• Anonym (Man)

Min pojkvän berättade att han är jehovas

Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-20 14:33:58 följande:

Jag vet typ inte vart jag ska vända mig... jag har varit ihop med min kille väldigt länge nu och har hela tiden trott att han är med i svenska kyrkan. Är själv inte troende. Men för några dagar sen säger han att han är jehovas vittne? Och jag fattar inte hur han kan hållt det inne så länge?

Vad gör jag nu? Helt plötsligt förstår jag varför jag inte får träffa hans familj osv för att han enligt religion syndar nåt otroligt genom att vara med mig. Är det nu man ska ta sitt pick och pack och springa?

Har ni haft sex alltså? Vet du om han är "aktiv" eller om han bara har hängt med familjen så att säga? Hur gamla är ni?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-20 14:37:01 följande:
    Ja vi har haft sex. Vi är i övre 20-åren. Han är aktiv men inte döpt.
    Om han har haft sex utan att vara gift, tar han väl inte jättestrikt på deras regler. Men står ni så nära varandra att ni kan prata helt öppet om det? Vad ni tänker om saken, hur han ser på sitt medlemsskap, vad det finns för förutsättningar för en gemensam framtid etc? 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-20 16:40:13 följande:
    Enligt honom själv har han varit osäker på vad han verkligen tror och har provat sig fram. Nu vill han antingen fortsätta ses fram till sitt dop och sen göra slut. Eller om jag också döper mig och vi avhåller från sex tills vi gifter oss efter det. Allt känns så himla fucked up och jag vet inte om jag känner honom.. känns som ett dåligt skämt. Han har noll förståelse för att jag undrar tusen saker och han är väldigt få-ordig om detta.
    Det där låter svårt. Visst kan man avhålla sig från sex för sin partners skull. Min blivande fru och jag väntade länge för att hon ville det, trots att hon hade haft sex med andra. Men att sluta ha sex med en partner som man redan är aktiv med verkar inte realistiskt. 

Men den svåra saken är tanken på att du också¨skulle döpa dig till vittne. Jehovas vittnen är inte en kristen församling vilken som helst, utan ett samfund som tar avstånd från de kristna kyrkorna och som har väldigt speciella regler och strukturer.  Ska man vara med där ska det nog vara en väldigt stark personlig övertygelse. Jag är för öppenhet och mångfald, men jag skulle inte rekommendera någon att gå med i JV.
Svar på tråden Min pojkvän berättade att han är jehovas