Skolan nekar ledighet
Det handlar om två veckor, det gör knappast nån större skillnad till eller från.
Det handlar om två veckor, det gör knappast nån större skillnad till eller från.
En anmälan om oro till socialtjänsten är standard om barnet har olovlig frånvaro i många kommuner idag.
Jag ser inte en sista chans att träffa en släkting i livet som en nöjesresa nej.
Jag tror och hoppas det. Hade åkt tidigare om vi kunnat.
Men tänk om man inte kan åka på jullovet. Dels är det dyrare att resa under lov och dels finns det föräldrar vars jobbscheman inbegriper röda dagar och helger.
Vilka sociala problem..?
Tror mest att rektorer nekar av principskäl och pga juridiken. De ids väl inte göra individuella bedömningar. Och sedan tror jag inte skollagen tillåter undantag från skolplikten.
Det är faktiskt så att alla inte för ledigt från jobb under jul och nyår. Jag tex får inte en dag beviljad mellan 17 dec till 7 januari. Vi är en arbetsplats med över 100 personer. Ingen får semester. Fp kan man ju ta om man har det kvar förståss..
Hej!
Några viktiga punkter:
1. Det finns ingen regel som säger att man har rätt att ta ut ledighet tio dagar.
2. Kommunen kan besluta om vite om du som vårdnadshavare genom att hålla ditt barn från skolan gjort att de inte når målen för undervisningen.
3. Att resa och hälsa på familj som bor långt borta räknas som en enskild angelägenhet, till skillnad från en vanlig semesterresa, och då brukar ledigheten beviljas så jag tycker att det är konstigt att ni inte får ledigt. Har ni preciserat syftet med resan i ansökan?
//Lärare
Var det meningen att svara mig där?