• Alice Winkst

    Sverige är tråkigt ?

    Tjena !

    Jag har läst klart i Australien Bachelor of Economics and sen flyttade jag tillbacka till Sverige. Jag känner mig deprimerad här , allt är tråkigt , man har typ ingenting att göra , svårt att känna nya människor jamfört med andra länder.

    I Australien blir man kompis på en gång , och förhållandet mellan kompisar är bättre än här .( de umgås typ varje dag , lätt att börja snacka med en tjej random på gatan , det är ingenting fel). Om jag börjar snacka med en tjej random då tänker hon på sexual harassment .

    Jag har åkt oxå till andra länder (USA, Canada , Rumänien , Spanien , Poland, Italien....) och det verkar att andra människor lever livet medan vi är försiktiga och blyga och livet går förbi oss..

    Till exempel jag bor i Västerås , och man ser ingen människa på gator , det är tomt , dött. Man ser knappt en människa på stan.

    Nu föstår jag varför alla invandrare som kommer till Sverige säger att det är tråkigt land ????????????.

    Vad tycker ni? Har jag rätt , fell?

  • Svar på tråden Sverige är tråkigt ?
  • Lena

    Det är skillnad att vara student och turist i länder. De invandrare som jag känner trivs här. Det är inga problem att prata med kvinnor på stan om man gör det på ett trevligt sätt och lyssnar av vad hon vill.

  • Alice Winkst
    Lena skrev 2017-11-20 06:53:05 följande:

    Det är skillnad att vara student och turist i länder. De invandrare som jag känner trivs här. Det är inga problem att prata med kvinnor på stan om man gör det på ett trevligt sätt och lyssnar av vad hon vill.


    Även om jag vill ha hennes facebook/ telefonnummer ?
  • Lena

    Inte om det är första frågan utan du får visa dig trevlig först. Anstränga dig lite

  • Kusin Krakel

    Ja det är väl olika sätt att umgås i olika länder och det brukar ju sägas att det är svårt att få nya vänner som vuxen i Sverige.

    Däremot anses det inte som sexuella trakasserier att börja prata med en främling på stan, möjligtvis lite konstigt eftersom det är ovanligt. Det krävs säkert mer social kompetens för att klara av en sån grej i Sverige då det är ett mer ovanligt beteende.

    Tillfällen då det är mer vanligt att prata med främlingar i offentliga miljöer är i långa köer, i väntan på bussen osv - i situationer där man har något gemensamt. Att stanna någon som går raskt på en gata för att säga hej är mer udda. Men sexuella trakasserier blir det som sagt ej av att säga hej.

  • Kusin Krakel
    Alice Winkst skrev 2017-11-20 06:57:52 följande:

    Även om jag vill ha hennes facebook/ telefonnummer ?


    Du ?kan? inte ställa det som först fråga till en främling nej. Men om ni börjar prata och upptäcker att ni har nåt att prata om kan man göra det.
  • Hubabuba

    Hej! Du har helt rätt, tyvärr...:( jag har flyttat hit från Ungern för 11 år sen, jobbar och har fått en dotter men känner mig superensam annars. Inga vänner och är mkt svårt att få kontakt med folk:( tidigare har levt i Italien, USA, England, har aldrig haft problem med att umgås och ha ett bra socialliv. Bor i Stockholm.

  • valentin85

    Hej!

    Jag kommer från Ungern med och har bott i Sverige - mest i Sthlm och ett år i Malmö. De första 9-10 åren hade jag väldigt svårt för folk som kritiserade Sverige för att folk är instängda och stela. Nej nej det är inte bättre i andra länder.
    Jag blev ihop med en australiensare och den mentaliteten var typ från en annan planet. Vi var skapade för varandra. Det var inte så att vi träffades för nån timme och sen "får vi känna efter jaha jaja." "Vi ska ta det lugnt och fika lite." Jag har dejtat många svenskar och de håller på att somna i sängen, de kommer inte med några idéer - förutom att plantera blommor på kolonilotten. Vuxna barn som är blyga och rädda för allt och alla i världens mest toleranta land!
    Jag har gett upp. Har sparat in en massa pengar och om några veckor ska jag ge mig ut på en lågbudgetresa runt världen. Jag har aldrig i livet varit stoltare över att vara ungrare än efter 12 år i Sverige. (Och jag avskyr nationalism och populism.)

    Den mellanmänskliga kylan och den kompletta bristen på intresset för en annan människa får mig att tappa hakan. Jag har försökt så många gånger att vara positiv.
    "Jag vill ha egentid, jag vill vara ensam, jag har ångest etc..."
    Svenskar är inte lyckligare än ungrare för de lever i en dystopi där alla ska vara likadana, man får aldrig höja rösten - förutom när man pratar om klimathotet - man får aldrig ge utlopp för sina känslor när man är nykter.
    Det finns såååå extremt många missbrukare i Sverige. I det landet som ska vara ett av världens lyckligaste.
    Bara kvinnor tjänar lika många kronor som sina manliga motsvarigheter. Och ingen har någonsin kunnat bevisa att det gör världen till en bättre plats...

  • TvillingmammaVästgöte
    Alice Winkst skrev 2017-11-20 06:42:23 följande:
    Sverige är tråkigt ?

    Tjena !

    Jag har läst klart i Australien Bachelor of Economics and sen flyttade jag tillbacka till Sverige. Jag känner mig deprimerad här , allt är tråkigt , man har typ ingenting att göra , svårt att känna nya människor jamfört med andra länder.

    I Australien blir man kompis på en gång , och förhållandet mellan kompisar är bättre än här .( de umgås typ varje dag , lätt att börja snacka med en tjej random på gatan , det är ingenting fel). Om jag börjar snacka med en tjej random då tänker hon på sexual harassment .

    Jag har åkt oxå till andra länder (USA, Canada , Rumänien , Spanien , Poland, Italien....) och det verkar att andra människor lever livet medan vi är försiktiga och blyga och livet går förbi oss..

    Till exempel jag bor i Västerås , och man ser ingen människa på gator , det är tomt , dött. Man ser knappt en människa på stan.

    Nu föstår jag varför alla invandrare som kommer till Sverige säger att det är tråkigt land ????????????.

    Vad tycker ni? Har jag rätt , fell?


    Jag bodde några månader i Sydney och måste säga att det är  ju svårt att jämföra med Australien, bättre land att bo i finns ju inte, Sydney var ju underbart, vid havet, soligt och varmt. Australiensarna är utåtriktade och sociala, man tar gärna en öl och umgås på stranden eller grillar lite. Det är lugnare tempo än i USA , inte så konkurrensinriktat som i USA. Sverige är ett bra land att leva i men Australien ör nog bättre! Det är å andra sidan väldigt många som vill flytta till Australien och vad jag förstår är det inte lätt att få arbetstillstånd om man inte studerar. De använder ett poängsystem så om du har en utbildning som de har brist på kan det kanske vara möjligt. De ger poäng för utbildningsnivå, dokumenterade engelskkunskaper, arbetslivserfarenhet och ålder. Ju yngre ju mer poäng. Om du är single eller har australisk partner får du extra poäng. 
  • TvillingmammaVästgöte
    valentin85 skrev 2023-01-10 14:51:25 följande:

    Hej!

    Jag kommer från Ungern med och har bott i Sverige - mest i Sthlm och ett år i Malmö. De första 9-10 åren hade jag väldigt svårt för folk som kritiserade Sverige för att folk är instängda och stela. Nej nej det är inte bättre i andra länder.
    Jag blev ihop med en australiensare och den mentaliteten var typ från en annan planet. Vi var skapade för varandra. Det var inte så att vi träffades för nån timme och sen "får vi känna efter jaha jaja." "Vi ska ta det lugnt och fika lite." Jag har dejtat många svenskar och de håller på att somna i sängen, de kommer inte med några idéer - förutom att plantera blommor på kolonilotten. Vuxna barn som är blyga och rädda för allt och alla i världens mest toleranta land!
    Jag har gett upp. Har sparat in en massa pengar och om några veckor ska jag ge mig ut på en lågbudgetresa runt världen. Jag har aldrig i livet varit stoltare över att vara ungrare än efter 12 år i Sverige. (Och jag avskyr nationalism och populism.)

    Den mellanmänskliga kylan och den kompletta bristen på intresset för en annan människa får mig att tappa hakan. Jag har försökt så många gånger att vara positiv.
    "Jag vill ha egentid, jag vill vara ensam, jag har ångest etc..."
    Svenskar är inte lyckligare än ungrare för de lever i en dystopi där alla ska vara likadana, man får aldrig höja rösten - förutom när man pratar om klimathotet - man får aldrig ge utlopp för sina känslor när man är nykter.
    Det finns såååå extremt många missbrukare i Sverige. I det landet som ska vara ett av världens lyckligaste.
    Bara kvinnor tjänar lika många kronor som sina manliga motsvarigheter. Och ingen har någonsin kunnat bevisa att det gör världen till en bättre plats...


    Det har inte alltid varit så hör. Det har blivit mycket tråkigare och kallare och dystrare i Sverige. Alla har blivit mobilzombies och en miljon svenskar äter antidepressiva tabletter som dövar alla känslor. 


    Vi dubbelarbetar, stressar, betalar skatt och har på något sätt missat att meningen med livet är att umgås, skratta och ha roligt. 


    Man vill ju inte heller gärna gå till stan eftersom den är fylld av invandrare från Mellanöstern och Somalia och man känner sig lätt obekväm, det känns lite osäkert och obehagligt. Dessutom skjuts det ju lite här och var. De flesta håller sig hemma och tittar på Netflix och HBO. 


     

Svar på tråden Sverige är tråkigt ?