• ldb

    Ni som är föräldralediga

    Hur mkt får ni ut av försäkringskassan efter skatt?

    Jag har en årsinkomst på 300.000 och nu när jag väljer föräldrapenning så ska jag bara få ett 11.500 efter skatt i månaden om jag tog måndag till söndag. Stämmer detta är de så lågt?

  • Svar på tråden Ni som är föräldralediga
  • Carambolan

    Det låter lite väl lågt. Säker på att du fick med en hel månad? Tror brytdatum för betalning är 16-15, inte första till sista.

  • Anotherone

    Tror inte heller att det avser full månad. Kolla på dina sidor vad som ligger för utbetalning och se om du kan få ihop det.

  • ldb

    Det verkar jätte klyddigt för vist är de samma betalning som när man vävar? När jag vabbar med min dotter så får jag ju 800 per dag minus skatt

  • tjejenA

    Min årslön är lite under 400 t och jag fick lika mycket som du fast för 5 dagar i veckan. Dom har ett tak som är max och då spelar det ingen roll om man tjänar massor med att jobba. Tyckte också det var väldigt konstigt. Så egentligen tjänar man på att den som har minst lön stannar hemma med barnen.

  • Carambolan
    tjejenA skrev 2017-11-22 22:11:05 följande:

    Min årslön är lite under 400 t och jag fick lika mycket som du fast för 5 dagar i veckan. Dom har ett tak som är max och då spelar det ingen roll om man tjänar massor med att jobba. Tyckte också det var väldigt konstigt. Så egentligen tjänar man på att den som har minst lön stannar hemma med barnen.


    Taket för föräldrapenning är 443 000 kr så det är inte det som ställer till det för varken dig eller TS.
  • nnnnnnnn
    tjejenA skrev 2017-11-22 22:11:05 följande:
    Min årslön är lite under 400 t och jag fick lika mycket som du fast för 5 dagar i veckan. Dom har ett tak som är max och då spelar det ingen roll om man tjänar massor med att jobba. Tyckte också det var väldigt konstigt. Så egentligen tjänar man på att den som har minst lön stannar hemma med barnen.
    Nej, inte om:

    * Båda ligger under taket, då tjänar man i de flesta fall på att dela SGI-dagarna, tex genom att båda jobbar 50% och den med högst SGI tar ut helgdagarna om man inte klarar sig på 50% lön + 2,5 SGI-dagar per person.

    * SKiljer det mycket i SGI så bör man tänka på att man får ut mest från FK om den som har högst SGI tar ut flest SGI-dagar, man kan även jobba under tiden tex jobba 80% och ta ut fre+lör+sön, eller skippa semestern och ta SGI-dagar under dessa veckor istället (eller ta 2 semesterdagar + 5 SGI-dagar/vecka under "semestern"), den som jobbar 100% kan ta ut SGI-dagar om denne har 5 dagar arbetsfri tid tex klämdagar runt helger/röda dagar osv.


Svar på tråden Ni som är föräldralediga