• Johan111

    Försäkringskassan och föräldrapenning, varierande lön , 240 dagar.. förvirring

    Då var det dags. Första barnet på g och sitter nu i samma djungel som många andra med Försäkringskassans regler om föräldrapenning. Nytt och ovant för mig då jag hittills aldrig haft något öht att göra med FK.

    Tänkte höra om någon här har tillräckligt bra koll på FKs regler för att svara på vad som gäller i min nuvarande situation. Det jag inte riktigt begriper är hur FK tillämpar 240dagars-regeln.

    Beräknad födsel 12e feb 2018. Jag har jobbat heltid senaste 7 åren framtills feb 2017 då jag lämnade min anställning för att starta eget (AB). Bolaget startades några dagar senare samma månad, men registrerades som arbetsgivare först i april och betalade ut min första lön i maj. Och på den vägen har det varit sedan dess - jobbat heltid i bolaget hittills. Trodde jag hade koll på allt och att det räckte med att ta ut tillräckligt med lön för året för att kvalificera för sgi-baserad föräldrapenning.

    Hade förstås missat regeln om att man i FKs ögon behövt vara anställd 8 mån i följd med SGI.

    Nu är det som tur är mer än 8 månader (240 dagar) mellan maj och feb, så jag borde väl ändå klara gränsen, men lite på håret.

    Problem 1 är nu att min hustru fått havandeskapsförgiftning och en del annat som gör att barnet behöver plockas ut i förtid - redan nu i nov/dec. Hur blir med FK och 240dagarsregeln när barnet nu blir fött för tidigt?

    Problem 2 är att vi i företaget i september bytte löneutbetalningsdag till början av månaden för att matcha datum för när våra kunder betalar oss. Detta har dock medfört att jag inte har någon löneutbetalning i slutet av september, utan istället en större utbetalning i början av oktober. Säg nu inte att FK klankar ner på detta..

    Någon som har bra koll på hur FK tillämpar för situationen ovan?

  • Svar på tråden Försäkringskassan och föräldrapenning, varierande lön , 240 dagar.. förvirring
  • Seven Costanza

    För 240-dagarsregeln räknar FK på det datum som är mest fördelaktigt för föräldern beroende på vad det gäller, dvs i ert fall borde de räkna på beräknat förlossningsdatum istället för faktiskt förlossningsdatum. Det med löneutbetalningar vet jag tyvärr inte.

Svar på tråden Försäkringskassan och föräldrapenning, varierande lön , 240 dagar.. förvirring