Anonym (Elin) skrev 2017-11-20 08:43:47 följande:
Fast jag tror att ett att bryta ett invant tankemönster delvis handlar om tekniskt kunnande. Man måste lära om ett förhåll ingssätt. Och det är inte bara att.
Det är ju delvis samma med de andra sakerna du nämner. Kring att börja löpträna eller att sluta röka finns också många tips om hur man gör, olika träningsupplägg osv. Så visst behöver man bestämma sig men ofta behöver manett hur också, ett träningsårogram eller liknande.
Jag har bestämt mig för att sluta ha ångest tex. Det jag kan bestämma mig för är att sluta agera på min ångest, att fullfölja mina vardagsplaner osv, att inte ta ångesten styra mig. Men jag kan inte besluta över ångesten som sådan, den kommer ändå. Men jag tror att om jag forstätter att "ignorera" pngesten kommer den bli mindre eller rent av försvinna så småningom . Men det kräVs av mig ett "träningspeogram", en strategi. Det räcker inte bara med att bestämma sig för att springa en mil imorgon, man måste träna först, och vill man bli riktigt bra på att spri ga finns många bra tips mm att ta till sig.
Jag tror att det är dessa träningsprogram och tips som ts efterfrågar och har behov av.
Antingen gört man det eller så gör man det inte, detgällert så fruktansvärt mycket i samhället. Jag kan itne gå ner i vikt för att jag kan inte laga nyttig mat, men alla kan sluta ät dålig mat och dra ner på portionerna om de bestämst sig.
Man kan klmara sig fast vid metoder och grejer hur länge som helst men det rör sig ändå om ett internt beslut att göra det och sedan gå ut och göra det.
Anonym (ts) skrev 2017-11-20 10:12:50 följande:
Ja det är det jag undrar. Vilka metoder som fungerar och hur man ska träna. Om det ?bara hade varit att göra? på ett visst sätt hade nog ingen människa haft dålig självkänsla
Folk tycker det är jobbigt att göra ändringar i sina liv därför "orkar" de inte ta tag i sina vardagsproblem. Folk slutar inte röka för att de inte kan det, utan för att det är jobbigt att stå emot beroendet.
Den dagen en rökare, tjockis osv sätter ner foten och säger, nä nu jävlar räcker det nu sklutar jag, och ger sig fan på det och har beslutat det för sig själv (utan att ljuga för sig själv) så klarar man det. Sålänge man inte gör något halvhjärtat.
Det är bara att göra det, anser jag och det är det enda tips jag kan ge, för det funkade för mig.