Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

Skolan nekar ledighet

Beroende på typ av resa, hur barnen har det i skolan och hur de ligger till och att det vissa gånger bara är så att vi inte fått i hop det på loven så hade jag någon gång åkt ändå.

• modsey
    Anonym (boss) skrev 2017-11-21 22:00:38 följande:

Alla resor är billigare under skollovet i synnerhet jullovet som liggersamtidigt för alla.

Ska ni åka bil inom Sverige kan ni ta ledigt 3 dagar som är normalt att man får ta ledigt och åka över en då förlängd helgen?

Tvärtom dyrare under loven !
  • modsey
    Anonym (boss) skrev 2017-11-21 21:54:14 följande:

Låter märkligt att ni måste jobba under jullovet men sen när resorna blir billigare efter lovet går det bra att åka.

Rätt vanligt. När jag jobbade som sjuksköterska var det ofta kört att få ledigt på exempel jullovet.
  • modsey

Ts

Om jag vore som du skulle jag kontakta rekor och förkla att det är en resa ni kommer genomföra ändå av förklarliga skäl. Be att få ta del av planeringen och berätta att ni självklart kommer ta ansvar i att uppgifterna kommer skötas med hjälp av er.

Ja skolan är viktigt men det finns ingen motsatt till att inte resa och samtidigt ta ansvar för de uppgifter som ska göras.

• modsey
    nevermind skrev 2017-11-22 11:15:06 följande:

Skiter alla i skolan nu för tiden?? När jag var liten fanns det inte på kartan att man skulle ta ledigt för att roa sig. Vi fick vackert resa på loven.

Konstigt hur ni lär era barn att prioritera.

Absolut inte. Skolan är jätteviktig och det fnns inga problem eller motsättningar till att resa ändå någon vecka i bland utanför lov. / född 67 och reste en vecka utanför lov varje år.
  • modsey
    nevermind skrev 2017-11-22 14:19:11 följande:

Men VARFÖR?

Varför vad? Varför jag reste som barn eller varför vi vissa år lagt resor utanför lov och också fått beviljat att åka.
  • modsey
    elmadumle skrev 2017-11-22 15:40:07 följande:

Ja och det händer väldigt mycket i lågstadiet på två veckor. Det har blivit hårdare regler kring ledighet under skoltid vilket är bra. Vill man resa bort får man göra det på loven.

Du har ingen förståelse att en del familjer vissa år inte kan resa på lov?

Ett år bär jag har ensamstående med mina barn beodrades jag att skjuta på vår sommarsemester. Det året tog vi två veckors resa i oktober tillsammans i samband med höstlovet. Det var alltså det årets enda gemensamma ledighet och jag tyckte och tycker än att jag prioriterade rätt som var ledig 14 dagar med mina barn.
  • modsey
    nevermind skrev 2017-11-22 16:17:39 följande:

Varför folk överhuvudtaget lägger resor utanför loven.

Läs mina svar.
  • modsey
    nevermind skrev 2017-11-22 18:45:27 följande:

Ja..? Antingen åker man på loven, eller så åker man inte alls. Men någon jäkla gång borde det ju gå att få till det. Inte helt omöjligt.

Kag vet inte hur det är gör dig men för mig var det viktigt att få i hop en gemensam ledighet med barnen på två veckor i alla fall en gång per år. Där kan man säkert ha olika behov och ambitionsbehov, men jag tror det är bra för barn att ha ledig tid gemensamt i alla fall en gång per år.
  • modsey
    Remmens skrev 2017-11-22 19:05:06 följande:

Finns lov till det. Luktar bortförklaring.

Du vill inte läsa eller först märker jag. Jag fick det året inte ledigt under barnens lov då jag blev inbeordrad.
  • modsey
    Remmens skrev 2017-11-22 19:29:38 följande:

Skippa resan då.

Du vill inte fatta. Helt ok alla gör inte det....
  • modsey
    Remmens skrev 2017-11-22 20:14:05 följande:

Jag förstår vad du menar men hävdar att du väljer fel.

Ok så det hade varit bättre för barnen att varit utan sammanhängande ledighet med förälder i ett år. Ok

Annars brukar folk tycka ganska mycket om familjer där barn inte får semester tillsammans

Men ok så tycker du. Och det är ok.

Ska tillägga att vi var lediga det året den veckan utanför loven utan problem från skolan.
  • modsey
    Alessia skrev 2017-11-22 20:12:13 följande:

Jag vet att en familj som nekades ledighet för sin barn - 16 dagar tror jag att det var - i anslutning till vintersportlovet och som åkte ändå och stannade borta längre än de 16 dagarna, förelades vite (alltså böter), och anmäldes till sociala myndigheter.

Finns inte ett enda fall i Sverige där någon fått böter pga detta enligt min bror som är rektor....soc delar INTE ut böter i huvudtaget ! De har inte den funktionen eller befogenheten.
  • modsey
    nevermind skrev 2017-11-22 20:51:15 följande:

Håller med Remmens. Ni kunde ha åkt året efter.

Ok det var inte aktuellt att inte ha ledigt med mina barn och låta dem vara utan sammanhängande ledighet med en förälder under så lång tid. Nu var det heller inte ett problem från skolan.
Svar på tråden Skolan nekar ledighet