• cb66
    Äldre 23 Nov 10:29
    8982 visningar
    7 svar
    7
    8982

    Skillnad på mugg och kopp?

    Vad är det för skillnad på en mugg och en kopp, sist jag tog en kopp kaffe var det i en kaffemugg. Ibland dricker jag en mugg te i en tekopp. 

  • Svar på tråden Skillnad på mugg och kopp?
  • Äldre 23 Nov 11:20
    #1

    Från början är väl skillnaden att en kaffekopp egentligen är en liten nätt kopp och att mugg är en större sak.

  • Stårsc­han
    Äldre 23 Nov 11:26
    #2

    Lite lurig språkfråga, och jag tror faktiskt att det har med formen på kärlet att göra. Om den har raka sidor och alltså är formad som en cylinder skulle jag säga att det är en mugg. Om den är mer konisk, alltså smalare i botten, så kallar jag den en kopp.

    Från början var väl koppar oftast mindre och nättare (tänk gamla tiders finporslin), och muggar mer stadiga och grövre (emaljerade muggar mm). Nu när det finns gigantiska tekoppar och nättare kaffemuggar så blir det lite rörigt.

  • Stårsc­han
    Äldre 23 Nov 11:28
    #3
    Bildresultat för kopp
    Praktexempel på en hybrid som gör det svårt att veta. Men den har ju fat, så det måste vara en kopp. Eller?
  • Äldre 23 Nov 13:40
    #4

    En mugg är högre än diametern. En kopp är vidare än höjden.

  • cb66
    Äldre 23 Nov 14:41
    #5

    Jag kollade Wikipedia (skulle kanske googlat innan jag frågar) :

    "En mugg är en robust typ av kopp som ofta används för att dricka varma drycker, såsom kaffete eller choklad. Muggar har ofta handtag och rymmer en större mängd vätska än andra typer av koppar. I formella miljöer används sällan muggar till servering."

  • Äldre 23 Nov 14:44
    #6

    En bra måttstock är väl på kaffebryggaren där det oftast finns kaffekoppar (som är mindre) och muggar som är betydligt större.

    tittar man på gamla servicer så är kaffekoppen betydligt mindre än idag. En kaffekopp på bryggaren är rätt lite

  • Äldre 23 Nov 17:10
    #7

    Ja, kaffe är tusen gånger godare i en kaffekopp. Glad

Svar på tråden Skillnad på mugg och kopp?