• Anonym (trött)

Gå ner 5 kg på 5 veckor, går det?

Jag har gått upp en hel del i vikt under hösten och mår väldigt dåligt över det. Har egentligen aldrig kommit ner till min idealvikt sedan graviditeterna, men nu har det helt spårat ut och jag mår verkligen inte bra. Har svårt att hitta tid för att ta hand om mig själv, men nu måste jag få till stånd en förändring för att må bättre.

Jag har nu satt som mål att gå ner 5 kg på 5 veckor (började på söndagen så lagom till jul alltså). Är det ens realistiskt? Jag har lämnat bort alla godsaker. Till frukost äter jag havregrynsgröt med lite bär. Lunch sallad eller soppa. Eventuellt en frukt på eftermiddagen. Middag äter vi tillsammans hela familjen och då försöker jag att äta mest grönsaker och proteiner. Dricker bara te och vatten, ingen alkohol. Matbiten upplever jag att jag har relativt bra under kontroll.

Motionsbiten har jag dock svårt att hitta tid till. Jag springer 3 gånger i veckan 5 kilometer. Därtill försöker jag promenera mellan 0,5 och 1 h per dag. Utöver det så rör jag på mig främst med barnen och så rider jag när jag hinner (blir max 3 gånger i veckan). Jag har ett stillasittande jobb och sitter mycket i bil så vet inte riktigt var jag skall hitta tiden till att ta hand om mig själv.

Så min fråga är egentligen ifall det alls är realistiskt att gå ner 5 kg på 5 veckor och så tar jag gärna emot tips på hur man kan röra på sig mera tillsammans med barnen så att man på riktigt blir svettig.

• Svar på tråden Gå ner 5 kg på 5 veckor, går det?
  • nonameleft

Inte alls omöjligt att tappa 5 kilo på 5 veckor. Det är inte rekommenderat att tappa mer än så. Kosthållningen verkar ju bra även om det är svårt bekräfta exakt eftersom du inte går in på detaljer. För att få en extra boost skulle du kanske kunna köra 5:2 under de här veckorna. 5 av veckans dagar äter du som du beskrivit ovan och 2 av veckodagarna fastar du med maxintag på 500kcal/dag.

Kan du undvika bilen och ta dig fram p
    å något annat sätt istället? Se till att maximera vardagsmotionen så mycket som möjligt och välj att gå eller cykla istället för bil varje gång det är möjligt. Ta alltid trappor istället för rulltrappa eller hiss osv osv.

Jag är tv
    åbarnsmamma med heltidsjobb och då mannen jobbar i ett annat land så lever jag som ensamstående mesta delen av tiden och därför måste jag verkligen optimera min tid för att få in träning. Hinner jag inte till gymmet ja då tränar jag hemma antingen innan barnen vaknat på morgonen eller när de har somnat på kva¨llen. Med några få gymredskap hemma kan du göra massor av övningar. 

Löpning är bra men tänk p
    å att om du vill forma om kroppen och dessutom få upp din energiförbrukning så behöver du styrketräna också.

• Anonym (trött)
    nonameleft skrev 2017-11-23 10:06:17 följande:

Inte alls omöjligt att tappa 5 kilo på 5 veckor. Det är inte rekommenderat att tappa mer än så. Kosthållningen verkar ju bra även om det är svårt bekräfta exakt eftersom du inte går in på detaljer. För att få en extra boost skulle du kanske kunna köra 5:2 under de här veckorna. 5 av veckans dagar äter du som du beskrivit ovan och 2 av veckodagarna fastar du med maxintag på 500kcal/dag.

Kan du undvika bilen och ta dig fram på något annat sätt istället? Se till att maximera vardagsmotionen så mycket som möjligt och välj att gå eller cykla istället för bil varje gång det är möjligt. Ta alltid trappor istället för rulltrappa eller hiss osv osv.

Jag är tvåbarnsmamma med heltidsjobb och då mannen jobbar i ett annat land så lever jag som ensamstående mesta delen av tiden och därför måste jag verkligen optimera min tid för att få in träning. Hinner jag inte till gymmet ja då tränar jag hemma antingen innan barnen vaknat på morgonen eller när de har somnat på kva¨llen. Med några få gymredskap hemma kan du göra massor av övningar. 

Löpning är bra men tänk på att om du vill forma om kroppen och dessutom få upp din energiförbrukning så behöver du styrketräna också.

Vi bor på landet och har 6 km till närmaste busshållplats så det är inte helt enkelt att unvika bilen. Visst kunde jag cykla till bussen, men då jag har 13 mil till jobbet skulle det helt enkelt ta för lång tid (cykla 6 km, buss 0,5 h, gå 1 km till tåget, tåg 50 minuter, byta tåg, tåg 10 minuter, gå 2,5 km). Jag jobbar dock hemifrån 2 dagar per vecka så då har jag ju mera tid. Nu till vintern är det kanske inte ett alternative, men skall absolut försöka börja cykla mera till våren. En liten utmaning bara att föra barnen till dagis med cykel (6,5 km) då vägen är smal och slingrig utan cykelväg och relativt livligt trafikerad.

På jobbet ringer jag aldrig någon kollega i samma hus (stort hus och mycket trappor) utan försöker gå så mycket som möjligt. Ibland går jag även ut och går på lunchen. Jag tycker ju om att röra på mig och är av naturen en ganska aktiv människa. Sitter aldrig på soffan utan är i farten mest hela tiden.

Du har absolut rätt i att jag borde styrketräna också. Just nu är jag bara så trött och helt utan energi, men jag fattar ju själv att min låga energinivå beror på att jag inte rör på mig tillräckligt. Min man studerar för tillfället på annan ort 55 mil bort. Han är dock inte där varje vecka, men de veckor han är hemma jobbar han som vanligt (vart fjärde dygn + egen firma). Mina dagar börja oftast kl. 5 för att hinna ta hand om barn, hundar och hästar (vi har stall hemma). Jag jobbar heltid så på kvällarna är jag bara så jäkligt trött. Har ständigt dåligt samvete för att jag inte hinner motionera, inte hinner träna mina hästar som jag borde och inte hinner sköta hemmet tillräckligt bra. Allt har blivit som en ond cirkel och då tar jag lätt till att tröstäta. Det är dock slut med det nu och nu ska jag gå ner i vikt!

• Anonym (Marco)

Visst, det är fullt möjligt. En del av tappad vikt kommer att vara vätska förstås, men äter du disciplinerat kommer du att tappa vikt. 5:2 funkade inte för mig, inte ett dugg. Jag fick blodtrycksfall eller något liknande de dagar jag åt lågkalorier.
    Det som verkligen har hjälpt är följande kost efter tips från tränare på mitt gym:
    Frukost 2 surdegsknäcke med pålägg av liten klick Kalles kaviar som smör, ettskivat halvt kokt ägg på vardera mackan och klippt persilja över. Kaffe eller te.

Lunch  150 g stekt eller kokt fiskfilé. Ingen panering förstås. En kokt potatis. 150 gram lättkokt broccoli. Sås 1-2 msk grekisk yoghurt smaksatt med det man gillar som ajvar relish, citron,  hackade örter etc.

Middag liknande lunchen, kanske i stället en köttbit på max 100 gram och 150 lättkokta haricots verts + en medelstor potatis.

Mellanmål    en frukt som äpple, päron eller apelsin

Kvällsmat   en knäckemacka med grekisk yoghurt och skivad paprika på

Viktigast av allt: den sallad man äter till alla huvudmål tre ggr/dag

3 dl strimlad vitkål, 3 dl grovriven morot, 1/2 fint skivad rödlök,2 syrliga äpplen i tärningar, 2 förpackningar (t ex Zetas i pappförpackning) kikärter eller vita bönor eller kidneybönor eller blandning av dessa, med en dressing på 6 msk äppelcidervinäger, 2-3 msk rapsolja, 1msk honung 1/2 tsk salt och en msk Dijonsenap.
    Mycket mättande sallad.

Jag höll mig till denna diet i 12 veckor och gick ner lite mer än 13 kg. 
    Motionen var entimmespromenad i rask takt varje dag samt gymbesök en eller två ggr/vecka. Jag har gått upp två av kilona, men blir det mer tar jag till dieten igen. 
    Framför allt är salladen suverän. Den kan jag äta som nattamat eller när godissuget sätter in. Har alltid en stor skål med den salladen i kylen.

• Anonym (trött)
    Anonym (Marco) skrev 2017-11-23 10:46:59 följande:

Visst, det är fullt möjligt. En del av tappad vikt kommer att vara vätska förstås, men äter du disciplinerat kommer du att tappa vikt. 5:2 funkade inte för mig, inte ett dugg. Jag fick blodtrycksfall eller något liknande de dagar jag åt lågkalorier.
    Det som verkligen har hjälpt är följande kost efter tips från tränare på mitt gym:
    Frukost 2 surdegsknäcke med pålägg av liten klick Kalles kaviar som smör, ettskivat halvt kokt ägg på vardera mackan och klippt persilja över. Kaffe eller te.

Lunch  150 g stekt eller kokt fiskfilé. Ingen panering förstås. En kokt potatis. 150 gram lättkokt broccoli. Sås 1-2 msk grekisk yoghurt smaksatt med det man gillar som ajvar relish, citron,  hackade örter etc.

Middag liknande lunchen, kanske i stället en köttbit på max 100 gram och 150 lättkokta haricots verts + en medelstor potatis.

Mellanmål    en frukt som äpple, päron eller apelsin

Kvällsmat   en knäckemacka med grekisk yoghurt och skivad paprika på

Viktigast av allt: den sallad man äter till alla huvudmål tre ggr/dag

3 dl strimlad vitkål, 3 dl grovriven morot, 1/2 fint skivad rödlök,2 syrliga äpplen i tärningar, 2 förpackningar (t ex Zetas i pappförpackning) kikärter eller vita bönor eller kidneybönor eller blandning av dessa, med en dressing på 6 msk äppelcidervinäger, 2-3 msk rapsolja, 1msk honung 1/2 tsk salt och en msk Dijonsenap.
    Mycket mättande sallad.

Jag höll mig till denna diet i 12 veckor och gick ner lite mer än 13 kg. 
    Motionen var entimmespromenad i rask takt varje dag samt gymbesök en eller två ggr/vecka. Jag har gått upp två av kilona, men blir det mer tar jag till dieten igen. 
    Framför allt är salladen suverän. Den kan jag äta som nattamat eller när godissuget sätter in. Har alltid en stor skål med den salladen i kylen.

Tack! Skall absolut testa den salladen! Ca 10 kg skulle jag totalt vilja gå ner, men mitt första mål är 5 kg. Resterande 5 kg får ta mer tid Julen kommer ju med sina utmaningar, men å andra sidan har jag semester då så kan motionera varje dag för att kompensera för all julmat.
  • Kjell2

Visst går det att gå ner 5 kg på 5 veckor, framförallt om du har många extrakilon. Det kommer krävas en hel del diciplin och strikt koll på ätandet. 

Probelmet är att du troligtvis kommer behöva äta så pass lite att det kommer påverka ork, humör mm vilket i samband med julstök gör att det är lätt att ge upp och fuska. Ta en rejäl funderar på hur du ska kunna motså frestelser när hunger, trötthet mm drabbar dig.

• Anonym (trött)
    Kjell2 skrev 2017-11-23 10:55:44 följande:

Visst går det att gå ner 5 kg på 5 veckor, framförallt om du har många extrakilon. Det kommer krävas en hel del diciplin och strikt koll på ätandet. 

Probelmet är att du troligtvis kommer behöva äta så pass lite att det kommer påverka ork, humör mm vilket i samband med julstök gör att det är lätt att ge upp och fuska. Ta en rejäl funderar på hur du ska kunna motså frestelser när hunger, trötthet mm drabbar dig.

Jag är väl inte direkt överviktig. Väger idag 66 kg och har ett BMI på 23,38. Jag vet av erfarenhet dock att jag mår som bäst då jag väger mellan 56 och 58 kg, dvs har ett BMI kring 20. Detta är också orsaken till att jag nu först vill gå ner 5 kg med fart, men jag inser att resterande 5 kg måste få ta tid.

Julstöket kommer definitivt att bli en utmaning och jag har ingen aning om hur jag skall hantera alla frestelser. Mitt problem är ju just att jag inte har ork och energi till något även om jag egentligen älskar att träna. Tidigare sprang jag och gick på gym flera gånger i veckan förutom att jag red varje dag och promenerade med hundarna.
  • Anonym (B)

Japp, det går! Ett tips är att du räknar ut ditt ungefärliga kaloribehov när du inte tränar (genom att utgå ifrån din ålder, vikt och längd) och sedan äta 500 kcal mindre än så per dag (i snitt, så om du väljer att äta enligt någon 5:2-diet eller liknande fungerar ju det också) och träna så att du bränner i snitt 500 kcal om dagen (finns tabeller på hur mycket man bränner när man gör olika aktiviteter). Det är såklart svårt att veta det exakta kaloribehovet och exakt hur mycket man bränner när man utövar någon motionsform, men då får du i alla fall ett hum om vad du måste göra för att lyckas med ditt mål.

• Anonym (M)
    Anonym (trött) skrev 2017-11-23 10:52:31 följande:

Tack! Skall absolut testa den salladen! Ca 10 kg skulle jag totalt vilja gå ner, men mitt första mål är 5 kg. Resterande 5 kg får ta mer tid Julen kommer ju med sina utmaningar, men å andra sidan har jag semester då så kan motionera varje dag för att kompensera för all julmat.

Tänk på att det är svårt att kompensera med motion för högre kaloriintag. Julen erbjuder många frestelser, men det är svårt att väga upp dessa med mer motion. Jag föreslår en kombo: välj dina favoriter på julbordet och försök träna extra. Förändrad kosthållning är mycket mer effektivt än motion om syftet är viktnedgång.

I övrigt ängslar jag sig stort lycka till! Med beslutsamhet kommer kan långt!
  • Kjell2
    Anonym (trött) skrev 2017-11-23 11:03:50 följande:
    Jag är väl inte direkt överviktig. Väger idag 66 kg och har ett BMI på 23,38. Jag vet av erfarenhet dock att jag mår som bäst då jag väger mellan 56 och 58 kg, dvs har ett BMI kring 20. Detta är också orsaken till att jag nu först vill gå ner 5 kg med fart, men jag inser att resterande 5 kg måste få ta tid.

Julstöket kommer definitivt att bli en utmaning och jag har ingen aning om hur jag skall hantera alla frestelser. Mitt problem är ju just att jag inte har ork och energi till något även om jag egentligen älskar att träna. Tidigare sprang jag och gick på gym flera gånger i veckan förutom att jag red varje dag och promenerade med hundarna.
    Det här är vill inte vad du vill höra men ett alternativ kan vara att ha ett mindre ambitöst viktmål på så kort tid, Istället gå in för att äta begränsat, vettigt och komma igång med träningen. Du kommer tappad dina önskade kilon men det kommer ta längre tid.

• Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2017-11-23 11:07:59 följande:

Tänk på att det är svårt att kompensera med motion för högre kaloriintag. Julen erbjuder många frestelser, men det är svårt att väga upp dessa med mer motion. Jag föreslår en kombo: välj dina favoriter på julbordet och försök träna extra. Förändrad kosthållning är mycket mer effektivt än motion om syftet är viktnedgång.

I övrigt ängslar jag sig stort lycka till! Med beslutsamhet kommer kan långt!

*önskar* inte ängslar
Svar på tråden Gå ner 5 kg på 5 veckor, går det?