Du måste logga in för att svara i en tråd.

Inlägg från: Anonym (Tjejen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjejen)

Min pojkvän berättade att han är jehovas

Jag vet typ inte vart jag ska vända mig... jag har varit ihop med min kille väldigt länge nu och har hela tiden trott att han är med i svenska kyrkan. Är själv inte troende. Men för några dagar sen säger han att han är jehovas vittne? Och jag fattar inte hur han kan hållt det inne så länge?

Vad gör jag nu? Helt plötsligt förstår jag varför jag inte får träffa hans familj osv för att han enligt religion syndar nåt otroligt genom att vara med mig. Är det nu man ska ta sitt pick och pack och springa?

• Svar på tråden Min pojkvän berättade att han är jehovas
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Man) skrev 2017-11-20 14:35:48 följande:

Har ni haft sex alltså? Vet du om han är "aktiv" eller om han bara har hängt med familjen så att säga? Hur gamla är ni?

Ja vi har haft sex. Vi är i övre 20-åren. Han är aktiv men inte döpt.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Man) skrev 2017-11-20 14:43:41 följande:

Om han har haft sex utan att vara gift, tar han väl inte jättestrikt på deras regler. Men står ni så nära varandra att ni kan prata helt öppet om det? Vad ni tänker om saken, hur han ser på sitt medlemsskap, vad det finns för förutsättningar för en gemensam framtid etc? 

Enligt honom själv har han varit osäker på vad han verkligen tror och har provat sig fram. Nu vill han antingen fortsätta ses fram till sitt dop och sen göra slut. Eller om jag också döper mig och vi avhåller från sex tills vi gifter oss efter det. Allt känns så himla fucked up och jag vet inte om jag känner honom.. känns som ett dåligt skämt. Han har noll förståelse för att jag undrar tusen saker och han är väldigt få-ordig om detta.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Lise) skrev 2017-11-20 17:08:52 följande:

Har du inte märkt att han inte firar jul, eller födelsedagar?

Eller att han ofta är borta, och inte har tid att träffa dig, för att han måste gå runt och knacka dörr? Det är ju en av deras plikter att missionera och få andra att bli Jehovas vittnen, så han kommer ju försöka värva dig. Vilket du ju verkligen bör akta dig för, detta är nåt som du inte vill bli indragen i.

Låter ju ganska obehagligt att han sätter ultimatum att han ska göra slut, om du inte också döper dig och blir ett Jehovas vittne. Det är väldigt svårt att lämna den sekten, om han skulle vilja lämna den, så kommer hans familj ta avstånd från honom t.ex. 

Här är några länkar som kan vara till hjälp om han vill lämna sekten, eller som stöd för dig som anhörig.

www.fri-sverige.se/

hjalpkallan.se

Tack för länkarna! Vi har inte firat några högtider ihop än. Anledningen att han berättade över huvud taget var för att jag frågade vad han önskar sig i julklapp. Han knackar inte dörr enligt honom själv, men står ibland ute med folk från kyrkan på stan.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-11-20 17:59:04 följande:

Hur länge är "väldigt länge" egentligen? Om ni aldrig firat någon högtid ihop liksom...

Sen februari
  • Anonym (Tjejen)
    Bibbidi skrev 2017-11-20 18:33:57 följande:

Det enda alternativet som jag ser det är att det är dags att vinka hejdå. Det känns inte realistiskt att gå med i Jehova. Du känns inte så insatt. Om du skulle gå med i Jehova och få barn med honom blir barnen med i Jehova och Jehova är som en sekt. Om man vill gå ur ur Jehova tar alla andra i släkten avstånd från en. Om barnet skulle vilja lämna skulle din man (ifall han vill stanna kvar), hans föräldrar och alla andra lämna barnet ryggen. Är det något du vill satsa på? Jag antar alltid att man är i ett förhållande för att man vill försöka satsa på det livet ut, och jag ser det inte som troligt att en icke troende och en Jehovas kan hålla ihop.

Och du är fortfarande ihop med honom även efter han har sagt att han kommer göra slut med dig efter sitt dop? Jösses kvinna, var är din självrespekt? Jag hade flugit i taket ifall jag hade hört det.

Allt sånt prat om Satan och liknande känns inte realistiskt, speciellt inte med tanke på att du själv inte är troende.

En unge i klassen har lesbiska mamman. Jehova mamman lär sitt barn att hon ska prata med sin klasskamrat om att det är fel enligt Jehova... Att klasskamraten måste förstå att hennes föräldrar lever fel för annars kommer inte klasskamraten till himlen. 

Nu är du väldigt snabb i dina tolkningar. Jag har väldigt hög självrespekt, tackar som frågar. Därför är jag också schysst mot mig själv och handlar inte i affekt. Jag förstår att vi inte kommer kunna vara ihop efter detta men det är fel att agera NU när jag är så upprörd. Vill bara ha lite råd.
  • Anonym (Tjejen)
    Bibbidi skrev 2017-11-20 20:31:32 följande:

Hur går dina egna tankar? Vad vill du göra?

Det är inget alternativ att själv gå med. Men han verkar ju ändå tvivla på sin tro, och jag älskar den här killen. Om han är på vägen att lämna, även om det tar tid, så vill jag finnas där. Men om han inte vill ifrågasätta sin religion ordentligt så vill jag inte ha med honom att göra för det är bara vidrigt att tro att jag ska finnas där som hans "lilla roliga" innan han går in i tron helt
  • Anonym (Tjejen)
    Bibbidi skrev 2017-11-20 21:02:22 följande:

Jag tycker det låter som sunda tankar som du har. Bara det inte blir så att han planerar att döpa sig men låter inte dig få reda på det förrän han är döpt och gör slut med dig. Hursom så ta vara på dig och ta ingen skit.

Tack så mycket!
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-11-20 20:59:51 följande:

[quote=78208365][quote-nick]Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-20 20:00:57 följande:[/quote-nick]Sen februari[/quote

Det är väl inte speciellt länge?

Jag trodde du menade typ 10-15 ÅR!

Jag tycker det är rätt lång tid för att inte berätta en så stor sak.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Lis) skrev 2017-11-20 21:01:46 följande:

Jag har träffat otroligt fina människor som är Jehovas. Det finns en hel del gott och klokt inom sekten. Men att leva med någon som ser skola, utbildning och vetenskap som roten till allt ont hade inte funkat för mig. Och som tror att världen snart går under och att alla som inte är jehovas då kommer dö. Nja. Inte sexigt.

Jag vet.. Han är ju inte helt dum i huvudet för då hade jag inte varit ihop med honom. Så jag hoppas innerst inne att han fortfarande har tvivel och att det kommer få honom att lämna till slut. Men tvekar på det. Sekter är inte att leka med.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Stina) skrev 2017-11-20 21:53:10 följande:

Jag har själv varit med i ett väldigt speciellt religiöst sammanhang och kan kanske förstå honom på sätt och vis. Jag tror att han kanske med hjälp av dig testat att vara någon annan, eller något annat än främst Jehovas vittne. I bästa fall så förstår han att han levt i en lögn och vågar fortsätta på vägen att lämna. Jag tror det finns en djupare anledning till att han inte berättat.

Hoppas du orkar stå kvar men förstår dig i att känna dig förd bakom ljuset .

Han befinner sig antagligen rätt mycket i fritt fall f.n. och famlar efter fotfäste men att använda dig för att ta sig ut är verkligen inte ok. Har han äkta känslor för dig och ni gör slut så befinner han sig i dubbelkris. 

Tack för input Stina! Jag är beredd att stå kvar om han går med på att allvarligt ifrågasätta sin religion. Och om han bestämmer sig för att han vill stanna får han göra det själv. Han pratar ändå om att han vill döpa sig så jag tror tyvärr redan att det är kört.
  • Anonym (Tjejen)
    Bestemor skrev 2017-11-20 23:34:50 följande:

Han håller kanske på och studerar med jehovas vittnena, man är inget Jehovas vittne förrän man döpt sig

Han måste visa att han har tron innan dopet, gå i tjänsten måste man, det är något vittnena vill göra, sen finns det inte på kartan att han kan ha flickvän och tro han kan döpa sig, för jag antar ni haft sex.

Inte ens kyssas är tillåtet innan man gift sig. Unga förälskade par ska inte vara ensama, enligt deras tro, för då kan satan fresta dem till att ha sex.

Har du inte undrat varför han går på en massa möten. Det är ju möten flera gånger i veckan och det kräver en hel del förberedelser, speciellt om du vill döpa dig.

Jag har inte märkt mer än att han går i kyrkan på söndagar. Vilket jag vetat, för han har sagt att han är kristen. Men det är ju en jäkla skillnad på svenska kyrkan och jv.
  • Anonym (Tjejen)
    aihpoz skrev 2017-11-21 11:31:01 följande:

Precis som några redan skrivit så är han inget vittne ännu då han inte är döpt. Vägen dit behöver inte vara lång men man ska som sagt studera med redan döpta vittnen ett tag. Sen får man träffa en äldste som det heter och i 3 omgångar svara på olika frågor innam dopet är aktuellt. Du bör även gå i tjänst och bara prov på församlingens möten innan.

Han måste ju ha vetat att han inte skulle kunna ha en relation med dig om han studerar så vad är hans argument till att inte ha berättat det?

Man får vara gift med en "världslig" som det så fint heter när man inte är ett vittne själv men då kan man inte räkna med Jehovas välsignelse och hjälp i äktenskapet. Att bara ha ett vanligt förhållande som ett jv med ett icke jv kommer inte tillåtas.

Har själv tillhört samfundet men valde att lämna när jag träffade mitt ex.

Han säger att han inte berättat för att han inte ville att jag skulle tycka mindre om honom. Du som avhoppare kanske har nåt tips om hur jag ska närma mig detta? Jag vill inte vara för fördömande så att hans världsbild blir bekräftat liksom. Att vi världsliga försöker locka till synd. Samtidigt vill jag veta om han är villig att utforska något annat. För uppenbarligen är han väldigt förvirrad.
  • Anonym (Tjejen)
    aihpoz skrev 2017-11-21 18:51:19 följande:

Vet han innebörden för erat förhållande om han väljer att döpa sig,är han beredd på att låta det vara slutet för er? Det är svårt att säga konkret vad du ska göra. Varför har han börjat studera,är det fler i hans familj som är jv?

Hela hand familj är jv. Så han är uppvuxen med det. Han säger att det inte behöver innebära slutet för oss men vi måste sluta ha sex. Så han lurar sig själv i min mening
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (cfvd) skrev 2017-11-22 07:47:34 följande:

"Är" man jehovas? Eller är "man med" i jehovas?Om man "är" jehovas, är alla jehovas då alltså? Fattar inte.

Det är tredje gången du ställer din fråga och den är inte relevant i sammanhanget. Så du kan sluta försöka.
  • Anonym (Tjejen)
    aihpoz skrev 2017-11-21 20:15:04 följande:

Då förstår jag bättre. Det är även en förväntan från hans familj att han ska döpa sig och församlingen vet både vem han och hans familj är. Skulle han inte gå med så faller det en skugga på familjen. Han står säkert i väldigt stort tvivel och skuldkänslor. Dels mot sin familj och dels mot dig. Vad är rätt och fel!?

Han kommer säkert kunna vara med dig till en början men successivt så kommer dom prata med honom och ställa ultimatum. Det är inte okej att vara med en världslig om man är ett vittne själv,förutom vid giftermål som jag redan skrivit.

För din egen skull hsde jag sagt att han måste tyvärr göra ett väl,och det vet han säkerligen om innerst inne.

Han kommer inte fira födelsedagar,jul eller andra högtider som kanske är viktigt för dig.

Tack igen! Har pratat lite mer med honom och vi har kommit överens om att han på allvar ska ifrågasätta din tro. Jag har kontakt med en avhoppare som ställer upp som stödperson. Och i utbyte mot det, har jag lovat att följa med på ett möte. Det känns ändå okej och rättvist. Även om situationen inte är rättvis alls på något sätt. Min första tanke är att jag ska springa så fort jag bara kan, men det är inte så himla lätt och självklart när man älskar en person.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Snacka om lögn...) skrev 2017-11-21 21:26:02 följande:

Håller med här... inte nog med att du får 2 otroligt hemska "val" dumpade i knät på dig: "gå med i en sekt, eller bli dumpad samma dag jag går in i sekten fullt ut", han har även undanhållt något så här extremt för dig... Bara en sån sak skulle få mig att inte lita på personen mer...

Och att karln ens tror att det skulle kännas okej för mig att stanna kvar tills dopet, för att därefter bli utslängd... det är så man storknar alltså...!! Jag skulle blivit så förbannad och sårad på djupet, så jag skulle faktiskt inte behövt ngn betänketid alls, utan jag skulle bara bett honom leva lyckligt i sekten. Sen skulle jag gått därifrån rakt av. Och inte hört av mig mer.

Skulle han sen ångra sig så skulle HAN få komma och be mig om förlåtelse, för det svek han utsatt mig för. Och då skulle jag säga att HAN har två val: att leva med mig som den person han utmålat sig som under ett ÅR, dvs en "vanlig" kristen, eller att vi aldrig hörs mer.

"R-e-s-p-e-c-t, find out what it means to me...."

Jag vet inte vad jag vill göra faktiskt mer än att jag inte är ok med hans ultimatum och jag är sjukt sårad och sviken. Men det är inte alltid så lätt att göra det som egentligen är mest rätt när man älskar någon. Önskar bara att han hade berättat detta tidigare så hade det inte behövt bli så illa...
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (slösa inte bort din tid) skrev 2017-11-22 13:50:47 följande:

Ni har kommit överens om..? Att lämna en tro och en sekt som man vuxit upp inom är inte bara något man kommer överens om.. det är som att du skulle "komma överens om" att tro att jorden är platt för någon annans skull. Du kommer ändå innerst inne veta att jorden inte är platt. SÅ självklar är en tro om man har blivit hjärntvättad sen barnsben, den är Sanningen.

Jag säger inte att du är omöjligt för honom att lämna sin tro, men jag tror du kommer hinna bli besviken på honom många gånger under årens lopp innan han väl kommit dit (OM han kommer dit).

För att förtydliga; vi har INTE kommit överens om att han ska lämna. Utan bara att utforska något annat. Det betyder inte heller att jag nödvändigtvis kommer stanna, även om han mot förmodan skulle vilja gå ur. Jag vill bara inte agera i affekt och kommer själv aldrig kunna gå vidare om jag inte får svar på alla mina frågor, oavsett vad svaren är. Ur min synvinkel handlar detta om att vara schysst mot mig själv.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (cfvd) skrev 2017-11-22 13:47:46 följande:

Precis, eftersom du inte behagar svara så frågar jag vidare! Bara svara så slipper du höra mig tjata!

Fråga på bäst du vill :) I don't mind
Svar på tråden Min pojkvän berättade att han är jehovas