• Anonym (Bonusmamma)

Är det ok med en 6-årig pojke i damernas omklädningsrum?

Hej alla!

Jag har en bonusson som är 6 år.
    Jag kom igår i diskussion med en mamma som anser att när man börjar förskoleklass så ska man också kunna byta om i "rätt" omklädningsrum på badhuset. Jag tycker att det är lite väl tidigt nu för min bonus att byta om själv.
    Så när han går med mig till badhuset så följer han med mig. Han träffar nästan aldrig sin biomamma tyvärr, men hon gillar att jag tar med pojken på saker!
    Hon sa också att han är för liten än när jag frågade henne.

Vad tycker ni? Hur länge är det ok?

• Svar på tråden Är det ok med en 6-årig pojke i damernas omklädningsrum?
  • Anonym (Mella)
    Anonym (Det finns sjuka människor överallt) skrev 2017-11-20 11:19:36 följande:

Har du barn själv eller har något syskon med barn i den åldern? Tycker du då själv att de är självständiga nog att gå in själv och byta om, och kunna säga ifrån och förstå att det är fel om någon vuxen försöker något?

Tror knappast någon undviker att simma om det är en pojke i omklädningsrummet. Det handlar om en enda pojke i ett omklädningsrum med massor av kvinnor. Han är ganska outnumbered...

Finns ingen förälder som kan följa med så kan de ju inte gå till simhallen själva.

Jo, det finns de som skulle undvika det, både sexåringar och äldre, och om valet då står vem som har mest rätt att vara i omklädningsrummet så borde givetvis vara flickor i damerernas och pojkar i herrarnas. Men så funkar det inte i verkligheten, tyvärr respekterar folk inte varandra.
  • Anonym (.)
    sextiotalist skrev 2017-11-20 11:27:44 följande:
    Det ryktades om det när jag växte upp, men det var ofta rykten och sällan någon sanning bakom detta. Däremot vet man att pedofiler arbetar in sina offer på ett mer sofistikerat sätt, som jag skrev, på ett badhus finns det för många ögon, för mycket annat folk och intoleransen för en pedofil är väldigt stor, dvs ingen skulle acceptera att en man gick över gränsen (det finns för övrigt också kvinnliga pedofiler, även om det inte är lika vanligt), så orsaken till att sonen inte fick byta om själv på herrarnas i den åldern var inte pedofiler, utan mest för att vi var rätt säkra på att kläder och annat inte skulle komma ut i samma antal som kom in.
    Den sexuella böjelsen pedofili är lika vanlig hos män som hos kvinnor. Den enda skillnaden är att det är synligt så att säga hos män.
    Tyvärr är toleransen mot kvinnlig pedofili mycket högre för folk vill inte tro på att det finns kvinnliga förövare. De vill inte se.
  • Anonym (T1-)

Nä, en för stor kille ska inte vara i damernas omklädningsrum. Killar har inget där att göra. Tänk på alla tjejer och kvinnor som blir uttittade av killen. 

En tjej ska inte behöva visa sig naken för motsatt kön.

• Anonym (Mamma till två)
    Inga bekymmer skrev 2017-11-20 08:51:38 följande:

Fast då finns det lärare eller skolpersonal med i omklädningsrummen som har lite koll. Sen har de inte en massa skåp heller så lite lättare för dem då..

Finns inte alltid med personal när min dotter har idrott eftersom idrottsläraren är av manligt kön
  • Anonym (T1-)

Hon kan ta med killen på herrarnas. 
    De ggr jag varit på herrarnas så har dem förstått att situationen är speciell och att jag måste hänga med killen på rätt omklädningsrum. 

• AmericanMommy

Har inte läst hela tråden. Men finns det inte familjeomklädningsrum i Sverige? Jag bor i USA, här brukar man inte få ha barn av motsatt kön över 3 år i omklädningsrummet men i stället har de familjeomklädningsrum till dom. Vilket är små enskilda omklädningsrum för en familj. Vi har samma grej med offentliga toaletter att det finns tillgång till enskild familjetoalett på de flesta offentliga ställen.

• sextiotalist
    AmericanMommy skrev 2017-11-20 13:10:30 följande:

Har inte läst hela tråden. Men finns det inte familjeomklädningsrum i Sverige? Jag bor i USA, här brukar man inte få ha barn av motsatt kön över 3 år i omklädningsrummet men i stället har de familjeomklädningsrum till dom. Vilket är små enskilda omklädningsrum för en familj. Vi har samma grej med offentliga toaletter att det finns tillgång till enskild familjetoalett på de flesta offentliga ställen.

Kanske finns någonstans, men inget som jag har sett. Här brukar barn få följa med in upp till 7-8 år på de flesta ställen.
  • Anonym (Fia)

En sexåring är ju för liten för att släppas iväg ensam och utelämnad till herrarnas. Jag hade tagit med honom till damernas alt. inte gått dit öht. 

• Anonym (mb)

Nej, har man börjat skolan går man till rätt omklädningsrum.
    Tycker man att barnet är för litei får man gå till badhuset när man har vuxet sällskap till omklädningsrum.
    Man måste visa hänsyn, inte bara gå efter vad som blir bekvämast för en själv.

Svar på tråden Är det ok med en 6-årig pojke i damernas omklädningsrum?