner som gillar DIG och inget annat.
Har du kommit dit så tror jag det sakta blir bättre sedan
Jag TROR att du skall börja med att skita i vad andra tycker om dig.
Var den du är, få kanske mindre vänner men vänner som gillar DIG och inget annat.
Har du kommit dit så tror jag det sakta blir bättre sedan
Jag tror att man först måste reda ut vad för känslor man har.
Personligen har jag stora åroblem med att vara kroniskt rädd för att göra fel och upptäcker därför fel hela tiden som jag gör. Det i sin tur leder till ångest och panikkänslor.
Jag har funderat mycket på det på senare tid eftersom jag känner att de känslorna hämmar mitt liv mycket. Frågan är ju hur man ändrar på ett så invant tanke- och beteendemönster.
Det jag försöker göra är att tvinga mig in i ett visst beteende. Säg att jag planerat att träna så kommer denna ångest då försöker jag tcinga mig att träna ändå. Dvs acceptera att tankarna kommer och inte låta dem påverka mitt praktiska liv. Och att inte tillåta mig att hålla kvar tankarna när de kommer, tex sätta igång en aktivitet/lyssna på radio för att störa tankarna.
Men det är jättetufft och jättesvårt.
HUr spikar man i en spik
Hur dricker man vatten
förstår inte vad man inte förstår.
Man struntar i vad andra tycker och är sig själv. Bara till attt göra, finns inget mer som behövs beskrivas
Man tar ett internt beslut.
Jag skall va mig själv och inte bry mig om vad andra tycker om mig hela tiden. Utan vara den jag är. Sedan gör man det.
Så nu har TS fått en beskrivning.
Du jämför ett "tekniskt" kunnande med ett beslut man tar som en indivit.
Självklart kan jag inte säga till någon att kör bil så kan det så.
Men säger jag åt någon att ut och spring så gör de så. Sluta slåss, Sluta röka osv osv man vet hur man gör.
och JA det är bara till att göra det. Är inte svårare än så. Man tar ett beslut sedan gör man det. Att man sedan försöker hita bortförklaringar till att inte göra det kan alla men då har man inte tagit det aktiva beslutet ännu.
Man gör det, svårt att göra kanske men inget som behövs förklaras