Hur blir man trygg i sig själv?
1. Finns det någon här som har haft dålig självkänsla men lyckats bygga upp den?
2. Vilka verktyg använde du?
3. Hur blir man trygg i sig själv?
1. Finns det någon här som har haft dålig självkänsla men lyckats bygga upp den?
2. Vilka verktyg använde du?
3. Hur blir man trygg i sig själv?
Jag TROR att du skall börja med att skita i vad andra tycker om dig.
Var den du är, få kanske mindre vänner men vänner som gillar DIG och inget annat.
Har du kommit dit så tror jag det sakta blir bättre sedan
Ja, det viktigaste är att bli socialt fri vilket man blir med familj och långsiktiga trygga relationer med vänner.
Lättare sagt än gjort då mycket av en osäker och otrygg människas självkänsla bottnar i just vad omgivningen tycker om en och yttre uppskattning. Man blir väldigt ensam om man går sin egen väg och det måste man från början ha ett väldigt stark psyke för att kunna hantera. Kan man gå i terapi privat är det bra, samtidigt eller enbart börja sköta om sin hälsa både inre som den fysiska eftersom sådant ökar lugn och välbefinnande. Meditera, mindfulness, skaffa intressen. Läs böcker vidga ditt intellekt, ta itu med någon dröm, ,våga utsätt dig för något du varit rädd för. Sådant växer man av likaså att bli bra på något som också gör en intresant och passionerad. Kanske göra voluntärinsatser, träffa människor som kämpar för bra saker, få ett värde via sådant.
Sen skulle många säga att vänner och familjerelationer är viktigt, personligen tycker jag det kan ha motsatt effekt och både begränsa och skapa orimliga krav som får en att må ännu sämre så jag försöker hålla det till ett minimum. Kärleksrelationer är också stärkande, men först skulle jag jobba på mig själv:=)
Det går att hitta instruktioner till hur man spikar en spik och det går att titta på mär någon dricker ett glas vatten och härma och sedan öva några gånger om man inte kulle kunna dessa saker.
Men hur gör man om man inte kan släppa oron för att göra fel, för att det man gör ska sluta i katastrof eller som du skriver strunta i vad andra tycker, om man inte kan det idag? Hur tränar man sig på det? Hur blir man bättre på det? Det är väl det som ts undrar,
hur man gör för att bry sig mindre om vad andra tycker. "Bara till att göra" är inte ett särskillt konstruktivt svar om man inte vet hur man gör. Vare sig det gäller ts frågeställning, slå i en spik eller dricka vatten ur glas.
Det går att hitta instruktioner till hur man spikar en spik och det går att titta på mär någon dricker ett glas vatten och härma och sedan öva några gånger om man inte kulle kunna dessa saker.
Men hur gör man om man inte kan släppa oron för att göra fel, för att det man gör ska sluta i katastrof eller som du skriver strunta i vad andra tycker, om man inte kan det idag? Hur tränar man sig på det? Hur blir man bättre på det? Det är väl det som ts undrar,
hur man gör för att bry sig mindre om vad andra tycker. "Bara till att göra" är inte ett särskillt konstruktivt svar om man inte vet hur man gör. Vare sig det gäller ts frågeställning, slå i en spik eller dricka vatten ur glas.