Inlägg från: Anonym (B12are) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B12are)

B12 brist.

Lindquist skrev 2023-04-08 15:58:30 följande:

Fortfarande sockerdricka i benen? Ja cyanokobalamin är inte så bra som vården skriver ut som betolvex  det innehåller en cyanidmolekyl. Och jag tror inte jag skulle vilja ta gift. Cyanokobalamin måste konverteras i levern till Metylkobalamin vilket är det aktiva ämnet i kroppen. Jag tar metylkobalamin med adensylkobalamin köper flaska från hälsokraft. Droppar under tungan i 20 sek sedan sväljer.

Jag har b12 brist, blodgrupp 0, och artrofisk gastrit av celiaki (glutenintolerans) magsäcken har för lite magsyra så den inte tar upp IF (intre faktorn) i magsäcken där b12 ska tas upp. Jag kan inte ta upp b12. Jag måste använda droppar eller sugtabletter. Har man en gång fått b12 brist ska man behandlas hela livet annars kommer bristen tillbaka. Står ju till o med på betolvex förpackning att behandlingen ska pågå livet ut. Det gäller för slla b12 om man fått brist. Att äta kött å mejerier funkar inte om du inte tar upp det i tarmen. Sist det var 20 grader varmt ute frös jag för jag inte tagit b12 på 2 dagar. När jag tog dropparna fick jag tillbaka värmen i kroppen. Så man kan inte vara utan en dag om man har brist. B12 styr även ämnesomsättning och nervsystemet. Långvarig förstoppning kan du ha som kan sitta i 2 veckor med en långvarig b12 brist.

När man har celiaki har man även brist på dvitamin , zink, järn, folsyra, b12, vitamin c, mangan.

Jag äter Betolvex för B12 brist, innehåller verkligen det en cyanidmolekyl?
Svar på tråden B12 brist.