• Anonym (ingenkondis)

Nu har jag gått 1 km

Jag känner mig ganska ok. Det tog 16 minuter och 44 sekunder, och på en skala mellan 1 till 5 där 1 är superjättelätt och jag skulle kunna gå en km till utan problem och 5 är superjättejobbigt och jag vill vända igen eller sätta mig ner och vila var tredje steg så var det ändå bara precis på mitten. 3. Det gick att gå hela tiden även om jag var tvungen att sakta in några gånger i uppförsbackarna. Min astma gör sig lite påmind nu, bara, jag väser lite. Men annars är jag nöjd.

Jag har varit nästan totalt stillsasittande i 10+ år. Först pga skador och sedan skrivbordsjobb och allmän leda och depression. Det här är första gången jag gått en längre sträcka än fram och tillbaka till, och genom då, affären, som ligger 300 meter härifrån, och en sån tur till affären brukar ta mig ungefär 30-45 minuter, beroende på hur mycket jag ska handla. Dessutom släpar jag på nästan 70 extrakilon.

Ja, denna tråd var helt och hållet för att ge mig själv en dunk i ryggen och påminna mig själv om att jag också kan gå, även om det är jobbigt. Och kanske inspirera någon annan att försöka.

Imorgon ska jag gå en ennan kilometerlång promenad, som inte är lika backig. Vi får väl se hur det går.

Kan vi inte göra det här till en promenadtråd? Stötta och peppa varandra och skryta om hur bra det går och klaga om hur jobbigt det är.

Om någon vill haka på så föreslår jag det här formatet:
    Sträcka: skriv hår många meter/km du gick och vad för slags trerräng det var (plan mark, backigt, asfalt, skogsstig osv)
    Tid: Hur lång tid det tog.
    Svårighetsgrad: 1-5 där 1 är jättelätt, hade kunnat gå lite till, 2 är lätt och lagom, inget flås, 3 är medel, lite flås men behövde inte stanna, 4 är medelsvårt, behövde stanna ett par gånger och 5 är för svårt, ville vända eller stanna ofta och var alldels slut efteråt.
    Känsla: Något litet om hur det kändes efteråt, stolt, glad, väck men nöjd, arg elelr ledsen över att man inte orkade det man ville eller vilka känslor som nu dyker upp.

• Svar på tråden Nu har jag gått 1 km
  • EnAnonumius
    Anonym (???) skrev 2017-11-19 11:41:58 följande:
    Menar du verkligen att du går på 4,66 min/km?
    Så fort har jag aldrig lyckats gå, när jag verkligen går på ordentligt så ligger jag på ca  8,10!
    Anonym (???) skrev 2017-11-19 11:48:31 följande:
    Såg detta nu, det känns mer rimligt men ändå ruggigt snabbt!

Mjo det kan ju låta snabbt. Men det går om man har fått in vanan av att gå och fått upp tempot.  Fast när jag började träna så tog det väl 10 minuter att gå en kilometer. I dag är jag ju nere på c:a 4,30 minuter på en kilometer. Jag kan gå fortare än så med om jag behöver. 

En frisk människa som inte har några fysiska problem med kroppen har en genomsnittlig gånghastighet på mellan 5- 7.5 km/h om man går i ett "normalt tempo" (för individen). Att det är så stor variabel är ju för att människor är ju olika långa så får man ju olika steglängd med.

Man räknar på att ett s.k hälsosamt promenadtempo (power walk) är c:a 100+steg i minuten. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Lord Hans

Bar gjort! Imorgon går du 1,5km.

• Anonym (Heja på!)
    EnAnonumius skrev 2017-11-19 17:42:34 följande:

Mjo det kan ju låta snabbt. Men det går om man har fått in vanan av att gå och fått upp tempot.  Fast när jag började träna så tog det väl 10 minuter att gå en kilometer. I dag är jag ju nere på c:a 4,30 minuter på en kilometer. Jag kan gå fortare än så med om jag behöver. 

En frisk människa som inte har några fysiska problem med kroppen har en genomsnittlig gånghastighet på mellan 5- 7.5 km/h om man går i ett "normalt tempo" (för individen). Att det är så stor variabel är ju för att människor är ju olika långa så får man ju olika steglängd med.

Man räknar på att ett s.k hälsosamt promenadtempo (power walk) är c:a 100+steg i minuten. 
    Min son är tävlingslöpare och springer långa sträckor. Han är topp 50 i Sverige. Ändå är han bara snäppet snabbare än du. Du går riktigt snabbt du!
  • Lord Hans
    EnAnonumius skrev 2017-11-19 17:42:34 följande:

Oj, du tog ett snabb pass och slipade formen lite till. 4,3 per km är vad som skulle ha räckt till en OS brons. Liu Hong från Kina gick 20km på 1h26 senaste OS, det blir exakt 4,3 per km men om du tränar ett pass till så är du nog snabbast i världen.
  • Anonym (Heja på!)
    Lord Hans skrev 2017-11-19 18:21:11 följande:

Nope. I morgon går TS en kilometer, precis som hon gjort nu två dagar i rad. Låt det vara så ett par veckor, ända tills det känns löjligt enkelt. Sen kan man öka sakta. Vansinnigt sakta. En överansträngning nu vore katastrof nu när TS tagit sig ut och mentalt måste det också kännas som en helt överkomlig sträcka. Att skynda långsamt är oerhört viktigt nu.
  • Anonym (ingenkondis)
    Lord Hans skrev 2017-11-19 18:21:11 följande:

Nej, imorgon går jag 1 km på under 14 minuter Solig
  • Anonym (Heja på!)
    Anonym (ingenkondis) skrev 2017-11-19 18:38:47 följande:
    SÅ rätt tänkt!!! Det fixar du!
  • Anonym (hälen)
    Anonym (ingenkondis) skrev 2017-11-19 18:38:47 följande:
    Heja dig.
    Du är vansinnigt duktig och lika vansinnigt klok.

Ikväll tycker jag att du ska unna dig ett varmt bad med massor av lödder, levande ljus och en god bok. Glad
  • Anonym (ingenkondis)
    Anonym (hälen) skrev 2017-11-19 18:41:34 följande:
    Heja dig.
    Du är vansinnigt duktig och lika vansinnigt klok.

Ikväll tycker jag att du ska unna dig ett varmt bad med massor av lödder, levande ljus och en god bok. Glad
    Tyvärr har jag inget badkar, men en varm dusch, lite doftljus, lyx-hudprodukterna jag fick i födelsedagspresent och, ja, en god bok låter bra.Solig
Svar på tråden Nu har jag gått 1 km