• Snökristall

    Beräkna SGI, Fast anställd + tim vikarie

    Hej
    Vi planerar barn och vad är smartast att göra för att höja min SGI ?
    Vet någon hur FSK räknar, är det på lönespec eller på års inkomsten förra året

    Är Fast anställd på 75% i min kommun men jobbar extra som timvikarie i en annan kommun. Jag tjänar mer pengar på det, än om jag hade jobbat 100% i min kommun.

    Vet någon hur dom tänker när man timvikar? Är det bättre och försöka kolla om jag kan få mer % på min egen rad.

    Man vill ju att SGI ska vara så hög som möjligt.Tungan ute

  • Svar på tråden Beräkna SGI, Fast anställd + tim vikarie
  • apolina

    SGI räknas på den inkomst som man förväntas få under minst 6 månader. Anta att du arbetat som timvikarie under minst 6 månader (eller att avsikten är att göra det), då räknar man både inkomsten från den fasta anställningen samt från extrajobbet. Den summan de räknar på från den fasta anställningen är den som står på ditt senaste anställningsavtal. Den inkomsten de räknas på timanställningen är lite knepigare men ungefär så här: antal timmar du jobbat under ett år gånger din timlön inkl ev ob.

  • Snökristall

    Okej. Men timvikarie blir ju svårare, hur vet dom om man har för avsikt att arbeta eller inte ? Är det 6 mån före beräknad nedkomst dom räknar ?

    Då måste det löna sig jobba 75 och gå ut extra samt ha ett extra jobb, ifall dom kollar på alla inkomst.

  • Anotherone

    Båda dina arbetsgivare ska skicka in inkomstuppgifter. Grunden i din SGI borde bli din fasta tjänst. Sen tillkommer det som du tjänar som timvik och där görs en beräkning på historik dvs vad du har jobbat/tjänat bakåt i tiden.

    Där kan du be den arbetsgivare som du jobbar timmar hos att fortsätta rapportera in månad för månad tills du går på ledighet så att FK får med så många timmar som möjligt.

Svar på tråden Beräkna SGI, Fast anställd + tim vikarie