• Anonym (villha)

Lär det vara något fel på en bostad som legat ute länge?

Hej

Vi letar bostadsrätt, men är helt nya inför det här och har ingen i vår närhet som äger sin bostad heller. Vi har hittat en lägenhet som vi gillar skarpt och den passar även vår mindre täta ekonomi. Men lägenheten har legat ute på hemnet i 52 dagar(vi måste missat den tidigare för jag upptäckte den idag) och det har varit visningar tidigare, men ändå har ingen lagt bud. Lär det vara något fel på bostaden då? Är man dum och naiv som inte ser något som andra kanske sett? Skulle ni bli avskräckta av att ingen lagt bud på så lång tid?

Har ni några andra tips kring bostadsaffärer att komma med så tar jag tacksamt emot!

• Svar på tråden Lär det vara något fel på en bostad som legat ute länge?
  • BahHumbug

Det kan vara allt från läget till att det är ett för högt bud.
    Om den har ett "fel" läge så kan den ligga ute länge. Det samma gäller hus, en del hus kan vara ute jätte länge. Kan även handla om hyra och hur det är nära till jobb, kollektivtrafik m.m Är det många som ligger ute i rätt läge så kan de andra halka ner.

• evooo

Bostadsbubblan har pyspunka. Att en lägenhet legat ute i 52 dagar är inte särskilt märkvärdigt och behöver inte säga någonting om standard eller dylikt. 

• BahHumbug
    evooo skrev 2017-11-20 20:01:15 följande:

Bostadsbubblan har pyspunka. Att en lägenhet legat ute i 52 dagar är inte särskilt märkvärdigt och behöver inte säga någonting om standard eller dylikt. 

Kan även vara så att de som har varit på visning har känt "Nej denna passar inte mig/ oss" Eller att det inte var något de letade efter, det som ser bra ut på bild behöver inte se bra ut när man kommer dit.
  • Anonym (villha)
    BahHumbug skrev 2017-11-20 19:59:00 följande:

Det kan vara allt från läget till att det är ett för högt bud.
    Om den har ett "fel" läge så kan den ligga ute länge. Det samma gäller hus, en del hus kan vara ute jätte länge. Kan även handla om hyra och hur det är nära till jobb, kollektivtrafik m.m Är det många som ligger ute i rätt läge så kan de andra halka ner.

Jag försöker klura på vad det kan vara. Lägenheten ligger i ett väldigt fint och populärt område och är så in i helsike billigt för att ligga där(ett av stans dyraste områden). Lägenheten är visserligen inte ny(2001), men ändå jättefräsch och delvis renoverad. Lite dyrare månadsavgift än vad det brukar vara på fyror här i stan, men ändå. Den ligger också precis vid en stor väg, men det har inte hindrat andra lägenheter att ryka snabbt. Jag tycker överlag att boenden här i stan ryker rätt snabbt då hyresmarknaden är skit...

Jag blir bara så osäker när vi kan så lite om det här och inte har någon att rådfråga.
  • Anonym (villha)
    evooo skrev 2017-11-20 20:01:15 följande:

Här tycker jag att det är länge ändå. Den låg på sista sidan på hemnet.
  • Anonym (villha)
    BahHumbug skrev 2017-11-20 20:03:26 följande:
    Kan även vara så att de som har varit på visning har känt "Nej denna passar inte mig/ oss" Eller att det inte var något de letade efter, det som ser bra ut på bild behöver inte se bra ut när man kommer dit.
    Vi ska på visning i veckan, mäklaren skulle höra av sig. Inte för att jag vet hur många som gått på visning där, men det känns ändå knäppt att ingen ens budat.
    Vi verkligen älskar det vi sett hittills och vi kan området, som är superbra.
  • BahHumbug
    Anonym (villha) skrev 2017-11-20 20:05:27 följande:
    Jag försöker klura på vad det kan vara. Lägenheten ligger i ett väldigt fint och populärt område och är så in i helsike billigt för att ligga där(ett av stans dyraste områden). Lägenheten är visserligen inte ny(2001), men ändå jättefräsch och delvis renoverad. Lite dyrare månadsavgift än vad det brukar vara på fyror här i stan, men ändå. Den ligger också precis vid en stor väg, men det har inte hindrat andra lägenheter att ryka snabbt. Jag tycker överlag att boenden här i stan ryker rätt snabbt då hyresmarknaden är skit...

Jag blir bara så osäker när vi kan så lite om det här och inte har någon att rådfråga.
    Läste att ni ska på visning och det är bra, då kan ni även prata lite med mäklaren. Sedan kan det även vara så att det ser fint ut på bilderna och så ser det annorlunda ut när man kommer dit. Det kan även vara så att folk har gått på flera olika visningar och sedan valt någon annan. Tror att många skriver upp sig på så många som möjligt för att sedan gå runt. Det där med bostad är en djungel.
  • riboflavin

Det kan ju vara något fel som egentligen inte har med lägenheten att göra, stor renovering av fasaden som väntas ta två år, mäklaren är skitkonstig, grannen har en bjäbbig hund o.s.v.

Hur som helst lär det visa sig, kolla allt noga, läs prospektet ordentligt om ni inte litar på att mäklaren kommer glappa om eventuella negativa sidor.

Om badrummet är renoverat, be om våtrumsintyg.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • snedtak
    Anonym (villha) skrev 2017-11-20 20:05:27 följande:

Hur är föreningens ekonomi? Vad är belåningsgraden per kvm? Vad är skuldkvoten (dvs lån/omsättningen)?
  • Anonym (villha)
    BahHumbug skrev 2017-11-20 20:15:06 följande:
    Läste att ni ska på visning och det är bra, då kan ni även prata lite med mäklaren. Sedan kan det även vara så att det ser fint ut på bilderna och så ser det annorlunda ut när man kommer dit. Det kan även vara så att folk har gått på flera olika visningar och sedan valt någon annan. Tror att många skriver upp sig på så många som möjligt för att sedan gå runt. Det där med bostad är en djungel.
    Ah, så kanske det är. Vi har gjort tvärtom och riktat in oss på ett objekt i taget. Vi har tidigare gått på två visningar. Ena älskade vi, men det blev alldeles för dyrt och den andra var väl liten och låg lite off så vi avstod att buda.
Svar på tråden Lär det vara något fel på en bostad som legat ute länge?