• Anonym (Vad gäller)

Lån, bodelning, lösa ur

Jag och min man ska separera. Huset vi bor i är hans. Alla lån och allting står på honom. Inför vår kommande skilsmässa är det jag som ska flytta. Vad är det som gäller då? Ska han ändå lösa ut mig och hur räknar vi ut vad han ska betala mig? Jag känner att jag har hjälp öka värdet på huset i och med renovering och så. Han har sagt att han ska betala mig halva vinsten på huset om han säljer det inom en viss framtid, men det känns inte rätt. Då kan han lika gärna lura mig eller aldrig flytta eller så och då står jag helt utan pengar, för någonting. Samtidigt vill jag inte kräva honom på pengar för jag är rädd för att det gör oss ovänner.

Vill ha kött på benen innan jag tar upp något med honom för han lär inte gilla tanken på att betala mig för någonting dom är hans.

När man gör en bodelning, säger dom då vad som är min rätt?

• Svar på tråden Lån, bodelning, lösa ur
  • Anonym (...)

Om ni inte har skrivit äktenskapsförord, eller huset ärvt som enskild egendom så är grundregeln att även fastigheter ska ingå som giftorättsgods. Hur ni sen väljer att dela upp det är ju dock upp till er, men du har troligtvis rätt att bli utlöst, vilket inte är samma sak som att du har rätt halva husets värde rakt av.

Alla era tillgångar och skulder läggs ihop och ni delar det som finns kvar på hälften i princip. Så lån på hus, studieskulder o.s.v ska ju avräknas.

• Kjell2
    Anonym (Vad gäller) skrev 2017-11-23 09:23:10 följande:

Jag och min man ska separera. Huset vi bor i är hans. Alla lån och allting står på honom. Inför vår kommande skilsmässa är det jag som ska flytta. Vad är det som gäller då? Ska han ändå lösa ut mig och hur räknar vi ut vad han ska betala mig? Jag känner att jag har hjälp öka värdet på huset i och med renovering och så. Han har sagt att han ska betala mig halva vinsten på huset om han säljer det inom en viss framtid, men det känns inte rätt. Då kan han lika gärna lura mig eller aldrig flytta eller så och då står jag helt utan pengar, för någonting. Samtidigt vill jag inte kräva honom på pengar för jag är rädd för att det gör oss ovänner.

Vill ha kött på benen innan jag tar upp något med honom för han lär inte gilla tanken på att betala mig för någonting dom är hans.

När man gör en bodelning, säger dom då vad som är min rätt?

Om vi antar att ni varit ett par länge, inget äktenskapsförord finns, ingen enskild egendom från arv eller gåva.

Först, så länge ni är överrens kan ni bodela hur ni vill. 

Ett inte allt för ovanligt sätt att räkna och som det brukar bli  om det landar i domstol är om han ska bo kvar

Han tar över huset och hela lånet 
    Han löser ut dig för summa av uppskattat nuvärde på huset minus lånet minus en fiktiv försäljningsomkostnad, allt delat med två

Så om huset är värt 2 000 000 kr, lånet på 1 000 000 kr, fiktivt mäklararvode 80 000 kr, fiktiv vinstskatt 100 000 blir det (2 000 000 - 1 000 000 - 80 000 - 100 000)/2 = 410 000 kr som han ska ge dig.

Skulle avråda för klausuler som att han betalar dig vid en framtida försäljning. Bättre då att han ger dig en del summa nu och resten via avbetalning på en skuldsedel.

Svar på tråden Lån, bodelning, lösa ur