• Anonym (Stressad)

Behöver förslag o råd till att samla in pengar till klasskassa.

Har ett barn som går i mellanstadiet o nu ska det samlas in pengar till klasskassan för en ev resa eller aktivitet när de slutar 6:an.
    Det är i senaste laget o trots att jag försökte redan för ett år sen att vi skulle starta insamlingen så lyssnade ingen.
    Nu känner jag sån hemsk press på att komma på vad klassen kan göra för att samla in pengar men alla förslag bara ratas o de andra föräldrarna är så trögstartade o vill inte men pengarna ska in.

Vad har ni gjort för att samla in pengar till klasskassan?
    Det riskerar att inte bli så många kronor om jag inte kan hitta något som alla eller iaf de flesta vill hjälpa till med.
    Vill inte svika mitt barn.

• Svar på tråden Behöver förslag o råd till att samla in pengar till klasskassa.
  • Lena

Ordna disko för skolan? Det brukar dotterns skola göra.

• cosinus

Många betalar ju hellre till resan än samlar in pengar. Har man idrottande barn brukar man ha mer än nog att sälja ändå.

Saker som går rimligt bra att sälja är kakor. Då kan man även skicka ungarna att ta upp beställning själv. Toapapper var grymt lätt att sälja men är skrymmande. Lotter kan funka (typ sverigelotter men tror de enbart är för föreningar)

Men steg 1 är ju att kolla om någon ens är beredd att jobba alls. I dotterns klass såldes det kakor en omgång och resten betalades och de flesta föräldrarna hade nog hellre betalt hela summan och sluppit sälja.

• tvillingmammaVastmanland

Vi sålde toalettpapper! Och ordnade discon. Mm..vi slet i tre år, sen fick barnen en endagsutflykt. Så mycket lättare om vi fått betala istället. Men det får man förstås inte.

• Linnis92

När jag gick i sedan så sålde vi kakor/godis, underkläder, hade loppis, bakade hemma och hade försäljning på temadagar. Samlade pant. Däremot så var våra föräldrar otroligt hjälpsamma och motiverade och hjälpte verkligen till, annars hade de nog aldrig gått

• Anonya

Loppisplatser: Ordna loppis, men inte så att föräldrarna skänker saker som ska säljas. Istället hyr ni ut säljplatser så vilka föräldrar som helst i skolan kan köpa en plats där de får sälja och själva få pengarna de inbringar. Jag har intet testat idén, men tror många skulle vara glada över att få en möljighet att sälja av saker. Hur många platser ni kan sälja beror dels på hur stora utrymmen ni har till ert förfogande, dels på hur stor skola det är och hur många familjer det alltså finns. 20 platser à 50 kr ger redan 1000 kr. Säljer ni dessutom fika tjänar ni på det, liksom om ni ordnar lyckohjul, fiskdamm eller annat. 

Kolla om personalen i skolan skulle vara intresserade av att kunna köpa mackor då de har möte sent. Jag jobbade för länge sedan i en skola som en gång per vecka hade lärarmöte sent på eftermiddagen. Varje vecka hade en familj från klassen som samlade pengar i uppgift att breda mackor som lärarna kunde köpa. Ibland var det jättefina mackor, men oftast helt vanliga med ost och kanske en paprikaring. En uppgift som en familj hade en gång under ett år, inte tar så mycket tid och som barnet kan hjälpa till mycket med. För de flesta familjer känns det inte som någon utgift att köpa en extra brödlimpa och ta lite smör och ost på, men för någon i klassen kan det vara det. Man kan skriva att man kan få pengar ur klasskassan för inköpen, vilket de allra flesta inte kommer att vilja ha. Gäller ha bra handhygien också, vore inte bra att göra hela skolans lärarkår sjuk i ett svep. :)

• Carambolan

Anonyas smörgåsförslag är bra, men ni behöver inte stanna vid lärarna. Skicka ut samma erbjudande till alla föräldrarnas arbetsplatser också! Smörgåsar till möten och hembakt fredagsfika som går att förbeställa. Mycket troligare att göra förtjänst på det än på att stå och sälja bullar på stan.

• mammaåten

Anordna discon för mindre barn; aula på skola brukar vars gratis att låna, fråga om någon butik kan sponsra med godis (så blir det billigare).

Sälj; kakor, newbody, kryddor (alla hyfsat enkla att sälja).

Stå med på julmarknad & sälj hembakat.

Panta burkar! Skicka ut lappar i bostadsområden & fråga om ni kan få deras pant emot att ni hämtar den hos dom.

• Anonym (.)

Roligt med engagemang från dig! Själv är jag glad om jag slipper rodda i det.  Du måste kolla intresset först. Jag och min man har däremot inte tid att "jobba extra" för skolan, utan skulle hellre lägga ut pengarna för resan direkt. 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (.) skrev 2017-11-19 06:01:34 följande:

Roligt med engagemang från dig! Själv är jag glad om jag slipper rodda i det.  Du måste kolla intresset först. Jag och min man har däremot inte tid att "jobba extra" för skolan, utan skulle hellre lägga ut pengarna för resan direkt. 

Men det får man väl inte ? Det är ju kostnadsfri skola nu, det är jättestrikt.
Svar på tråden Behöver förslag o råd till att samla in pengar till klasskassa.