Inlägg från: Anonym (öh...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (öh...)

Skolan nekar ledighet

Anonym (GG) skrev 2017-11-21 21:10:43 följande:
    Det är standard numera att rektorer nekar längre ledighet. Det får vara väldigt speciella omständigheter om du ska få ledighet. Vanligtvis att du har barn som är så jobbiga att skolan är glada att bli av med dem.
    JAg jobbar som lärare och på min skola får vi mentorer bevilja upp till 10 dagar/läsår. MEN vi kan/ska också neka om det är ledighet som ligger under nationella prov, eleven redan ligger efter kunskapsmässigt eller om det finns andra skäl till att ledighet inte är lämplig.
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:11:05 följande:
    Jag får väl helt enkelt fråga deras lärare innan? Det är rektorn som säger nej, inte lärarna.
    Varför ställer du frågan här om du inte vill ta in vad någon annan tycker?
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:12:16 följande:
    Det ÄR självklart beviljat att hon läser hemifrån de gångerna hon gjort det!
    Av vilken anledning har ni fått det beviljat? Och hur längesen var det?
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:12:58 följande:
    Vad menar du med det? Bara för att jag inte håller med dig?
    Du vill ju bara att vi ska hålla med om vad du tycker.. Vi är flera som försöker förklara för dig emn det är som att prata för döva öron.
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:14:06 följande:
    Men det är inga prov och de ligger inte efter. Det finns inget som hindrar.
    Något måste det vara som hindrar eftersom rektor nekar... 
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:14:48 följande:
    Helt ot.
    Nej, verkligen inte för det kan vara det som ligger till grund till att ni blir nekade nu..
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:16:04 följande:
    Jag ställde en konkret fråga, vad som händer om man struntar i det, jag bad inte om åsikter från en massa tyckare som inte vet något om oss.
    Men jag är lärare och jobbar i skolans värld... 
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:17:19 följande:
    Det finns iaf inget.
    Då får du väl gå vidare med ärendet till kommunen i så fall..
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:20:05 följande:
    Och det är varken prov eller annat som ligger som hinder. Vad mer kan jag säga? Jag vet inte varför rektorn nekar, om hon gör det mot alla eller inte.

Vi kommer iaf gå vidare med det här för vi ska åka och så är det med det.
    Vad har rektorn gett för anledning då?
    Ni får väl ta vitesföreläggandet och ev socanmälan i så fall..
  • Anonym (öh...)
    carlssonanna skrev 2017-11-21 21:24:57 följande:
    Varför åker ni inte kunde jullovet om det nu är i början av året ni ska åka iväg?

Billiga resor är ju knappast giltigt skäl för ledighet.
    Du behöver inte citera mig, inte jag som är ts ;)
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:28:28 följande:
    Inget mer än att resor ska göras under lov.
    Vilket jag i och för sig håller med om... Loven är många och långa, och skoldagarna är viktiga.
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:31:31 följande:
    Men nu går inte det.

Rektorn nekade tom lillebror som inte ens har skolplikt.
    Fast rektorn har inget att göra med någon som inte har skolplikt.. 
    Eller är det nästa termin eller nästa höst ni tänkte resa förresten?
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:36:12 följande:
    Nästa termin, i januari.

Vi måste ansöka om ledighet för honom också, men trodde det var mer en rutingrej än att de faktiskt skulle neka.
    Är det f-klass kan de inte neka just nu tror jag, för f-klassen är inte obligatorisk. Den blir obligatorisk fr.o.m. ht 2018.
  • Anonym (öh...)
    Anonym (mmm) skrev 2017-11-21 21:49:49 följande:
    Jag är också lärare. Hur kan ni få bevilja 10 dagar? Jag blev nyfiken för vi får bevilja 3 dagar och så har det varit under alla mina 24 år som lärare. 
    Det är vår rektor som delegerat det till oss. Innan var det 5 dagar vi fick och sedan rektorn, men sen delegerade han till oss att vi får bevilja upp till 10 dagar/läsår. Jag har jobbat som lärare i 11 år, och 3 år på min nuvarande arbetsplats men  på min förra arbetsplats fick vi pedagoger bevilja 5 dagar och därefter var det rektorn.
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Förskoleklass) skrev 2017-11-21 22:00:07 följande:

Stämmer att det inte är skolplikt i förskoleklass, men har du tackat ja till platsen är det obligatoriskt och inte möjligt att ta ledigt hur som. Precis som i skolan.

För att besvara din fråga: Bor du i min kommun blir det en fråga för förvaltningsrätten och ni riskerar vite. Inte helt ovanligt.

Sanning med modifikation anser jag. När min dotter gick i f-klassen var det så att vi var tvungna att lämna in ledighetslappar men allt beviljades.Att de ville ha in lappar hade mer att göra med att få in den rutinen typ
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 22:13:29 följande:
    Det är verkligen inte samma sak som att en sex- och en sjuåring får ledigt från skolan.
    Men du säger att ni hemskolat vid "flera" gånger? Hur kan ni gjort det när ni har ett barn i f-klass och ett i ettan och det bara är november?? 
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 22:19:35 följande:

Hon går i tvåan. Började ett år tidigare med sina kompisar från förskolan.

Men ändå.. Hemskolat några gånger när hon gått i skolan så kort tid.. Vem beslutade om det? Tror det är där skon klämmer och anledningen till att ni inte får ledigt nu.
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-22 07:33:06 följande:

Vi kommer självklart inte vara hos hen hela vistelsen, vi har en stor släkt som vi inte träffat på länge som vi tänkte passa på att träffa samtidigt eftersom vi är borta så sällan.

Vi får inte ta semester under julen, så ni kan sluta fråga om det.

Och hemskolningen har INGET med det här att göra.

Jo för det kan vara därför rektor nekar ledigheten..
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-22 07:42:29 följande:
    Kan du lägga ner? Jag säger ju att det inte har med det att göra, så antingen tror du mig eller så kan du sluta skriva.
    Jag säger inte att det är så, men har stor erfarenhet av föräldrar och familjer som inte kan se sin del i varför rektor agerar som hen gör.
Svar på tråden Skolan nekar ledighet