Inlägg från: Anonym (Sas) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sas)

Tappat en krona (tand), vad göra?

Varför skulle den inte kunna lossna? Inga cement fungerar till 110%, det kan ha blivit karies under eller så har någonting gått sönder.

Det finns risker med att dra ut en tand, exempelvis att tanden bakom tippar framåt eller att motbitande tand kommer växa nedåt samt att benet kommer resorberas när det inte sitter någon tand där längre.

Eventuellt kan den gå att cementera tillbaka direkt. Det beror på som sagt om den bara lossnat rakt av eller om det blivit hål under eller om något gått sönder. Det kan bara din tandläkare avgöra, eventuellt kan det gå på ev garant beroende på när kronan gjordes och varför den har lossnat.

• Anonym (Sas)
    Anonym (TS) skrev 2017-11-22 10:56:49 följande:

Hur sjutton skulle det kunnat bli karies under, kronan sitter ju fast helt tätt mot resten av tanden? Det här var en kindtand, kronan liksom bara "flöt upp" när jag åt bröd. Så ja den lossnade rakt av men gör inte ont alls (ännu).

Tänker om man skulle kunna dra ut o ersätta hela tanden med en porslinstand eller nåt sånt. Fast det kanske är svindyrt?

En krona är en porslinstand.... Är det ett implantat du menar?

Ja, det är fortfarande en skarv mellan krona och tand där bakterier sitter. Har kronan dålig passform eller om du inte skött hygienen kring kronan så blir det karies.
  • Anonym (Sas)
    Anonym (TS) skrev 2017-11-23 11:00:59 följande:

Ja, det var nog implantat jag menade. Den här kronan sitter så till att det är svårt att hålla rent runt precis hela tanden så det kan säkert vara så att jag missat nån del ibland. Underdelen är min egen tand, med kronan som ligger ovanpå.

Att ersätta hela kindtanden med ett implantat, vad kan det kosta? Nån här som har erfarenhet/vet nåt ?

Du måste besöka din tandläkare, det är inte ens säkert att det går att ersätta med ett implantat.
Svar på tråden Tappat en krona (tand), vad göra?