nonameleft skrev 2017-11-23 10:06:17 följande:
Inte alls omöjligt att tappa 5 kilo på 5 veckor. Det är inte rekommenderat att tappa mer än så. Kosthållningen verkar ju bra även om det är svårt bekräfta exakt eftersom du inte går in på detaljer. För att få en extra boost skulle du kanske kunna köra 5:2 under de här veckorna. 5 av veckans dagar äter du som du beskrivit ovan och 2 av veckodagarna fastar du med maxintag på 500kcal/dag.
Kan du undvika bilen och ta dig fram på något annat sätt istället? Se till att maximera vardagsmotionen så mycket som möjligt och välj att gå eller cykla istället för bil varje gång det är möjligt. Ta alltid trappor istället för rulltrappa eller hiss osv osv.
Jag är tvåbarnsmamma med heltidsjobb och då mannen jobbar i ett annat land så lever jag som ensamstående mesta delen av tiden och därför måste jag verkligen optimera min tid för att få in träning. Hinner jag inte till gymmet ja då tränar jag hemma antingen innan barnen vaknat på morgonen eller när de har somnat på kva¨llen. Med några få gymredskap hemma kan du göra massor av övningar.
Löpning är bra men tänk på att om du vill forma om kroppen och dessutom få upp din energiförbrukning så behöver du styrketräna också.
Vi bor på landet och har 6 km till närmaste busshållplats så det är inte helt enkelt att unvika bilen. Visst kunde jag cykla till bussen, men då jag har 13 mil till jobbet skulle det helt enkelt ta för lång tid (cykla 6 km, buss 0,5 h, gå 1 km till tåget, tåg 50 minuter, byta tåg, tåg 10 minuter, gå 2,5 km). Jag jobbar dock hemifrån 2 dagar per vecka så då har jag ju mera tid. Nu till vintern är det kanske inte ett alternative, men skall absolut försöka börja cykla mera till våren. En liten utmaning bara att föra barnen till dagis med cykel (6,5 km) då vägen är smal och slingrig utan cykelväg och relativt livligt trafikerad.
På jobbet ringer jag aldrig någon kollega i samma hus (stort hus och mycket trappor) utan försöker gå så mycket som möjligt. Ibland går jag även ut och går på lunchen. Jag tycker ju om att röra på mig och är av naturen en ganska aktiv människa. Sitter aldrig på soffan utan är i farten mest hela tiden.
Du har absolut rätt i att jag borde styrketräna också. Just nu är jag bara så trött och helt utan energi, men jag fattar ju själv att min låga energinivå beror på att jag inte rör på mig tillräckligt. Min man studerar för tillfället på annan ort 55 mil bort. Han är dock inte där varje vecka, men de veckor han är hemma jobbar han som vanligt (vart fjärde dygn + egen firma). Mina dagar börja oftast kl. 5 för att hinna ta hand om barn, hundar och hästar (vi har stall hemma). Jag jobbar heltid så på kvällarna är jag bara så jäkligt trött. Har ständigt dåligt samvete för att jag inte hinner motionera, inte hinner träna mina hästar som jag borde och inte hinner sköta hemmet tillräckligt bra. Allt har blivit som en ond cirkel och då tar jag lätt till att tröstäta. Det är dock slut med det nu och nu ska jag gå ner i vikt!