• Februaryflickan

Larver inomhus?!

Hej! Jag bor med min mamma tillsammans i en villa, vi har aldrig haft problem med skadedjur o sådant. För några veckor sedan märkte jag på toalett golvet att det låg en smal liten mörk larv på golvet, liknade en tusenfoting. Inget jag reflekterade över..
    Några dagar senare såg jag ännu en likadan som kröp på väggen.. En vecka efteråt märke jag ännu en på toaletten på undervåningen och sen idag var det en på mitt rum.. De liknar verkligen inte pälsängrar de ser mer ut som små tusenfotingar.. Och jag avskyr kryp vågar inte sova i mitt rum längre.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-24 22:27
    toalettgolvet*

• Svar på tråden Larver inomhus?!
  • Anonym (Silerfiskar)

Ta det bara lugnt, det är antagligen bara silverfiskar som har trivts i ert hem/ hus, och har växt till sig lite. Silverfiskar kan se ganska groteska ut, om de de får leva några år. De har många ben. men de är totalt harmlösa. De äter alla hudflagor som lämnas i badrum, och i alla andra utrymmen i bostaden.

De kommer aldrig upp i sängen, de är alltid på golven. de tycker också om fuktig inomhusklimat, men de är inte farliga på något sätt, och de sprider inga sjukdomar..Man kan väl säga att silverfisken, är den snällaste, som man kan ha inomhus, den tycker bara om lite damm, och hudflagor, och annat som kan vara lite fuktigt.
    Men de har många ben när de är fullvuxna..SoligFörvånad

• Anonym (Silerfiskar)

försökte att skicka en bild på pälsänger, eller silverfisk, men det funkade visst inte, det är samma sak, så googla själv då. De är äckliga, enligt dig, men totalt oskyldiga...

• myskmalva
    Anonym (Silerfiskar) skrev 2017-11-24 23:48:19 följande:
    försökte att skicka en bild på pälsänger, eller silverfisk, men det funkade visst inte, det är samma sak, så googla själv då. De är äckliga, enligt dig, men totalt oskyldiga...

Pälsänger och silverfisk är inte samma sak. Dock är pälsängerns larver och silverfiskar ganska lika varandra. Pälsängern kan äta hål i kläderna för en, så den vill man helst inte ha hemma. Båda arterna har sex stycken ben livet ut.
  • Anonym (alkolina)

Det de beskriver låter som unga pälsängrar. Släng ut cederträkulor på golvet (finns på åhlens) och de försvinner. 

• Anonym (Väggen)
    Anonym (Silerfiskar) skrev 2017-11-24 23:38:15 följande:

Ta det bara lugnt, det är antagligen bara silverfiskar som har trivts i ert hem/ hus, och har växt till sig lite. Silverfiskar kan se ganska groteska ut, om de de får leva några år. De har många ben. men de är totalt harmlösa. De äter alla hudflagor som lämnas i badrum, och i alla andra utrymmen i bostaden.

De kommer aldrig upp i sängen, de är alltid på golven. de tycker också om fuktig inomhusklimat, men de är inte farliga på något sätt, och de sprider inga sjukdomar..Man kan väl säga att silverfisken, är den snällaste, som man kan ha inomhus, den tycker bara om lite damm, och hudflagor, och annat som kan vara lite fuktigt.

Men de har många ben när de är fullvuxna..

Kan silverfiskar krypa på väggen?
  • Anonym (Silerfiskar)

Har bara sett dem på golv.

• Violinisttre
    Anonym (Väggen) skrev 2017-11-26 15:59:30 följande:
    Kan silverfiskar krypa på väggen?
    Ja, silverfiskar kan absolut krypa på båda väggar och tak!
Svar på tråden Larver inomhus?!