• Anonym (ts)

Hur förlåter man sig själv?

Om man har sårat en annan människa (sagt hemska saker, påhopp etc) överreagerat och i allmänhet betett sig mycket illa, hur förlåter man sig själv? Personen i fråga har förlåtit mig men jag dömer mig själv så hårt. Är gravid och har blivit lämnad men det är ingen ursäkt för vad jag sa och gjorde. Vill inte berätta vad bråket handlade om och är som sagt förlåten men kan inte förlåta mig själv det är som att det jag sa under de timmar som bråket pågick, definierar mig som människa.

Jag mår så dåligt för att jag har sårat den andra personen. Hur går man vidare och slutar må dåligt?

• Svar på tråden Hur förlåter man sig själv?
  • Anonym (ros med törnen)

Ibland är tid det enda som funkar, för stora sorger och starka känslor. Så ge detta lite tid?

Och var glad om du inte skrev det i brev/sms/mail i alla fall, för det skrivna stannar kvar längre än minnet av det som någon sagt.

Ingen är tvingad att ge förlåtelse och man kan väl hoppas att den som gjort det till dig ärligt menar det. Det hade hjälpt mig att gå vidare i alla fall om jag var du.

Själv är jag inte den förlåtande typen så den som blivit osams med mig på riktigt hade fått vänta i några eller rätt många år på den där förlåtelsen.

Träng dig inte på, ge utrymme en tid och försök sedan med snälla gester visa att du ändå bryr dig om personen, om det är någon som du måste eller vill ha kvar i ditt liv. Mer än så kan man inte göra.

• Anonym (ts)
    Anonym (ros med törnen) skrev 2017-11-25 21:30:51 följande:

Ibland är tid det enda som funkar, för stora sorger och starka känslor. Så ge detta lite tid?

Och var glad om du inte skrev det i brev/sms/mail i alla fall, för det skrivna stannar kvar längre än minnet av det som någon sagt.

Ingen är tvingad att ge förlåtelse och man kan väl hoppas att den som gjort det till dig ärligt menar det. Det hade hjälpt mig att gå vidare i alla fall om jag var du.

Själv är jag inte den förlåtande typen så den som blivit osams med mig på riktigt hade fått vänta i några eller rätt många år på den där förlåtelsen.

Träng dig inte på, ge utrymme en tid och försök sedan med snälla gester visa att du ändå bryr dig om personen, om det är någon som du måste eller vill ha kvar i ditt liv. Mer än så kan man inte göra.

Det är en av mina föräldrar jag har sårat jag vet och känner att jag är förlåten men kan inte förlåta mig själv
  • Anonym (El)
    Anonym (ts) skrev 2017-11-25 21:23:29 följande:

Om man har sårat en annan människa (sagt hemska saker, påhopp etc) överreagerat och i allmänhet betett sig mycket illa, hur förlåter man sig själv? Personen i fråga har förlåtit mig men jag dömer mig själv så hårt. Är gravid och har blivit lämnad men det är ingen ursäkt för vad jag sa och gjorde. Vill inte berätta vad bråket handlade om och är som sagt förlåten men kan inte förlåta mig själv det är som att det jag sa under de timmar som bråket pågick, definierar mig som människa.

Jag mår så dåligt för att jag har sårat den andra personen. Hur går man vidare och slutar må dåligt?

"Förlåt dig själv för att du vet nu det du inte visste då"

lek inte Gud och tro att du kan allt utantill och vet konsekvensen bakom varje hörn. Ha lite överseende med att vara en människa.

Jag har också som många andra gjort saker jag fann efteråt vara onödiga och som bara förstörde, men vi kan inte veta mer än vi vet i varje stund. Man kan inte tvinga fram insikt den kommer när den kommer.

Det bästa du kan göra är att behandla de du sårade bra. Visa de att de förtjänar respekt. Tänk varje dag "Vad kan jag göra nu idag för att vakna upp stolt imorgon?"

Jag har tabbat mig tusen gånger. Jag fick svåra problem med mig själv som gick ut över andra. Har aldrig känt mig så dum och naiv och förvirrad som nu. Men vad hjälper det mig mitt liv eller någon jag bryr mig om att slå på mig själv i hundra år för det? Totalt värdelöst.

Acceptans för hänt är hänt !
  • klyban
    Anonym (ts) skrev 2017-11-25 21:23:29 följande:
    Om man har sårat en annan människa (sagt hemska saker, påhopp etc) överreagerat och i allmänhet betett sig mycket illa, hur förlåter man sig själv? Personen i fråga har förlåtit mig men jag dömer mig själv så hårt. Är gravid och har blivit lämnad men det är ingen ursäkt för vad jag sa och gjorde. Vill inte berätta vad bråket handlade om och är som sagt förlåten men kan inte förlåta mig själv smile4.gif det är som att det jag sa under de timmar som bråket pågick, definierar mig som människa.

Genom ALDRIG göra om det.
    Annars är det helt meningslös och ens säga förlåt till den man sårat, än mindre sig själv.

Men klarar du av att aldrig göra om det, så bör förlåta dig själva vara en mycket enkel sak.
    Min livserfarenhet säger att annat.

hur många meter var det?
Svar på tråden Hur förlåter man sig själv?