• Äldre 22 Nov 13:59
    2123 visningar
    18 svar
    18
    2123

    Vinterjackor för oss små

    Hej!

    Nu är det vinterjackssäsong. Jag har varit i måånga affärer och provat MEN allt är så stort på mig jackorna sitter som tält!! :(
    Jag är 154 och väger 45 kg - alltså en riktigt liten minimänniska.

    Någon annan mini där ute som knäckt vinterjackskoden?

  • Svar på tråden Vinterjackor för oss små
  • Stårsc­han
    Äldre 22 Nov 14:05
    #1

    Det här är kanske en dum fråga - men hur sitter jackorna i storlek 158?

  • Äldre 22 Nov 14:15
    #2
    Stårschan skrev 2017-11-22 14:05:31 följande:

    Det här är kanske en dum fråga - men hur sitter jackorna i storlek 158?


    Menar du på barnavdelningen? Det här låter nog ganska dumt men jag kan inte förmå mig att gå till barnavdelningen och prova kläder pga skam. Kikat runt lite där och kläderna ser ju helt ok ut men alltså fy faan. :P
  • Anonym (inter­net)
    Äldre 22 Nov 14:23
    #3
    +1
    pärlglans skrev 2017-11-22 14:15:19 följande:

    Menar du på barnavdelningen? Det här låter nog ganska dumt men jag kan inte förmå mig att gå till barnavdelningen och prova kläder pga skam. Kikat runt lite där och kläderna ser ju helt ok ut men alltså fy faan. :P


    Beställ på internet?
  • Stårsc­han
    Äldre 22 Nov 14:24
    #4

    Ja, jag menar givetvis på barnavdelningen. Priserna är ju lägre också (alltid nåt!). Och jag tänker att man får ju anpassa sig efter den storlek som man faktiskt har. Det finns många som fortfarande är barn men som tvingas leta kläder på vuxenavdelningarna för att de är för stora för barnkläder. Inte alltid roligt det heller, men vad gör man.

  • Äldre 22 Nov 14:31
    #5
    Anonym (internet) skrev 2017-11-22 14:23:53 följande:
    Beställ på internet?
    Orkar inte beställa endast för att prova.
  • Äldre 22 Nov 14:33
    #6
    Stårschan skrev 2017-11-22 14:24:41 följande:

    Ja, jag menar givetvis på barnavdelningen. Priserna är ju lägre också (alltid nåt!). Och jag tänker att man får ju anpassa sig efter den storlek som man faktiskt har. Det finns många som fortfarande är barn men som tvingas leta kläder på vuxenavdelningarna för att de är för stora för barnkläder. Inte alltid roligt det heller, men vad gör man.


    Sant! Kanske kan prova en snabbis i lokala centrumet när det inte är så mycket folk....haha ser framför mig hur säljaren ba: "vuxenavdelningen är åt det hållet". :D
  • Äldre 22 Nov 14:37
    #7

    Jag är lite längre än dig, men väger inte mer. Har också "barnstorlek". Jag löser det genom att köpa kläder i/från Japan..... 

    Om du inte orkar beställa på nätet så är det nog barnavdelningen som gäller.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 22 Nov 15:05
    #8
    Aniiee skrev 2017-11-22 14:37:51 följande:

    Jag är lite längre än dig, men väger inte mer. Har också "barnstorlek". Jag löser det genom att köpa kläder i/från Japan..... 

    Om du inte orkar beställa på nätet så är det nog barnavdelningen som gäller.


    Vilka japanska butiker brukar du handla från?
  • Stårsc­han
    Äldre 22 Nov 15:17
    #9
    pärlglans skrev 2017-11-22 14:33:24 följande:
    Sant! Kanske kan prova en snabbis i lokala centrumet när det inte är så mycket folk....haha ser framför mig hur säljaren ba: "vuxenavdelningen är åt det hållet". :D
    En säljare som vill behålla sina kunder säger nog knappast något så dumt, hoppas jag. Du har ju inget att skämmas för, eller hur? Du är bara född några decennier för sent. Hade detta varit på 70-talet hade du varit av helt normal damstorlek.

    (Jag som i moderna fall har storlek 38-40 på kjolar skulle sy en kjol efter ett 70-talsmönster. För att det skulle stämma med mina mått fick jag klippa ut efter storlek 46...)
  • Äldre 22 Nov 15:27
    #10
    Stårschan skrev 2017-11-22 15:17:27 följande:
    En säljare som vill behålla sina kunder säger nog knappast något så dumt, hoppas jag. Du har ju inget att skämmas för, eller hur? Du är bara född några decennier för sent. Hade detta varit på 70-talet hade du varit av helt normal damstorlek.

    (Jag som i moderna fall har storlek 38-40 på kjolar skulle sy en kjol efter ett 70-talsmönster. För att det skulle stämma med mina mått fick jag klippa ut efter storlek 46...)
    Nä, det är mer mina vilda fantasier som skenar iväg. Men intressant! Svenska folket blir alltså längre och längre. Ska göra mig själv modig och kika lite på barnavdelningen på Intersport imorgon. :) 
  • Äldre 22 Nov 15:37
    #11

    Du är lika stor (eller liten) som min 13-åring. Hon har inte längre ett barns kropp så jag köper det jag kan åt henne på vuxenavdelningen just för passformen på strl 158 inte alltid är strålande.

    Nu beror det ju på hur stora jackor man trivs i men följande har fungerat på henne utan att se på tok för stort ut. Hon väger dessutom något mindre än dig.

    Tunn dunjacka från everest strl XS
    Regnkläder från marmot strl XS (de har dessutom XS i short och long på regnbyxor).

    Beror ju helst på vad du tänkt dig för stuk men HM har ju sin serie Diveded som är små i storlekarna och dessutom går åtminstone så lågt som 34. 

    Gillar du mer sportigt stuk så försök hitta märken som är riktade mot långdistansare/skidåkare som inte alltid är kända för att se ut som sumobrottare i kroppen :)  Har köpt jackor av märket fischer en gång till mina föräldrar och de var galet små i storlek och är det någon gång jag själv behöver medium så är det på just sportkläder mot den typen av idrotter. Kan ju finnas något där.

  • Äldre 22 Nov 15:39
    #12
    cosinus skrev 2017-11-22 15:37:31 följande:

    Du är lika stor (eller liten) som min 13-åring. Hon har inte längre ett barns kropp så jag köper det jag kan åt henne på vuxenavdelningen just för passformen på strl 158 inte alltid är strålande.

    Nu beror det ju på hur stora jackor man trivs i men följande har fungerat på henne utan att se på tok för stort ut. Hon väger dessutom något mindre än dig.

    Tunn dunjacka från everest strl XS
    Regnkläder från marmot strl XS (de har dessutom XS i short och long på regnbyxor).

    Beror ju helst på vad du tänkt dig för stuk men HM har ju sin serie Diveded som är små i storlekarna och dessutom går åtminstone så lågt som 34. 

    Gillar du mer sportigt stuk så försök hitta märken som är riktade mot långdistansare/skidåkare som inte alltid är kända för att se ut som sumobrottare i kroppen :)  Har köpt jackor av märket fischer en gång till mina föräldrar och de var galet små i storlek och är det någon gång jag själv behöver medium så är det på just sportkläder mot den typen av idrotter. Kan ju finnas något där.


    Tack för tips! :)
  • Anonym­5667
    Äldre 22 Nov 19:49
    #13

    Jag handlar också på barnavdelningen ibland varför ska det vara pinsamt? Jag är 167 och smal bara. Min kompis som är 147 handlar också där. Ingen kommer titta på dina kläder o ba ?hon har ju barnkläder på sig?. Men testa och gå o kolla bara.

  • Anonym (Bs)
    Äldre 22 Nov 19:51
    #14

    Jag har samma mått som dig. Fjällräven har xxs jackor. Visserligen dyra men de håller läääänge

  • Äldre 22 Nov 20:35
    #15

    Bikbooks kläder är väl väldigt små i storlek? Xs/s där kanske passar? Annars som någon annan tipsade om är hm:s devided också lite mindre.

  • Anonym (Finns­)
    Äldre 22 Nov 20:53
    #16

    Naturkompaniet, Addnature och liknande har massor till både barn och vuxna. Superdry köper jag till mina barn (12 och 14 år), XS på dam funkar toppen. XS/S på Hollister.

  • Äldre 23 Nov 20:01
    #17
    Anonym5667 skrev 2017-11-22 19:49:25 följande:

    Jag handlar också på barnavdelningen ibland varför ska det vara pinsamt? Jag är 167 och smal bara. Min kompis som är 147 handlar också där. Ingen kommer titta på dina kläder o ba ?hon har ju barnkläder på sig?. Men testa och gå o kolla bara.


    Haha nä det är nog bara spöken i mitt huvud :) Men kul att höra fler som kikar in på barnavdelningen!
  • Äldre 23 Nov 20:03
    #18
    Anonym (Bs) skrev 2017-11-22 19:51:02 följande:

    Jag har samma mått som dig. Fjällräven har xxs jackor. Visserligen dyra men de håller läääänge


    Bubbel85 skrev 2017-11-22 20:35:28 följande:

    Bikbooks kläder är väl väldigt små i storlek? Xs/s där kanske passar? Annars som någon annan tipsade om är hm:s devided också lite mindre.


    Beställde precis en jacka i storlek 32 från Divided idag! Storleken var slut i butik men provade stl 34 som nääästan satt som en smäck :)

Svar på tråden Vinterjackor för oss små