• BossHoss

Hur blir man trygg i sig själv?

Jag TROR att du skall börja med att skita i vad andra tycker om dig.
    Var den du är, få kanske mindre vänner men vänner som gillar DIG och inget annat.

Har du kommit dit så tror jag det sakta blir bättre sedan

• BossHoss
    Anonym (ts) skrev 2017-11-17 15:05:42 följande:
    Problemet är att jag alltid tänker att någon tycker illa om mig om den personen ställer in planer exempelvis. Detta grundar sig i åtta år av mobbning blandannat :( Gått och går i terapi men det hjälper inte så mkt. Så ville kolla om någon annan har haft samma problem men lyckats bryta tankemönstret och få konkreta tips hur man gör det.
    sa precis hur man gör.. ta det till dig
  • BossHoss
    Anonym (Elin) skrev 2017-11-18 05:41:09 följande:
    Hur gör man det då?
    HUr spikar man i en spik
    Hur dricker man vatten
    förstår inte vad man inte förstår.

Man struntar i vad andra tycker och är sig själv. Bara till attt göra, finns inget mer som behövs beskrivas
  • BossHoss
    Anonym (Elin) skrev 2017-11-20 08:04:54 följande:
    Det går att hitta instruktioner till hur man spikar en spik och det går att titta på mär någon dricker ett glas vatten och härma och sedan öva några gånger om man inte kulle kunna dessa saker.

Men hur gör man om man inte kan släppa oron för att göra fel, för att det man gör ska sluta i katastrof eller som du skriver strunta i vad andra tycker, om man inte kan det idag? Hur tränar man sig på det? Hur blir man bättre på det? Det är väl det som ts undrar,

hur man gör för att bry sig mindre om vad andra tycker. "Bara till att göra" är inte ett särskillt konstruktivt svar om man inte vet hur man gör. Vare sig det gäller ts frågeställning, slå i en spik eller dricka vatten ur glas.
    Man tar ett internt beslut.
    Jag skall va mig själv och inte bry mig om vad andra tycker om mig hela tiden. Utan vara den jag är. Sedan gör man det.

Så nu har TS fått en beskrivning. 
  • BossHoss
    Anonym (Elin) skrev 2017-11-20 08:23:28 följande:
    Ok, tror dock det är svårare än så för den som inte kan. Men du har ju en poäng i att det handlar om att bestämma sig. Man måste ju bestämma hur man vill vara och sen tror jag på " fake it til you make it".

Jag tror att man får bestämma sig för hur man vill vara och sen får man agera som att det vore så, och så småningom tror jag att det skapar en ny vana, ett nytt tankemönster.

Men din beskrivning är ju lika konstruktiv som att säga " ny tänker jag sticka en tröja och så gör man bara det utan att få titta på någon instruktion om hur det går till, frpga någon eller få reda på vilka redskap spm behövs - det är bara att göra". Det är möjligt att man kommer klura ut det efter ett tag men är ju inte ett särskillt bra svar om man svara "det är bara att göra" om nån statar en tråd med frågan" hur gör man när man stickar?".
    Du jämför ett "tekniskt" kunnande med ett beslut man tar som en indivit.
    Självklart kan jag inte säga till någon att kör bil så kan det så.

Men säger jag åt någon att ut och spring så gör de så. Sluta slåss, Sluta röka osv osv man vet hur man gör.

och JA det är bara till att göra det. Är inte svårare än så. Man tar ett beslut sedan gör man det. Att man sedan försöker hita bortförklaringar till att inte göra det kan alla men då har man inte tagit det aktiva beslutet ännu.

Man gör det, svårt att göra kanske men inget som behövs förklaras
  • BossHoss
    Anonym (Elin) skrev 2017-11-20 08:43:47 följande:
    Fast jag tror att ett att bryta ett invant tankemönster delvis handlar om tekniskt kunnande. Man måste lära om ett förhåll ingssätt. Och det är inte bara att.

Det är ju delvis samma med de andra sakerna du nämner. Kring att börja löpträna eller att sluta röka finns också många tips om hur man gör, olika träningsupplägg osv. Så visst behöver man bestämma sig men ofta behöver manett hur också, ett träningsårogram eller liknande.

Jag har bestämt mig för att sluta ha ångest tex. Det jag kan bestämma mig för är att sluta agera på min ångest, att fullfölja mina vardagsplaner osv, att inte ta ångesten styra mig. Men jag kan inte besluta över ångesten som sådan, den kommer ändå. Men jag tror att om jag forstätter att "ignorera" pngesten kommer den bli mindre eller rent av försvinna så småningom . Men det kräVs av mig ett "träningspeogram", en strategi. Det räcker inte bara med att bestämma sig för att springa en mil imorgon, man måste träna först, och vill man bli riktigt bra på att spri ga finns många bra tips mm att ta till sig.

Jag tror att det är dessa träningsprogram och tips som ts efterfrågar och har behov av.
    Antingen gört man det eller så gör man det inte, detgällert så fruktansvärt mycket i samhället. Jag kan itne gå ner i vikt för att jag kan inte laga nyttig mat, men alla kan sluta ät dålig mat och dra ner på portionerna om de bestämst sig.

Man kan klmara sig fast vid metoder och grejer hur länge som helst men det rör sig ändå om ett internt beslut att göra det och sedan gå ut och göra det.
    Anonym (ts) skrev 2017-11-20 10:12:50 följande:
    Ja det är det jag undrar. Vilka metoder som fungerar och hur man ska träna. Om det ?bara hade varit att göra? på ett visst sätt hade nog ingen människa haft dålig självkänsla
    Folk tycker det är jobbigt att göra ändringar i sina liv därför "orkar" de inte ta tag i sina vardagsproblem. Folk slutar inte röka för att de inte kan det, utan för att det är jobbigt att stå emot beroendet.

Den dagen en rökare, tjockis osv sätter ner foten och säger, nä nu jävlar räcker det nu sklutar jag, och ger sig fan på det och har beslutat det för sig själv (utan att ljuga för sig själv) så klarar man det. Sålänge man inte gör något halvhjärtat.

Det är bara att göra det, anser jag och det är det enda tips jag kan ge, för det funkade för mig.
Svar på tråden Hur blir man trygg i sig själv?