• Pojkars rättigheter

Pojkar borde få samma rätt till sin kropp som flickor

Efter diskussioner med flera män står det klart att det är dags att stoppa omskärelse av pojkar såvida det inte finns någon medicinsk grund för ingreppet. 

Många pojkar som omskärs som barn är okej med det senare i livet, men det finns också de som lider otroligt av det i vuxen ålder. De här männen känner att de aldrig fått äga sina egna kroppar, att de togs ifrån dem när de var för små för att kunna motsätta sig ingreppet. Det här leder till stora psykiska problem.

De här männen säger att ingreppet är ett fysiskt och psykiskt övergrepp, man skadar ett barn som är så litet att det inte har något att sätta emot, ingen chans att framföra sin egen talan. De lider av känslan att de aldrig fick en chans att bestämma vad som skulle hända med deras kroppar. 

Jag lever själv med en omskuren man och han är en av de som lider. Han har mått dåligt över det här hela sitt liv och gör det fortfarande. Han är arg, ledsen och besviken på Sverige, sjukvården och sina egna föräldrar. Han säger att han alltid har känt att ingen har tyckt att han är värd att skydda, inklusive de som ska skydda honom som mest. Han känner att han har förlorat sin religionsfrihet och sin självbestämmanderätt. Han är arg på att pojkar inte har något skydd från oönskade ingrepp. Det är olagligt att skada flickor på det här sättet, det borde vara olagligt att skada pojkar också. 

Det är dags att Sverige tar nästa steg mot jämställdhet och förbjuder omskärelse utan medicinsk grund på pojkar som inte kan föra sin egen talan. Pojkar och flickor borde ha samma rätt till sina kroppar. 

Den här namninsamlingen är till för att stötta de pojkar som blivit omskurna mot sin vilja och ett försök till att driva frågan om pojkars rättigheter framåt. Mer information finns på namninsamlingens sida. 

www.skrivunder.com/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-23 18:35

Fungerande länk:
    www.skrivunder.com/stoppa_icke-medicinsk_omskarelse_av_pojkar

• Svar på tråden Pojkar borde få samma rätt till sin kropp som flickor
  • Anonym (Tjej)

Skriver under. Viktigt detta!

• Physalis

Jag håller med dig i frågan, men vad gör listan för nytta?

Berätta här istället för att tvinga att folk går in på externa länkar.

Korrekturläser som en kratta
  • sextiotalist

Självklart, att könsstympa små pojkar är helt fel.

• Anonym (Pojkars rättigheter)

Anledningen Physalis är att syftet är att samla alla namn på ett ställe för att sedan kunna använda för en lagändring

• Anonym (inte)
    Anonym (Pojkars rättigheter) skrev 2017-11-24 12:04:54 följande:

Anledningen Physalis är att syftet är att samla alla namn på ett ställe för att sedan kunna använda för en lagändring

tyvärr kommer det inte leda till något då detta inte är en svensk "tradition" så kommer ingen politiker våga ta i det utan att kallas för rasist..
  • Anonym (K)
    Anonym (inte) skrev 2017-11-24 12:17:04 följande:

tyvärr kommer det inte leda till något då detta inte är en svensk "tradition" så kommer ingen politiker våga ta i det utan att kallas för rasist..

Tyvärr. Dessa " antirasister " är oftast hycklande rasister.
  • Anonym (inte)
    Anonym (K) skrev 2017-11-24 12:20:56 följande:
    Tyvärr. Dessa " antirasister " är oftast hycklande rasister.
    Ja jag säger inte emot. De som placerar folk med utländsk bakgrynd i andra fack än svenskars gör ju skillnad på härkomst vilket bli rasistiskt.

Vem är rasisten, vi som vill tvinga in folk i de svenska leden eller de som säger att de inte förstår eller vet bättre och därför inte behöver?

Vem behandlar dem mest dom svenska medborgare?
  • Anonym (K)
    Anonym (inte) skrev 2017-11-24 12:24:44 följande:

Ja jag säger inte emot. De som placerar folk med utländsk bakgrynd i andra fack än svenskars gör ju skillnad på härkomst vilket bli rasistiskt.

Vem är rasisten, vi som vill tvinga in folk i de svenska leden eller de som säger att de inte förstår eller vet bättre och därför inte behöver?

Vem behandlar dem mest dom svenska medborgare?

Precis.

Jag och alla andra invandrare jag känner anser att en antirasist är en person som inte gör skillnad mellan människor.

Samma rättigheter och samma skyldigheter...
  • Anonym (inte)
    Anonym (K) skrev 2017-11-24 12:29:03 följande:
    Precis.

Jag och alla andra invandrare jag känner anser att en antirasist är en person som inte gör skillnad mellan människor.

Samma rättigheter och samma skyldigheter...
    +1
  • Kurlie

Håller med dig ts! Behöver bli ändring här då det verkar väldigt vanligt fortfarande.

• Anonym (v)

Så typiskt. En man är arg och förbannad, han känner sig sviken av sina föräldrar, samhället, sjukvården. Men gör han något åt det? Nej, det får hans fru så klart göra.

• Queennr1

Det är obegripligt bortom alla ord att det i Sverige 2017 är tillåtet att skära bort delar av små bebisars underliv pga nån jävla hobby. Obegripligt.

Svar på tråden Pojkar borde få samma rätt till sin kropp som flickor