Inlägg från: Anonym (Tid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tid)

Huggande valp! hjälp!

ungkvinna1 skrev 2017-11-21 22:29:59 följande:

Med arg syftar jag på att han morrar.

Det jag belönar är att han släpper handen och väljer att bita i en leksak istället. Jag har tagit efter Fredrik Steens råd vilket är att ta en godis och bryta fokuset, vilket inte ska vara samma som belöning.

Jag har testat ryggsäcken och det fungerade 1 gång! När han är uppspelt kan jag inte med att tvångshålla honom (om det är det du menar?)

Han är en bebis som bara har bott med dig under en veckas tid. Bestraffa honom inte. Ta fram en leksak som han kan få bita på. Ändra hans fokus från dig till leksaken. Att testa ryggsäcken eller vilken uppgift som helst kräver mycket tålamod och många repetitioner. En gång är ingen gång. Hans mun kan klia pga tänderna. Ha tålamod och lek med honom.
  • Anonym (Tid)
    ungkvinna1 skrev 2017-11-21 23:29:17 följande:

Hej och tack för ett bra svar.

Som du säger har han bara bott här en vecka. Jag ska fortsätta att öva kontakt med honom, mysa och leka. Kommer även att boka in en valpkurs.

Tycker bara det är obehagligt att han "hugger" och det har jag inte stött på tidigare och jag har missuppfattat det som aggressivitet. Kommer absolut inte bestraffa honom eller smälla till honom vilket andra har indikerat, i min mening går ledarskap ut på att bilda ett förtroende till varandra och detta sker i första hand inte genom bestraffning. Ska tänka på att en vecka är väldigt kort tid.

Mvh

Tack snälla du. :) Det finns en viktig sak som du ska tänka på förutom att låta busen få landa och bli trygg i sin nya flock. Det är att du måste tänka ut vilka regler som du vill att hunden ska följa, utan undantag. Det är lätt att släppa på tyglarna när valpen är liten och söt men man måste hela tiden komma ihåg att fundera på om man kommer att vilja att hunden gör den saken /har det beteendet hela livet. Det är toppen att du har anmält dig till kurs. Det kommer att gå bra för er. När hunden är trygg med dig kan du börja utmana honom med att tex sitta på stan och bara se människor och hundar passera. Eller att testa gå på klinkergolv, galler (som ofta finns utanför trappor i trapphus ), sitta och titta på bilar som kör mm. Helt enkelt vänja valpen med verkliga livet. Ta det väldigt lugnt och steg för steg så kommer det att bli bra. Grattis till din nya bästa vän!
Svar på tråden Huggande valp! hjälp!