Inlägg från: Anonym (Rimligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rimligt)

Skolan nekar ledighet

Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 20:54:04 följande:

Det handlar om två veckor, det gör knappast nån större skillnad till eller från.

Kan du vara frånvarande från ditt arbete i två veckor utan att det märks på arbetsbördan?
  • Anonym (Rimligt)

En anmälan om oro till socialtjänsten är standard om barnet har olovlig frånvaro i många kommuner idag.

• Anonym (Rimligt)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:57:51 följande:

Jag ser inte en sista chans att träffa en släkting i livet som en nöjesresa nej.

Allvarligt sjuk just nu men ni åker på ett, "sista " besök om 6 veckor? Tror du ens att hen lever då?
  • Anonym (Rimligt)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 22:10:36 följande:

Jag tror och hoppas det. Hade åkt tidigare om vi kunnat.

Hur gör ni om personen hinner avlida innan ni åker? Stannar ni hemma då?
  • Anonym (Rimligt)
    Anonym (mumin) skrev 2017-11-22 00:01:59 följande:

Men tänk om man inte kan åka på jullovet. Dels är det dyrare att resa under lov och dels finns det föräldrar vars jobbscheman inbegriper röda dagar och helger.

Då får föräldrarna spara en längre tid för att kunna resa under lov. Ansöker man i god tid så brukar de flesta arbetsgivarna kunna ge ledigt. Men att komma på att man vill få ledigt för att åka iväg ett par veckor, någon månad innan ett lov, är inte i god tid.
  • Anonym (Rimligt)
    Anonym (mumin) skrev 2017-11-21 23:58:55 följande:

Vilka sociala problem..?

Tror mest att rektorer nekar av principskäl och pga juridiken. De ids väl inte göra individuella bedömningar. Och sedan tror jag inte skollagen tillåter undantag från skolplikten.

Längre ledigheter under läsåret skapar problem för hela klassen. I unga åldrar blir det ofta oroligt bland klasskamraterna när gruppen är ständigt förändrad. Det är inte bara Ts barn som vill ha ledigt en eller två veckor under läsåret. Barnen har väldigt många lediga dagar trots att de går i skolan. De allra flesta föräldrarna borde kunna förändra sin inställning om att närvaro i skolan är en bisak. Närvaro är a och o för en fungerande skolgång och för en lugn och fin stämning i klassen.
  • Anonym (Rimligt)
    Anonym (V) skrev 2017-11-22 03:10:56 följande:

Det är faktiskt så att alla inte för ledigt från jobb under jul och nyår. Jag tex får inte en dag beviljad mellan 17 dec till 7 januari. Vi är en arbetsplats med över 100 personer. Ingen får semester. Fp kan man ju ta om man har det kvar förståss..

Då kan man välja att åka utomlands under andra lov. Ts kan åka själv om skolan nekar till ledigheten. Hon skriver nu att hon inte har tänkt vara med den döende släktingen hela tiden utan även besöka andra släktingar. Vilket vi nog alla hade förstått innan Ts skrev det.

En vårtermin består av ca 18-20 veckors skoltid. Att påstå att det inte är ett problem att vara frånvarande 10 %av den tiden pga en familjeresa, och sen kan det bli mer pga sjukdom, låter väldigt konstigt.
  • Anonym (Rimligt)
    xMKx skrev 2017-11-22 08:24:54 följande:

Hej!

Några viktiga punkter:

1. Det finns ingen regel som säger att man har rätt att ta ut ledighet tio dagar.

2. Kommunen kan besluta om vite om du som vårdnadshavare genom att hålla ditt barn från skolan gjort att de inte når målen för undervisningen.

3. Att resa och hälsa på familj som bor långt borta räknas som en enskild angelägenhet, till skillnad från en vanlig semesterresa, och då brukar ledigheten beviljas så jag tycker att det är konstigt att ni inte får ledigt. Har ni preciserat syftet med resan i ansökan?

//Lärare

Det k a n vara ett godkänt undantag om en närstående släkting är döende. Rektor får besluta om längre ledigheter. Dessutom får denne ge mandat till lärare att bevilja upp till 10 dagars ledighet per l ä s å r. Förslaget om att Ts ska kontakta rektorn och diskutera alternativ, t.ex en kortare resa, är det klokaste Ts kan lyssna på. Jag misstänker att "hemskolningen" kan ligga till grund för beslutet då Ts förmodligen med råge överstiger de 10 dagar per läsår som rektor får bevilja.
Svar på tråden Skolan nekar ledighet