• Anonym (Kastrerad)

Hysterektomi, framfall och sexlivet

Jag gjorde en hysterektomi för snart 3 veckor sedan. De genomförde OP vaginalt. De fick även "strama" upp för att minimera risken för framfall.

Nu tror jag att jag drabbats av framfall. Det är i alla fall något som inte känns rätt och det bästa jag kan göra är att ringa gyn. Men under tiden vill jag höra med andra som genomgått hysterektomi.

Jag är 40 och fött 2 barn.

Påverkades ert sexliv? Har ni fått framfall? Ni med framfall, hur ser ert liv ut?
    Hur lång tid tog det för er att läka? Jag har tusen fler frågor men börjar med dessa.

Vore så tacksam för svar.

• Svar på tråden Hysterektomi, framfall och sexlivet
  • Anonym (Lotta)

Jag har gjort hysterektomi, har inga barn och har inte känt av några framfallssymtom alls. Sexlivet inte påverkats annat än i form av lättnad att slippa blödningar. Jag hade jättestort myom, så stort att det var tvunget att tas via buken. Jag var ca 40 år vid operationen. 

• Anonym (Kastrerad)
    Anonym (Lotta) skrev 2017-11-25 16:24:50 följande:

Jag har gjort hysterektomi, har inga barn och har inte känt av några framfallssymtom alls. Sexlivet inte påverkats annat än i form av lättnad att slippa blödningar. Jag hade jättestort myom, så stort att det var tvunget att tas via buken. Jag var ca 40 år vid operationen. 

tack för ditt svar.
  • Anonym (Kastrerad)

Jag hade oxå ett gigantiskt myom som ställde till det rejält för mig. Drabbades till sist av blodbrist och fick blodtransfusioner. Förvånad

Jag är glad att slippa blödningar. 

Just nu upplever jag att min mage fungerar sådär och att jag har en tyngdkänsla.Lite som om något ska trilla ur. Hade dock denna känsla vid mina menstruationer. Nu har jag ju inte mens längre men skulle haft den nu i vanliga fall.

Är lite sugen på att börja träna men har ingen aning vad jag kan och inte kan göra efter 3 veckor...

• Anonym (Lotta)

Alltså... kastrerad är väl ändå inte rättvisande term i sammanhanget?

Jag har för mig att jag fick både skriftliga och muntliga eftervårdsråd med hem efter operationen men minns inte detaljerna. Kolla på 1177!

• Anonym (Kastrerad)
    Anonym (Lotta) skrev 2017-11-26 11:37:16 följande:

Alltså... kastrerad är väl ändå inte rättvisande term i sammanhanget?

Jag har för mig att jag fick både skriftliga och muntliga eftervårdsråd med hem efter operationen men minns inte detaljerna. Kolla på 1177!

Alltså kastrerad är ja väl kanske med tanke på att jag inte längre kan reproducera...

Jag har kollat på 1177 och googlat mig gul och blå. Blir ändå inte helt klok. Har skickat kontaktförfrågan på 1177 mina vårdkontakter men om andra varit med om samma OP och har sina upplevelser kanske det kan hjälpa tills jag får kontakt med vården. Tänker jag...
Svar på tråden Hysterektomi, framfall och sexlivet