• Brolery

    Läcker fostervatten?

    Hej. Kan man läcka fostervatten ibland? Jag är emellanåt fuktig i trosorna, och då nästan hela trosorna. Har läst lite kring det och det är inte som så att det rinner längs benet på mig eller bli blött i sängen. Och det är inte alltid. Bara ibland. Men helt ärligt vet jag inte om det är urin, flytningar eller fostervatten. Och jag tycker det är riktigt pinsamt. Kan en barnmorska på något sätt kontrollera vad det är eller måste man in till förlossningen?

  • Svar på tråden Läcker fostervatten?
  • Brolery

    Skönt att man inte är ensam. Det som talar mot urin är att jag inte märker när det kommer och som jag har läst så märker man det ....

  • HannaA11

    Jag har varit orolig för exakt samma, tror dock mer på väldigt vattniga flytningar och helt enkelt att jag blir lite mer varm och svettig där nere nu under graviditeten. Nu har jag varit torrare i flera dagar, men återkommer det så ska jag fråga min BM.

  • syntharen

    Ja man kan läcka lite ibland bara. Jag gjorde det, jag var väl i v 41+4 när jag kände att det kom som väldigt vattniga flytningar när jag hade legat ner och reste mig upp. Först trodde jag det var flytningar men morgonen då jag gått exakt 2 veckor över tiden så tyckte jag bindan jag hade på natten var väldigt tung. Så jag ringde förlossningen om överburenhet och misstanke om att jag läckte fostervatten så jag fick komma på kontroll. Läkaren där trodde inte jag läckte men jag fick bli igångsatt ändå. Innan första dosen så gick vattnet med ett plask. Trots att läkaren inte trodde jag läckte så är jag övertygad om det. Hade läkaren kännt på min binda från natten så hade hon nog tyckt annorlunda Synd att ingen sa att jag skulle ta med den bara...

    Det finns ingen risk för att vattnet tar slut eftersom det bildas nytt. Däremot finns det risk för infektion så bäst att kolla upp det vid minsta misstanke.

  • Sisterofthesun
    Brolery skrev 2017-11-17 15:32:24 följande:

    Skönt att man inte är ensam. Det som talar mot urin är att jag inte märker när det kommer och som jag har läst så märker man det ....


    Nej, men precis. Jag märker inte det heller.
  • syntharen
    alade skrev 2017-11-17 16:54:28 följande:

    Lukta på det! Fostervatten sägs lukta som hav eller sperma.


    Mitt fostervatten luktade sött, verkligen inte hav (och sperma har jag nog aldrig luktat på ).
  • Sisterofthesun

    Blir lite nojig nu, luktade på det och det luktade unket?! Definitivt inte som urin eller vanliga flytningar. Dock är det bara några få droppar. Bör jag vara orolig, är bara i vecka 29?

Svar på tråden Läcker fostervatten?