• Äldre 24 Nov 23:15
    7478 visningar
    13 svar
    +1
    13
    7478

    Planerad pappa :)

    Hej hej! ???? Tänkte bara skriva av mig lite och se om det kanske finns några andra där ute som är lika glada som jag just nu.

    Jag och min sambo har bestämt oss för att försöka skaffa barn. Vi är båda 30+, hon har ett par sedan innan, medans jag inte har några. Jag har velat det ganska länge redan, både min kropp och huvud har under några år visat tecken och känslor på att dom där pappa känslorna blivit starkare och starkare, och vi har pratat en hel del om det, men hon hade spiral och ville inte riktigt tills det var dags att ta ut den och lite fullt upp med annat, så vi skulle vänta lite. Men i veckan hade hon gjort en underbar överraskning, där hon med ledtrådar berättade att hon nu tagit ut den och ville ha ett barn till ????

    Jag har känt sen dag ett att den här kvinnan är den som jag vill ska bli mamma till mitt barn, hon är helt underbar på så många sätt och vis, och sättet hennes tidigare barn har blivit så bekräftar det mina känslor! Det känns rätt overkligt att om allt är normalt och det går som det ska, så om 9-10 månader så är jag en Pappa på riktigt! ???? Det känns stort, och vi hoppas allt går som det ska!

    Vad tycker ni jag ska tänka på såhär under "byggtiden"? ????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-24 23:18
    Aha, emojisarna blev visst bara frågetecken, haha!

  • Svar på tråden Planerad pappa :)
  • Anonym (Hhh)
    Äldre 25 Nov 15:20
    #1
    +1

    Grattis till att ni ska börja försöka! Det bästa du kan göra är att inte tänka allt för mycket på det för det kan ta tid. För oss tog det 3 år och han hade barn sen innan.

  • Anonym (T)
    Äldre 25 Nov 15:34
    #2
    +1

    Grattis! Vad kul! Håller med ovanstående, även om det kan gå fort är det ganska optimistiskt att tro att ni har ett barn om 9-10 månader. Jag och min man är unga och friska och för oss tog det lite mer än ett år innan plusset kom. Jag önskar er all lycka till!

  • Äldre 25 Nov 15:40
    #3
    +1

    Utan att ha en aning om ert förhållande eller värderingar:

    Tänk på hur livet kommer påverkas. Hur du ska ta ut din föräldraledighet, hur ansvarsfördelningen ser ut, hur ni ska hantera ekonomin framöver osv. Prata om hur ni vill att ert barn ska växa upp, särskilt om det är något hon gör med sina tidigare barn som du inte håller med om.

    Och grattis och lycka till :)

  • Anonym (Pappa­)
    Äldre 25 Nov 15:41
    #4
    +1
    TMO85 skrev 2017-11-24 23:15:54 följande:

    Hej hej! ???? Tänkte bara skriva av mig lite och se om det kanske finns några andra där ute som är lika glada som jag just nu.

    Jag och min sambo har bestämt oss för att försöka skaffa barn. Vi är båda 30+, hon har ett par sedan innan, medans jag inte har några. Jag har velat det ganska länge redan, både min kropp och huvud har under några år visat tecken och känslor på att dom där pappa känslorna blivit starkare och starkare, och vi har pratat en hel del om det, men hon hade spiral och ville inte riktigt tills det var dags att ta ut den och lite fullt upp med annat, så vi skulle vänta lite. Men i veckan hade hon gjort en underbar överraskning, där hon med ledtrådar berättade att hon nu tagit ut den och ville ha ett barn till ????

    Jag har känt sen dag ett att den här kvinnan är den som jag vill ska bli mamma till mitt barn, hon är helt underbar på så många sätt och vis, och sättet hennes tidigare barn har blivit så bekräftar det mina känslor! Det känns rätt overkligt att om allt är normalt och det går som det ska, så om 9-10 månader så är jag en Pappa på riktigt! ???? Det känns stort, och vi hoppas allt går som det ska!

    Vad tycker ni jag ska tänka på såhär under "byggtiden"? ????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-24 23:18

    Aha, emojisarna blev visst bara frågetecken, haha!


    Stort grattis.

    Har egentligen bara två råd.

    1) Ta reda på könet. Det underlättar förberedelserna samt omöjliggör besvikelse under och efter förlossningen.

    2) Håll i pengarna. Blivande föräldrar är alla försäljarens dröm eftersom de inte vill snåla på sitt barn. Var ekonomisk, spara istället pengarna och köp julklappar till barnen när de kommer upp i tonåren istället. En baby struntar i märket på sin badbalja. Med facit i hand kan man lika gärna strunta helt i badbaljan och använda badkaret.
  • Äldre 25 Nov 15:43
    #5
    Anonym (Pappa) skrev 2017-11-25 15:41:43 följande:

    Stort grattis.

    Har egentligen bara två råd.

    1) Ta reda på könet. Det underlättar förberedelserna samt omöjliggör besvikelse under och efter förlossningen.

    2) Håll i pengarna. Blivande föräldrar är alla försäljarens dröm eftersom de inte vill snåla på sitt barn. Var ekonomisk, spara istället pengarna och köp julklappar till barnen när de kommer upp i tonåren istället. En baby struntar i märket på sin badbalja. Med facit i hand kan man lika gärna strunta helt i badbaljan och använda badkaret.


    I vilken förberedelse skulle man behöva veta vad spädbarnet har mellan benen??
  • Anonym (Pappa­)
    Äldre 25 Nov 15:46
    #6
    Jemp skrev 2017-11-25 15:43:56 följande:

    I vilken förberedelse skulle man behöva veta vad spädbarnet har mellan benen??


    Misstänkte att någon sådan tröttsam PK-kommentar skulle komma.

    Finns studier som visar att det underlättar anknytningen att veta könet innan. Det är en anledning till varför man ändrade reglerna. Ett tag fick man inte veta kön även om man ville.
  • Äldre 25 Nov 16:57
    #7
    Anonym (Hhh) skrev 2017-11-25 15:20:36 följande:

    Grattis till att ni ska börja försöka! Det bästa du kan göra är att inte tänka allt för mycket på det för det kan ta tid. För oss tog det 3 år och han hade barn sen innan.


    Anonym (T) skrev 2017-11-25 15:34:13 följande:

    Grattis! Vad kul! Håller med ovanstående, även om det kan gå fort är det ganska optimistiskt att tro att ni har ett barn om 9-10 månader. Jag och min man är unga och friska och för oss tog det lite mer än ett år innan plusset kom. Jag önskar er all lycka till!


    Tack :) Jo vi försöker, men det är svårt att inte låta bli att tänka bara glada tankar hehe.
    Jemp skrev 2017-11-25 15:40:55 följande:

    Utan att ha en aning om ert förhållande eller värderingar:

    Tänk på hur livet kommer påverkas. Hur du ska ta ut din föräldraledighet, hur ansvarsfördelningen ser ut, hur ni ska hantera ekonomin framöver osv. Prata om hur ni vill att ert barn ska växa upp, särskilt om det är något hon gör med sina tidigare barn som du inte håller med om.

    Och grattis och lycka till :)


    Tack för tipsen, ska ha det i åtanke! :)
    Anonym (Pappa) skrev 2017-11-25 15:41:43 följande:

    Stort grattis.

    Har egentligen bara två råd.

    1) Ta reda på könet. Det underlättar förberedelserna samt omöjliggör besvikelse under och efter förlossningen.

    2) Håll i pengarna. Blivande föräldrar är alla försäljarens dröm eftersom de inte vill snåla på sitt barn. Var ekonomisk, spara istället pengarna och köp julklappar till barnen när de kommer upp i tonåren istället. En baby struntar i märket på sin badbalja. Med facit i hand kan man lika gärna strunta helt i badbaljan och använda badkaret.


    Tack! Jo min sambo är väldigt ekonomisk, så det ser jag fram emot att inte bli lurad på dyra saker :D
  • Äldre 27 Nov 22:43
    #8
    +1

    Jag delar med mig av lite tips och råd om tankar innan och efter nedkomst på min sida tvillingpappan.se Kolla gärna in och tveka inte att fråga, det kanske kan leda till ett nytt inlägg????

    Jag har också satt ihop en lista av grejer som kan vara bra att fixa under ?byggtiden?


  • Anonym (Lila)
    Äldre 27 Nov 22:50
    #9

    Inget illa menat, men ha inte inställningen att du får ett barn om 9-10 månader efter att hon tagit ut spiralen.

    Att det tar 6-12 månader att bli gravid är inget ovanligt! Helt normalt!

    Så mitt råd är att ha tålamod!

    Lycka till!

  • Äldre 9 Dec 10:51
    #10

    Hej hej igen,

    Tack för alla fina råd, och kan med ett stort leende säga att vi har plussat igår! :) Så BF augusti, det känns helt ofattbart, glatt, spännande och efterlängtat! Vi är båda så himla glada! Det är tidigt så man får försöka hålla sig på jorden men man vill bara skrika ut att vår familj ska bli ännu fler och att man ska bli pappa :D

  • Anonym (Försö­ker)
    Äldre 22 Dec 11:16
    #11
    TMO85 skrev 2017-12-09 10:51:13 följande:

    Hej hej igen,

    Tack för alla fina råd, och kan med ett stort leende säga att vi har plussat igår! :) Så BF augusti, det känns helt ofattbart, glatt, spännande och efterlängtat! Vi är båda så himla glada! Det är tidigt så man får försöka hålla sig på jorden men man vill bara skrika ut att vår familj ska bli ännu fler och att man ska bli pappa :D


    Va kul! Stort grattis till er!!
  • Anonym (Snart­pappa)
    Äldre 19 Aug 10:55
    #12

    Hej!

    Jag är lika överlycklig jag just nu, sambon är i v.7 och vi har bestämt oss att behålla barnet trots att det inte är planerat! Vi båda är överlyckliga, hon har 2 barn sedan innan och jag har ett änglabarn ??

    Förra barnet visste jag inte om då jag och exet separerade innan hon sa något, hon sa dessutom att hon tog piller men ljög, så detta är första gången jag får vara involverad samt stå på faderskapet! Är jätte nervös och samtidigt så otroligt glad, men också rädd att något skall hända barnet eller mamman! ????

  • Summer­child
    Äldre 16 Sep 02:25
    #13
    Anonym (Pappa) skrev 2017-11-25 15:46:23 följande:

    Misstänkte att någon sådan tröttsam PK-kommentar skulle komma.

    Finns studier som visar att det underlättar anknytningen att veta könet innan. Det är en anledning till varför man ändrade reglerna. Ett tag fick man inte veta kön även om man ville.


    Jag håller med. Det var helt underbart och skönt att förbereda när jag visste. Men när jag fick det jag inte ville ha grät jag som tusan ett par timmar men det gick över och jag planerade namn och sen blev allt så verkligt :) och jag kände mig närmare min lilla bebis innan hon var född då jag visste könet. Hon var nummer 2.
Svar på tråden Planerad pappa :)