• Mammatillnova

Måltidsplan/sluta amma/inte nöjd när vi ger välling. Gröt? 7månders bebis

Jag vill komma bort ifrån amningen successivt utan att min lilla juvel skall bli besviken och utan att tuttarna skall sprängas. Jag tycker även det är svårt att veta hur ofta, hur mycket och vad för mat man skall ge. Hon är lite strulig med flaskan både när det gäller vanlig dryck eller välling. Liksom trycker den till munnen, tar någon/några klunkar och sedan trycker hon den nedåt. Samtidigt så liksom krafsar hon på flaskan xD jag förstår inte?! Har pumpat ur bröstmjölk till flaska två ggr å då har hon ätit/druckit lugnt och fint.

Måltidsplanen för skrållan ser idag ut såhär.

5/6.00 - amning

9/9.30 - en portion gröt + bebispärondryck utspätt med vatten. Sempers päron och äppelgröt

12.45/13.00 - mat. Antingen hemlagat eller barnmatsburk, ca 1dl kanske. Bebispärondryck utspätt med vatten

13.40/14.00 - amning

17.00 - amning

19.30/20.00 - 110ml välling(sempers havrevälling). Har vi börjat med men skrållan är strulig med flaskan så ibland blir det bara hälften(strular men dricker oftast någon/några klunkar vid frukost och lunch)

Och efter välling lite amning för att komma till ro.

Massor med goda råd och bra tips tack! ????

• Svar på tråden Måltidsplan/sluta amma/inte nöjd när vi ger välling. Gröt? 7månders bebis
  • Lena

Om du ska fasa ut amning redan nu gå över till ersättning och inte mer mat (absolut inte mer välling)

• Lena

Ersättning och amning är fullvärdig mat för bebisar det är inte välling

• Mammatillnova

Men om vi vill få bort amningen på kvällen och ge välling då?

Du skrev nåt om att man inte skall ge mat heller?!

• Fru Ve
    Lena skrev 2017-11-22 16:15:23 följande:

Ersättning och amning är fullvärdig mat för bebisar det är inte välling

Fast barn är ju olika och för många går det ju bra att successivt börja gå över till riktigt mat efter 6 månaders ålder utan att introducera ersättning. Det är ju inget FEL i att ge ersättning till ett barn som är 6-12 månader men det är heller inget måste.

Jag började ge smakisar vid 4 månader och mat/gröt i försiktigt ökande mängd efter 6 månader. Jag tycker det låter bra som du gör TS, men du kan ju börja ge mat till middag vid kl.17 också om du vill minska/sluta amma. Sen när du gjort det ett par veckor så ge frukt/gröt också till mellis istället för amning.

Min son är snart 9 månader nu och han äter bara mat/gröt på dagtid/kvällstid men jag ammar också på natt och tidig morgon. Vi ger ingen ersättning och har aldrig gjort.
  • Anonym (.)

Jag förstår inte varför du ger pärondryck. Bättre med vanligt vatten för att inte vänja sig vid diverse smaksatta drycker. Jag skulle föreslå ersättning istället för välling.

• Mammatillnova

Okej. TS? ????

Glömde skriva att hon får typ 10-12babyskedar fruktpuré direkt efter lunch som en liten efterrätt.

Alltså. Mat är ju bara mat och inget farligt. Är det ?BARA kasta in? mellisar och middag eftersom vi är igång med maten nu eller ska man vänja in de i små portioner också?

Har du nå tips ang flaskstrulet?

• Mammatillnova

Okej Anonym(.) vad gör ersättning bättre än välling? Kan man inte prova gröt istället Iochmed flaskstrulet och kanske längre mättnad under natten?

• Fru Ve
    Mammatillnova skrev 2017-11-22 16:35:42 följande:

Okej. TS? ????

Glömde skriva att hon får typ 10-12babyskedar fruktpuré direkt efter lunch som en liten efterrätt.

Alltså. Mat är ju bara mat och inget farligt. Är det ?BARA kasta in? mellisar och middag eftersom vi är igång med maten nu eller ska man vänja in de i små portioner också?

TS = trådstartaren

Jag har gett både mat och mellis/gröt i mindre mängder och sen ökat dag för dag. I början ammade jag före eller efter varje måltid med vanlig mat. Huvudsaken är att barnet inte blir förstoppad, det ser du ju. För oss har det varit bra att ge fruktpuré i samband med varje måltid, då bajsar han flera gånger per dag och mår bra.

Ditt barn kanske inte är så förtjust i välling? Man måste inte ge det, gröt går lika bra. Vill du ge flaska istället för att amma kan du ju naturligtvis testa med ersättning istället för välling. Till mina två stora barn gav vi först flaska med ersättning blandat med välling för att vänja vid smaken, och sen minskade vi på ersättningen. Men varken flaska eller välling är ett måste. Man kan gå över på bara mat och gröt. Men det får ju gå i barnets takt. Jag ammar min son bara nu när jag och han har lust, det kan bli 2-4 gånger per dygn. Ammar inte för matens skull utan för trygghet och att han ska somna. Så det tycker jag är skönt att amma helt utan krav!
  • möjligt
    Mammatillnova skrev 2017-11-22 16:35:42 följande:

Okej. TS? ????

En så liten ska börja vänja sig vid mat men rekommenadtionen är att de fortfarande bör ha ersättning/bröstmjölk som sin basföda då detta ger en kaloririk och näringsrik bas. En bebis som är så liten kan inte nödvändigtvis tillgodogöra sig all mat du får i den då dess mage inte är helt mogen och redo än.

Du kan läsa mer om det på 1177

Och kanske satsa på ersättning istället för välling?

www.1177.se/Skane/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Mat-till-barn-upp-till-ett-ar/
Svar på tråden Måltidsplan/sluta amma/inte nöjd när vi ger välling. Gröt? 7månders bebis